SEAT Leon 2013: Stotteren bij start, verlies koelbloeistof

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Motorcode: CXS, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 90

Hoi,
Ik heb een probleem met mijn Leon 1.4 TSI uit 2013.
Ongeveer 3 maanden geleden bij starten met een koude motor valt het toerental steeds naar beneden en schiet weer omhoog en begint de auto stationair te stotteren. (Niet boven de 1200 toeren)
Na een paar keer wat gas te geven gaat het ook weer weg. Daarnaast kwam er nog een probleem opspelen en dat was het verlies van koelvloeistof. 1,5 maand daarvoor m’n waterpomp en distributie laten vervangen. Garage gebeld, bijvullen en even aanzien. 2 weken later nog steeds het stotteren en weer de melding dat de koelvloeistof te laag was. Dit ging der mate de tijd steeds sneller leeg en moest bijna om de 3 dagen bijvullen. Garage wederom gebeld en auto na laten kijken.
Konden geen lek vinden, bobines vervangen, intercooler vervangen en reinigingspul wegens mogelijk vervuiling van E10 brandstof.
Tank helemaal leeg gereden, auto stotterde nog maar 1 keer in de 3 a 4 dagen een keer. Wel progressie maar niet naar tevredenheid, weer m’n auto bij de garage gezet en wederom weer het verlies van koelvloeistof. Er is met een camera in de motor gekeken voor een inwendige lekkage maar ook hier niets aangetroffen. Monteur geeft aan deze combinatie van problemen nog niet eerder gezien te hebben. Geen aanwijzingen van een lekke koppakking of dergelijke, auto komt prima op temperatuur en raakt ook niet oververhit, auto geeft ook geen foutmeldingen of andere problemen aan.
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft er iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Michielvds

Geplaatst door Michielvds (0) , lid sinds 2 maanden geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Leon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

harry4203 (415) PRO, 2 maanden geleden

Ik weet niet precies hoe en wat ze hebben gecontroleerd, maar ik zou de auto 's avonds warm afleveren en em dan onder druk laten zetten en dan 's morgens even met een camera op de zuigers kijken of er koelvloeistof op ligt. Je zou ook nog een cilinderlektest kunnen doen, en kijken of er dan bij een cilinder druk op het koelsysteem komt te staan.

    Hoi Harry, ik weet dat er druk op is gezet om lekkages op te sporen maar deze niet zijn gevonden. Tevens ook met een camera in het blok gekeken voor mogelijke inwendige lekkages maar dit was ook niet van toepassing. Ik zal je advies eens voorleggen bij de monteur om dit mogelijk ook uit te sluiten. Bedankt voor je reactie ! - Michielvds (0), 2 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.