Heren,
ik heb een probleem met mijn auto. Het probleem is niet plotseling ontstaan maar er geleidelijk ingeslopen, de laatste tijd begint het behoorlijk irritant te worden.
Het probleem:
- De motor loopt onrustig stationair.
- Bij korte "stootjes" gas slaat de motor af (zie filmpje 1). Dit gebeurd regelmatig tijdens het filerijden.
- Bij het openen van de vlinderklep is een harde korte sis hoorbaar, dit is zelfs in de auto hoorbaar (zie filmpje 2).
- Er worden geen foutcodes opgeslagen.
Noemenswaardigheden en opvallende zaken:
- Een jaar geleden had ik een vergelijkbaar probleem, dit werd veroorzaakt door een lekke inlaatpakking. Deze zijn vervangen (4x). Remmenreiniger op het spruitstuk spuiten zorgt niet voor een andere motorloop. Ook kreeg ik destijds foutmeldingen en misfires die ik nu niet meer krijg.
- Ik merk op dat de "Long Term Fuel Trim" rond de -60% schommelt (zie foto 1), dit lijkt mij een fikse afwijking?
Wie heeft er een idee waar het aan zou kunnen liggen?
Alvast bedankt !
[yt]http://www.youtube.com/watch?v=kbgYh8nXx...[/yt]
[yt]http://www.youtube.com/watch?v=g3nI-LTkf...[/yt]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gasklep. Probeer eens opnieuw in te leren
Uitleesprogramma lijkt mij totaal ongeschikt voor deze motor.
Ik zie geen data voor Lambdasonde B1S1 (waarschijnlijk breedband).
Probeer het eens met betere software, bijvoorbeeld VCDS.
Ik heb VagCom tot mijn beschikking. Welke waarde zou je nog willen zien?
11 jaar
Gasklephuis goed gereinigd en opnieuw ingeleerd. Pakt iets beter op vanuit stationair maar ik krijg nog steeds een flinke afwijking bij de Long Term Fuel trim (-30%) te zien.
11 jaar
Heb een paar weken geleden een nieuw topic aangemaakt maar deze is miraculeus verdwenen. Via Google Cache heb ik hem echter wel weten terug te vinden:
Hoi,
ik heb een probleem met mijn auto. Gegevens:
- Seat Cordoba 6L2
- 2006
- 210.000km
- 1.4 16V BBZ (101pk) met Vialle LPG G3
Storingslampje blijft uit echter loopt de auto stationair "rommelig". Wanneer er gas wordt gegeven zakt het toerental eerst een beetje voordat hij oppakt. Bij het intrappen van de koppeling en het loslaten van het gas zakt het toerental tot < 500rpm, komt vervolgens > 1000rpm en komt dan pas op het normale niveau. Het probleem doet zich zowel op benzine als LPG voor.
Auto uitgelezen en het volgende valt op:
- Long Term Fuel Trim is flink negatief wanneer de motor stationair draait (loopt dus te rijk). Was eerst -50%, na het resetten op -25%
- Tijdens het rijden komen de fuel trims binnen acceptabele waarden (+/- 7%).
- Tijdens accelereren staan de fuel trims op 0%
Verder heb ik de waardes vergeleken met een identieke Skoda Fabia (zelfde motor, zelfde condities, zelfde kilometrage), beide tijdens stationair draaien.
Seat
- Throttle 2%
- MAP 37kpa
- rpm 688
- intake air 37C
- trim L.T. -25%
Skoda
- Throttle 6,2%
- MAP 30kpa
- rpm 680
- intake air 34C
- trim L.T -8,6%
Ik vind het opvallend dat de Seat minder vacuum meet t.o.v. de Skoda terwijl de gasklep minder ver open staat.
Wat heb ik al gedaan:
- Gasklep schoongemaakt en opnieuw ingeleerd
- EGR opnieuw ingeleerd
- EVAP leiding afgedopt
Iemand een idee?
10 jaar
Ik heb de MAP sensor vervangen, dit gaf geen verbetering.
Bij het geven van een beurt viel op dat 1 van de penbobines niet goed op de bougie zat. Nieuwe bougies geplaatst, bobine vast geklikt en alle problemen zijn verdwenen. Fuel trims zitten rond de 0%, toerental zakt niet meer in, motor loopt weer prima.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar