Seat Cordoba: Stotterd en start soms slecht

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16V

Hallo allemaal,

Ik zit dus met een seat cordoba uit 2001 die soms dus niet altijd stottert, en dat begint als ik net de 3000 toeren aan wilt tikken dan klapt hij in een keer terug naar de 2000 toeren.

Nu moest de auto dus naar de apk en de auto was helemaal perfect alleen de lamdasondewaarde was iets aan de hoge kant, met hoge toeren kwam hij er uiteindelijk bij een andere garage gewoon door de keuring.
Later uit laten lezen en toen gaf hij dus twee foutcode aan : 16947 Systeemvoltage te hoog P0563 _ onregelmatig en 16705 Motortoerentalsensor G28

Toerentalsensor is dus inmiddels vervangen ! ! Dan loop tie 200 km weer goed en begon hij weer wat moeilijker te starten en ja hoor weer stotteren en terugslaan van 3000 naar 2000 toeren.
Ook in stationair, zie je de toerenteller licht schommelen en voel je echt het motorblok gewoon hobbelen in je auto, ene keert erger dan de andere keer.
Vandaag dus wilde ik weg rijden bij me werk en startte hij wel gewoon, reed achteruit en wilde weg rijden en ja hoor rode lampje van accu en afgeslagen. Hierna starte hij gewoon wel maar met optrekken gelijk weer uitvallen. Daarna startte hij wat moeilijker maar na paar keer start hij wel, ff laten lopen en hij reed weer gewoon. Gewoon 15 km over snelweg naar huis kunnen rijden en daarna nog twee keer weg geweest en dan heb ik weer helemaal geen problemen. Wat me wel op viel dat de laatste twee keer dat het gebeurde, nadat de toerentalsensor al was vervangen dat hij moeilijker start als hij heel de middag in de volle zon heb gestaan, misschien toeval, maar wilde het toch melden.

Dus samengevat :

- Apk hoge lamdawaarde maar kwam er net doorheen
- Toerentalsensor vervangen na foutcode
- start vooral bij stilstand met warm weer moeilijk en valt dan ook af en toe uit
- Stotteren en dat terugvallen van toeren
- bokken van motor en onregelmatig lopen ( schommelt licht tussen 800 en 900 toeren )

Wie zou een oplossing kunnen weten of waar ik moet zoeken ?

Garage hier in de buurt wilden hem helemaal door gaan lopen maar wist niet hoe lang dat zou duren en kon ook twee dagen duren dan ben ik een vermogen kwijt !
Ook wat ik nog even wil melden is dat de man van de garage uit aan het lezen was terwijl motor aan stond en dan gaf hij gewoon 13 V aan en als hij dan gas ging geven dan kwam die soms bij de 15 a 16 en als hij dan gas los liet en hij dus weer bij ze nulpunt stationair moest gaan lopen liep tie op naar 20 a 21 V Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling

Alvast bedankt voor jullie tijd, aandacht en hulp

Gr Mike

suzukimaniac

Geplaatst door suzukimaniac (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Als de motor-ecu tot 20 of 21 volt meet is foutcode 16947 wel verklaard.
Hebben ze ook nog met een voltmeter gecontroleerd wat het voltage was?

Want met dit soort spanningen kunnen er ecu's en lampen gaan doorbranden.
Lijkt me dat met dit probleem begonnen moet worden.

suzukimaniac (0), 11 jaar geleden

Hallo

Bedankt voor je antwoord alvast, ja met externe meter meette hij gewoon goede waardes op de accu en met het uitlezen tijdens het draaien zag je soms 15 a 16 V en zelfs 21 V ! !

Dus weet echt niet wat het nou zou kunnen zijn en het lijkt me niet dat de problemen van af en toe slecht starten en hoge lamdawaardes en dat bokken van de motor daar niks mee te maken heeft of wel ?

Nog iemand wat suggesties ? Kan dit aan de spanningsregelaar liggen ? Dat lees ik ook veel op internet ?

oldford (0) PRO, 11 jaar geleden

Er zullen wat metingen verricht moeten worden om boven water te krijgen of het voltage echt zo hoog wordt, of dat de ecu om de een of andere reden dat alleen maar denkt.
Om te beginnen zou ik weerstand gaan meten van de ecu naar massa.
Misschien dat er ergens een losse verbinding of slecht kontakt is.

Een mogelijkheid is dat de ecu defect is, maar deze storing heb ik zo nog nooit gezien.
Ik zou verder ook eens de spanningen van de lambda sondes gaan uitlezen en gelijk meten en dan vergelijken.
Als die ook veel afwijken dan is de ecu verdacht.

suzukimaniac (0), 11 jaar geleden

Even een update : Zoals ik al aangaf, vandaag bewolkt en regen en vanmorgen zonder problemen naar mijn werk gereden en ook vanaf mijn werk weer naar huis, echt heel raar en misschien toeval, maar wel toevallig dat hij het drie keer als de auto vol; in de warme zon heeft gestaan hij zo raar doet. Ook heb ik nu getankt bij shell ipv onbemande pomp en injectiereiniger toegevoegd, maar eens kijken wat dat opleverd

oldford, bedankt voor je reactie maar ik ben echt een leuk wat meten betreft, waar kan je dat precies allemaal vinden en nameten ? En ecu deffect ? Dan heb ik een probleem dus dat kost wel 800 volgens mij . . Maar bijvoorbeeld spanningsregelaar of dynamo of bobine ? En ik lees veel over temperatuursensor en koelvloeistoftemperatuur sensor ? Lambasonde makkelijk zelf te vervangen ?

suzukimaniac (0), 11 jaar geleden

Ja hoor vandaag was het weer zover, gewoon paar dagen goed gedaan en ik ging de snelweg op niks aan de hand, de snelweg af ook nog niks aan de hand, toen ik eenmaal weer in een woonwijk kwam en ik langzamer ging rijden ja hoor batterij icoon en motor uit. Hierna weer starten en valt snel weer uit. Uiteindelijk na ff geduld weer gestart en kon ik weg rijden en ditmaal sloeg de toerental steeds een stuk terug waardoor je echt rake klappen kreeg soort van schok waarna hij dan weer verder gaat, dan kan je gewoon doorschakelen en als hij dan in volgende versnelling staat en je komt rond de 3000 toeren weer bam terug naar 1500 en weer oplopen. Op een gegeven moment deed hij het ook gewoon in zijn 1. Langs de kant weer en weer starten en weer af en toe uitvallen. Weer even gewacht en weer rijden en hierna weer geen problemen tot aan huis. Wilde vanmiddag weer weg en weer met parkeervak afrijden al meteen afslaan. Nu de kap eraf geschroefd van motorblok en luchtfilterkap. De luchtfilter zag er goed uit volgens mij en gasklephuis keek je zo in en zat wat soort olieaanslag op, gelijk afgedaan met een doek. Wat me opviel was dat als ik hem dan in ze vrij had staan en ik gewoon ff paar keer flink gas gaf en je liet hem dan los en net voordat de toeren weer laag waren weer intrapte hoorde je gewoon een soort lucht gesuis alsof iets niet luchtdicht is. Dat hoorde je ook al toen de kap en de luchtfilterkap er nog op zat. Waar kan dat aan liggen ? komt dat uit het gaskleppenhuis of kan dat een slang zijn ofzo, kan zelf echt niks vinden .

Hoor graag van iemand of meerdere want ik word er wel moedeloos van. Vooral raar dat hij dan 3 dagen goed doet en dan ineens weer zo raar doet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.