Seat Arosa 1.0 multipoint: tempratuur regelaar aangezogenlucht

Hoe kan ik de tempratuur regelaar zodanig aan passen dat de aangezogenlucht minder wordt verwarmd.

Het regelaartje is er een van het type dat in heel veel auto's gebruikt wordt en werkt op vacuum druk met een koperkleurig schroefje aan de bovenkant en zit in het luchtfilter element. Via een regelklep aan het begin van het inlaat trajekt wordt warme lucht bij het uitlaatspruitstuk onttrokken.



Als het warm weer is dan trekt de motor minder, een dip in het vermogen bij optrekken is dan het voornaamste probleem. Ik heb het vermoeden dat de lucht iets teveel voorverwarmd wordt. Als ik dan de slang van het uitlaatspruitstuk los trek dan gaat ie als de brandweer. (Nou ja bijna dan)...

Maar met koud en vochtig weer klinkt de motor erg rauw en schokt ie op de snelweg als de slang los is.

Ik heb al eens een nieuwe regelaar geplaatst omdat ik het schroefje had stuk gemaakt.



Ik heb een Seat Arosa 1.0 multipoint injektie.....



Ricardo

ricardo9623

Geplaatst door ricardo9623 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ricardo9623 (0), 16 jaar geleden

Allemaal heel erg bedankt voor de bijdrage... ;-)

Nu 5 jaar later toch maar een nieuwe regelkast gehaald bij de dealer, en het probleem is opgelost.
De tempratuur van de luchtinlaat loopt niet meer op tot 80 graden.

Nog even een tip voor de auto monteurs, mocht er klacht komen van iemmand die zegt dat z'n auto slecht optrekt bij warm weer, denk dan eens aan de thermostaat in de regelkast van de inlaatlucht voorverwarming.
Als die open blijft staan wordt de luchtinlaat veel te warm en trekt ie slecht.

mister1 (0), 16 jaar geleden

en waar zit die regelaar? ik heb ook het vermoeden dat mijn arosa bij warm worden van motor slechter optrekt.

ricardo9623 (0), 16 jaar geleden

Die zit in je luchtfilter, om precies te zijn tussen je luchtfilter en je gasklep. Nou ben ik er achter dat niet deze regelaar de boosdoener is(was) maar de thermostaat van de regeklep in de regekast. Hierdoor kreeg de motor altijd warme lucht en nooit koude. Ik had die regelkast aangepast waardoor het probleem al minder was, maar nu ik een nieuwe heb gekocht weet ik dat het aan de thermostaat lag die in de regelkast zit. Nou is het wel zo dat na jaren die tepratuur reglelaar in je luchtfilter wel vol kan zitten met olie en vuil uit de carterventilatie, waardoor ik denk dat de motor ook te warme lucht krijgt. Nou is het niet zo dat de luchtinlaat permanent koud moet zijn, maar wel als je volgas geeft. In deellast is het normaal dat ie een beetje verwarmt.

mister1 (0), 16 jaar geleden

Hoi Ricardo,

Je zegt dat regelklep tussen gasklep en luchtfilter, welke ding bedoel je dan precies?

De hele luchtfilterbak of iets anders?

Of is het die zwarte plastieke ding waar het gasklephuis aan vast zit met 4 inbus schroeven?
Als het dat is die heb ik een keer helemaal los gehaald en schoongemaakt met remmen reiniger.

Maar ik heb het vermoeden dat mijn auto bij koude motor als ik hem start beter en sneller optrekt dan warme motor.

Ik heb alles al vervangen zoals luchtfilter en dergelijke maar is zo'n luchtfilter van K&N beter dan die van MANN die papieren? Ik ben bang dat er dan olie in gasklephuis terecht komt.

Alvast bedankt voor je antwoorden....

ricardo9623 (0), 16 jaar geleden

Hoi Mister1,

In het luchtfilterhuis zit alleen de tepratuurregelaar. Die regelklep zit aan het begin van de inlaatbuis boven het spatscherm aan de bijrijders zijde en is middels een onderdrukleiding verbonden met de tepratuurregelaar. Die tempratuurregelaar is weer met een onderdrukleiding verbonden met het inlaatspruitstuk. Je volgt vanuit het luchtfilterhuis de buis die naar de voorzijde loopt en dan een knik omlaagmaakt. Aan de ene zijde steekt de regelkast in het spatscherm (koude lucht) en aan de andere zijde is hij met een flexibeleslang verbonden met het uitlaatspruitstuk (warme lucht). Het ziet er meer uit als een buis dan als een kast, maar het wordt door de dealer een regelkast genoemd. Nou heb ik het over een arosa uit '98 met een 1.0i AER motor dus het kan er bij jou iets anders uitzien. In die regelkast zit een thermostaat en die was bij mij stuk waardoor de motor permanent warme lucht kreeg. Soms wel warmer dan 80 graden. Nou kun je die regelkast alleen in zijn geheel vervangen en hij kosste mij 101 euro bij de VW dealer. Mocht je van plan zijn die te vervangen, controleer eerst of die regelkast echt stuk is. Je zou die flexibele slang aan de zijde van het uitlaatspruitstuk kunnen los trekken en dan een test rit maken. Als het verschil in trekkracht tussen koude en warme motor dan weg is weet je dat het daar aan licht. Een andre optie is een tempratuurmetertje via de inlaatbuis in het luchtfilterhuis te hangen en dan kijken of de tempratuur tijdens het rijden richting de 80 graden gaat. Ik heb daarvoor zo'n gewoon metertje gebruikt met een binnen/buiten sensor waar een lange draad aan zit voor de buitensensor. Ik denk dat die laatste optie een betere mannier is dan de eerste omdat je dan zeker weer of ie echt veel te heet wordt en als je bij een noraal werkende luchtinlaatvoorverwarming de warmeluchtslang lostrekt zul je altijd wel wat vermogenswinst merken.

Succses er mee en laat nog wat weten.

mister1 (0), 16 jaar geleden

Ricardo,

Ik heb ook een 1.0i AER motor uit '97. Met op de teller 152500 km. Hij is ingevoerd in 2004 uit Duitsland. Ik weet dus niet of de kmstand echt klopt...

Maar ik zal is kijken wat ie gaat doen. In wekle versnelling rijdt je als je 50km/h gaat? ik in z'n 4 soms ook 3 maar dan maakt ie veel toeren en lawaai.

ricardo9623 (0), 16 jaar geleden

Hoi,

Ik schakel zoveel mogelijk op bij 3000t/pm en als ik 50 rij dan dan schakel ik vaak door naar z'n 5, afhankelijk van de situatie.

mister1 (0), 16 jaar geleden

hallo,

Door niet snel genoeg optrekken enzo heb ik bij stilstaand even nagekeken wat ie doet. Als je volgas geeft reageert hij niet echt direct op gas. pas 1 sec later ongeveer (lijkt dat ie zich verzuipt) Maar als je rustig geleidelijk doet lijkt het of ie beter in de toeren komt.

Wat kan dit zijn? dit heb ik ook bij het rijden. Iemand zei tegen mij dat het aan de rotor ligt. Pas geleden is distributieriem vervangen en ontsteking op tijd gezet.

Gr

mister1 (0), 16 jaar geleden

a

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.