Seat Cordoba: vacuum potje variabele luchtinlaat AFT

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AFT

Goededag,

Ik heb seat cordoba 1.6 met motorcode AFT, dus met het variabele luchtinlaat (ik weet niet hoe het precies heet)
ik weet ook niet precies hoe het werkt, maar het zit aangesloten op de luchtinlaat en daartussen weer een schakelaar?

maar het probleem is dat het potje niet reageer op het gas, volgens mij hoort hij rond de 4000 toeren te openen
nu heb ik een andere vacuumslangetje geprobeerd maar doet ie het nog niet, ik heb ook zelf aan het slangetje aan het potje ,vacuum te zuigen maar krijg er geen beweeging in, is nu het potje lek? wat kan ik verder testen

het rare is ook, dat ik onder rijden niks merk

syrrah010

Geplaatst door syrrah010 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Hans4040 (385) PRO, 11 jaar geleden

Als je met starten en rijden niks merkt, wat is dan het probleem?

syrrah010 (0), 11 jaar geleden

sorry, maar waarom antwoorden als je niks nuttig heb te zeggen ?!?!?!
beetje een raar antwoord van iemand als moderator met zoveel berichten

zoals je leest hierboven ,doet het potje het niet meer en dat is niet zo als het hoort, en zou ik graag willen oplossen

Hans4040 (385) PRO, 11 jaar geleden

Raar antwoord?
ik vind het een rare vraag...
Je weet niet wat het potje doet (of moet doen) maar je merkt niets aan de auto.

Wat heeft jou doen besluiten om het potje te testen op z`n goede werking??

We zijn benieuwd.

syrrah010 (0), 11 jaar geleden

ik weet niet hoe het precies werkt maar wat ik wel weet, is dat het potje 3 vlinderkleppen optrekt in het inlaatspruitstuk bij een bepaald toerental??
dat de luchtstroom dan via de lange luchtinlaat(inplaats de korte) gaat, waarschijnlijk voor meer vermogen/betere luchtstroom/verbranding

maar dat moet iemand maar bevestigen, waarom zou je anders een variabele luchtinlaat hebben?

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Het AEE blok van vw heeft hetzelfde. Lange inlaat voor de lage toeren en de korte inlaatlengte voor de hoge toeren.
Gebruik maken van de kenetische energie ,in dit geval van lucht in beweging .
Rond de 3duizend toeren is het omslagpunt.
Zet een vacuumpompje op dat potje om te zien of er vacuum te trekken valt en of er beweging in het systeem zit.
We horen wel of het werkt of niet .
Het sterke punt van deze motoren is juist een "hoog" koppel bij een laag toerental.
Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.