ik had gister een seat ibiza staan waarvan de de d-riem gedaan moest worden
een makkelijke riem , bij het demonteren en het op tijd zetten zag ik dat de nokken-as 2 tanden verkeerd stond
op de fabrieks merktekens schuin-streepje onder en puntje boven in overleg de riem eraf gehaald en op de originele merktekens gezet
alles weer terug gemonteerd en niet willen lopen maar dat is logisch want je onsteking zit op je je nokken-as de ontsteking proberen af te stellen maar de sluef op het ontsteking huis was niet lang genoeg op hem goed te krijgen
toen maar weer de riem opnieuw gemonteerd maar nu de nokken-as 2 tanden te laat gezet en de onsteking weer ag gesteld en de motor loopt perfect
wie heeft hier een logische verklaring voor
de kmstand is rond de 2 ton dus de derde d-riem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat zou kunnen zijn dat de nokkenaspoelie niet met een spiebaan vast zitten maar conisch zodat ze een keer afgesteld zijn dat ze de poelie losgedraaid hebben de riem erop en weer vast gezet
nee deze zit met een spie baan anders zou er ook geen merkteken op het nokken-as tandwiel staan
ben ik niet met je eens ik heb toch wel gezien met merkteken en zonder spiebaan
16 jaar
deze auto heeft het niet dus een spieloze gaat vorr deze auto niet op
maar we hebben nog steeds geen verklaring
dan kan het nog zijn dat je krukasdemper niet goed meer is,zit er in deze krukaspoelie een rubberen ring??zo ja dan kan het zijn dat die wat verlopen is.of zit misschien de krukaspoelie zonder spie
16 jaar
het merkteken staat op het tandwiel en het tand wiel is ook met een spie
het is een vaste afstelling daar kan je niks aan veranderen
hhhmmmmm dan blijft er niet veel over
16 jaar
misschien ooit een andere ontsteking erop gekomen,als je nu de nokkenas op tuimelen zet(cilinder 4) en de zuiger cil.een bpd komt dat overeen met de merktekens
16 jaar
er is een keer een andere onstekeing op gezet maar ook de onsteking past maar op 1 manier in de nokken-as en dan kan je hem alleen in zijn slueven draaien
iedereen vindt het onverklaarbaar
mischien is het beter om het te vergeten
of ooit een tandwiel van een ander type
of een andere nokkenas
Of af fabriek de merktekens al verkeerd?
Wel heel goed dat je de afstelling al had bekeken vóórdat je ging loshalen.
[quote=marcel7031]Of af fabriek de merktekens al verkeerd?
.[/quote]
dan hebben alle autos uit de vag dat probleem
Inderdaad, helemaal gelijk.............
en als je hem nu eens op tijd zet dus op de merktekens en de boutjes uit de ontsteking haalt en probeert zover mogelijk te draaien ofdat hij dan wel aanslaat
16 jaar
Bij het krukastandwiel heb je 2 streepjes zitten als het goed is,ze lijken allebei op elkaar,alleen is de ene korter dan de andere.
De korte moet je hebben.(streepjes staan ook precies 2 tanden van elkaar).Misschien is dat het?
of je bent per abuis op een kerf(beschadiging) in de kap misleid
als het streepje op de krukas 2 tanden verkeerd zou staan dan zou de nokken-as 4 tanden moeten hebbben
op de distributie kap zit een plastic nok dus kan geen andere in gekrast zijn
de als je de bouten helemaal los haalt van de onsteking en helemaal linksom draait gaat hij wel lopen met de merktekens correct, maar dan kan je hem niet vast zetten
domme vraag?????
zit er niet een verkeerde rotor in en kap
nee want de rotor past maar op 1 manier op het asje
ik zeg niet ZIT de rotor verkeerd
IS de rotor verkeerd
nee deze zijn goed originele merktekens maar als als dat zo zou zijn dan heb ik nog geen verklaring dat als de de d-riem niet op tijd dat de motor toch goed loopt
hij rijdt al minstens 90dkm zo
zou het kunnen dat er eens een verkeerd nokkenas/krukastandwiel is geplaatst? Al dan niet na het vervangen van een complete kop ofzo? Belanagrijkste is dat jij het heel slim hebt aangepakt en opgelost.
ik weet het ook niet het gaat tegen al mijn principes in maar ja gewoon ja en amen zeggen af en toe
iedereen bedankt voor het denken
Heb weleens gehad dat het nokkenastandwiel omgedraaid was waardoor de merktekens op de verkeerde plaats uitkwamen,op de achterkant van het tandwiel stonden ook merktekens en het tandwiel paste op twee manieren.
Dit was ook bij een ibiza maar weet niet meer welke motor.(Topic 31114)
hij was zoals op de tekening alleen dan was het nokken-as merktteken 2 tanden verder gedraaid met de klok mee
op de nokkenas ben ik al eens 2 merktekens tegen gekomen (bij de vag groep)
een puntje en een streepje (poelie voor 2 verschlillende auto's)
[img]http://volkswagen.msk.ru/images/repair2/...[/img]
kruk as 1 omwenteling verder draaien
ik dacht dat het bij de golf 2 was dat er soms ook dom kon worden gezocht naar het juiste merkteken
die stond dan op de achterkant.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar