Heren even een vraag.
Als ik in mijn seat rijd en ik geef gas(maak niet uit hoe hard ik rijd) dan merk ik dat deze begint te trillen. Gas los en recht uit geen probleem. In de bocht de bult op maakt het een stuk erger. Mijn vermoeden is dat de aandrijf as stuk is. Ik heb verder geen voelbare speling op de wiel lagers. Banden zijn vrij jong en uitgebalanceerd. Motor steunen zien er allemaal nog goed uit(kan niet beoordelen of deze teveel spelling hebben of niet)
Het trillen is ook voelbaar aan de versnellingbak pook
De seat heeft 175.000km gelopen.
Is het aannemelijk dat er iets in de aandrijf as(sen) defect is of moet ik dit ergens anders zoeken. Is dit een bekend probleem bij dit type auto?
ik hoor het wel.
gr tonnie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je er de tijd voor neemt kun je de assen ook eerst uit elkaar halen om beschadigingen of loopsporen te zien.
De buitenkoppelingen zijn in de bocht met optrekken te horen maar de binnenzijde geven vaak alleen een schuddend effect in het stuur .
Koppelingen zijn los te koop maar naar verhouding is compleet voordeliger !
Succes.
Hallo Punt,
Omdat de auto dagelijks ingezet wordt kan ik helaas geen uitgebreid onderzoek doen. Ik denk nadat ik jou beschrijving gelezen heb dat één of beide assen gewoon versleten zijn(mag ook wel na 175.000km)
Gezien de leeftijd van de auto en KM stand denk ik om er 2e hands assen te plaatsen.
Gr Tonnie.
11 jaar
Dat uit elkaar nemen is niet zoveel werk . Let er wel op de stand van het middendeel van de koppeling .
Gebruikte assen kunnen even slecht zijn .
Het hangt wel van de prijs af en of er garantie gegeven wordt. Controle vooraf zou ik zeker doen .
Succes.
Ik heb een sloop gevonden die ze per stuk voor 50 euro aanbied en 3 mnd garantie geeft. nadeel is dat het wel aan de andere kant van het land is.
Denk dat ik die maar eens een belletje doe.
Ik laat nog van me horen.
gr tonnie
11 jaar
Nou ik heb de nieuwe assen binnen. Ik heb de as aan de bestuurders zijde vervangen. Dat ging zeer gemakkelijk. Echter de as aan de bijrijders kant krijg ik niet los. Ik heb alle boutjes aan de versnellingsbak zijde er uitgedraaid( 6 stuks) de grote moer(maat 30) aan de kant van het wiel los gemaakt. Onderkant van de ophanging los gemaakt. Ik krijg de as wel los van de wiel ophanging maar niet van de bak af. Lijkt op een of andere manier nog vast te zitten. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik dacht als de boutjes er uit zijn komt de as vanzelf los net als aan de andere kant.
graag advies.
11 jaar
Aan beide zijden is de bevestiging dezelfde. Even een tikje zijdelings er op .
Succes.
Zo de assen zijn vervangen en het probleem is verholpen. Iemand nog een idee wat dat blok ijzer van 6kg aan het subframe moet??
zag het zitten en ik moest het er afhalen om goed bij de as te kunnen komen. Ik vond het een beetje raar..
gr tonnie
11 jaar
Motoren en assen geven trillingen . Lichte constucties zijn leuk maar raken vaak in trilling bij bepaalde toerentallen van draaiende delen.
Door de jaren heen heb ik wat contragewichten en verzwaringen gezien. Volvo 440 frontbalk,Ford escort diesel aan de versnellingsbak , Uitlaat van opels en achterdemper van diesels enz.
Verbaas je .
Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar