Seat Toledo: VEEL te hoge CO uitstoor

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Beste mensen,

ik zit met een erg groot probleem.
mijn auto loopt en rijd wel gewoon.
probleem is :
een veel te hoge CO uitstoot bij de keuring ( 4gastest).
de co uitstoot bedraagt 8 %.
probleem 2 * mogelijk verwant*
de auto stotterd nogal veel bij constant toerental en constante snelheid.

reeds geprobeerd*
injectie reiniger (2 flesjes op 2 tanken benzine ) * tot dusver geen effect op beide problemen.
andere lambda sonde * ook geen effect op het stotteren * 4gastest niet geprobeerd* auto is vandaag terug naar monteur mischien verandering verwacht van niet *
lambda sensor los gooien helpt ook niet om het stotteren tegen te gaan.

nu is het probleem best wel ernstig auto moet voor 17 oktober 2009 * aanstaande zaterdag* gekeurd zijn !.

alle hulp en tips zijn welkom
carburateur heeft een revisie setje gehad ( lekte brandstof). nu niet meer.

Bij voorbaad dank !

klenghost

Geplaatst door klenghost (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

Temperatuursensoren vervangen. 2 0f 3 als ik het goed heb. dan loopt ie weer helemaal goed.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je hem al eens laten uitlezen ?

Misschien is dat het eeste wat je zou moeten doen..

Het kan best zijn dat hij een teveel aan brandstof krijgt,of dat de onsteking niet helemaal lekker is wat dit kan veroorzaken.

Gr Stefan

klenghost (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Heb je hem al eens laten uitlezen ?

Misschien is dat het eeste wat je zou moeten doen..

Het kan best zijn dat hij een teveel aan brandstof krijgt,of dat de onsteking niet helemaal lekker is wat dit kan veroorzaken.

Gr Stefan[/quote]
hoi
ja de auto is al uitgelezen.
gaf geen fout meldingen aan.
toch bedankt voor de hulp.

edit:
wij dachten inderdaad ook aan teveel benzine gezien dat je het gevoel krijgt dat hij af en toe wil verzuipen, en dat als je de aanjager aan heb en de motor draait voor verkeers lichten er een benzine lucht door naar binnen komt. ( carb. is lek vrij en vacuum).

mvg
frank

stefan84 (0), 14 jaar geleden

De sensor moet een een waarde hebben tussen de 300 - 375 ohm bij 80 graden kvs temp.

Zie ook :

[url=http://img339.imageshack.us/i/46503078.p...][img]http://img339.imageshack.us/img339/6761/...[/img][/url]

Gr Stefan

klenghost (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]De sensor moet een een waarde hebben tussen de 300 - 375 ohm bij 80 graden kvs temp.

Zie ook :

[url=http://img339.imageshack.us/i/46503078.p...][url]http://img339.imageshack.us/img339/6761/...[/url][/url]

Gr Stefan[/quote]
waardes van de temp sensoren kwamen met goede resultaten terug. hier zit het hem niet in.
mischien toch de lambda(s) heb er nu 2 in gehad. met allebij treed deze storing op.
of in de kabels ? wie heeft er nog tips ?

bvd
gr frank

Mausx (0), 14 jaar geleden

heb je de sensor gemeten voor op de motor of aan de zijkant van de cilinderkop?

klenghost (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]heb je de sensor gemeten voor op de motor of aan de zijkant van de cilinderkop?[/quote]
welke sensor bedoel je hiermee ? ( aan de zijkant van de cilinders zit alleen een aansluiting voor iets wat met olie te maken heeft.

vanmorge was de waarde van mijn co uitstoot heel even 0.3 procent en daarna was deze weer aan het schommelen tussen 8 en 10 %.
de lambda sensor praat ik dan over.

Mausx (0), 14 jaar geleden

aan de zijkant van de kop zit ook een temp sensor. hoofzakelijk voor het dashboard maar werkt wel samen met de rest.
zitten er bij jou ook niet 2 sensoren voor de motor, thermostaat, aansluiting koelslang?

klenghost (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]aan de zijkant van de kop zit ook een temp sensor. hoofzakelijk voor het dashboard maar werkt wel samen met de rest.
zitten er bij jou ook niet 2 sensoren voor de motor, thermostaat, aansluiting koelslang?[/quote]
er zitten een rode en 1 blauwe sensor op de koelslang waar deze het blok uit komt naar de radiateur.
dit blok heeft voor de olie sensor 1 bij de olie filter en 1 aan de zijkant van het blok aan de bovenkant bij de kop 1 sensor zitten
(wat deze doen weet ik niet, bij het vorige blok zaten de 2 draden voor ollie alle 2 op het gedeelte van de filter).

motorblok had zelfde motorcode .. dat is het enigste verschil met vorige blok.

heb je mischien een plaatje ervan ? (wat jij bedoelt)

mvg

Mausx (0), 14 jaar geleden

die in bovenkant kop is de temp zender voor het dashboard.

ik zou toch gewoon proberen de rode en blauwe sensoren te vernieuwen. zijn niet erg duur en ze gaan vaker stuk.

het is bij deze nog redelijk simpel, of lambdasonde, of temperatuurzenders. dat zijn de grootste boosdoeners bij deze auto met een hoog co.

klenghost (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]die in bovenkant kop is de temp zender voor het dashboard.

ik zou toch gewoon proberen de rode en blauwe sensoren te vernieuwen. zijn niet erg duur en ze gaan vaker stuk.

het is bij deze nog redelijk simpel, of lambdasonde, of temperatuurzenders. dat zijn de grootste boosdoeners bij deze auto met een hoog co.[/quote]
hoi
bedankt voor het melden.
maar vorige blok had op die plaats dus geen sensor zitten. wel 2 aansluitingen bij ollie filter en hebben dus 1 draad daarop aangesloten.
is dit mogelijk een oorzaak van te hoge co ?
en welke draad zou ik anders aan moeten sluiten op die in de kop ? ( had hier voorheen dus geen zitten )

ps.
vanmorgen was heel even het co 0.3 % ipv 8 % die het nu weer heeft.
lambda sonde gister verwisseld met mijn vorige ( welke wel goed was).

mvg
Frank

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En pendelt de sonde wel mooi ?

Even testen bij warme motor..Moet tussen de 0,1 en 1 V schommelen.

Gr Stefan

klenghost (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]En pendelt de sonde wel mooi ?

Even testen bij warme motor..Moet tussen de 0,1 en 1 V schommelen.

Gr Stefan[/quote]
hoi
goede vraag, verwacht van wel. in de vorige blok werkte deze sonde gewoon goed.
ik neem aan dat deze goed werkt gezien ze hem doorgemeten hebben ( waar de auto nu staat ). waardes kan ik je echter niet geven. (zijn mij ook niet verteld)
morgen komt er als nog een sonde bij hun binnen gaan ze dan proberen of het opgelost is.

Mausx (0), 14 jaar geleden

Ik denk toch dat het lastig word, zeker als de draadboom anders is van deze motor. kun je de draadboom er nog bij krijgen (die op deze motor hoort) liefst met computer. of alle huizen waar de zenders in zitten over zetten op deze motor. zodat er in ieder geval weer iets origineel werkt.

zowiezo werken de 3 temperatuursensors allemaal samen. als er eentje verkeerd of niet meet dan gaat ie de motor verkeerd afregelen.

klenghost (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]Ik denk toch dat het lastig word, zeker als de draadboom anders is van deze motor. kun je de draadboom er nog bij krijgen (die op deze motor hoort) liefst met computer. of alle huizen waar de zenders in zitten over zetten op deze motor. zodat er in ieder geval weer iets origineel werkt.

zowiezo werken de 3 temperatuursensors allemaal samen. als er eentje verkeerd of niet meet dan gaat ie de motor verkeerd afregelen.[/quote]
ik heb het vorige blok nog liggen waar die olie sensoren op gemonteerd zitten.
kan deze overzetten en zou het dan goed moeten werken ?

welke 3 sensoren bedoel jij ? ( rode + blauwe in die leiding .. welke nog meer ? )

Mausx (0), 14 jaar geleden

en die aan de zijkant van de cilinderkop.

laat ik het zo zeggen, als je alle sensoren die op de oude motor zaten netjes op deze motor kan monteren. dan heb je in ieder geval de goeie meetwaarden voor de computer. mischien ook een idee om dan meteen de originele injectie er op te zetten.

je zit er gewoon mee dat de computer bij de oude motor hoort. als je alle electrische delen bij de computer houdt dan kan het niet mis gaan.
ga je andere zenders en een andere inspuiting gebruiken dan kan het zijn dat de computer het verkeerd gaat afregelen.

klenghost (0), 14 jaar geleden

[quote=Mausx]en die aan de zijkant van de cilinderkop.

laat ik het zo zeggen, als je alle sensoren die op de oude motor zaten netjes op deze motor kan monteren. dan heb je in ieder geval de goeie meetwaarden voor de computer. mischien ook een idee om dan meteen de originele injectie er op te zetten.

je zit er gewoon mee dat de computer bij de oude motor hoort. als je alle electrische delen bij de computer houdt dan kan het niet mis gaan.
ga je andere zenders en een andere inspuiting gebruiken dan kan het zijn dat de computer het verkeerd gaat afregelen.[/quote]
bedankt voor de tip.
alleen ik denk niet dat ik aan de kabelboom en of computer van die motor kan komen.
verder nog suggesties ?
mvg

klenghost (0), 14 jaar geleden

probleem opgelost,
afstelling stond verkeerd + breuk in lamdasensor kabel.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.