Seat Toledo: Vreemd gedrag toerental op LPG en benzine

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6/AKL

Beste Leden,

Ik heb een toerental probleem met mijn Toledo op LPG en benzine.
LPG: stationair toerental loopt soms op
Benzine: stationair toertal fluctueert tussen 750 en 1000 toeren.

Ik heb de computer laten uitlezen, en daar kwam hetvolgende uit:
LPG: storing lambdasensor (geen storing toerentalregeling)
Benzine: storing toerentalregeling (geen storing lambdasensor)

Het lijkt er dus op dat in LPG stand, de 'motor' wel een signaal van de lambda sensor krijgt, maar de toerentalregeling niet functioneerd. Bij 2500 toeren, komt er namelijk uit de gasmeting een lambdawaarde van ca. 1.0 (die overeenkomt met de uitgelezen lambdawaarde).
In benzine werkt de toerentalregeling, maar omdat er geen signaal van de lambdasensor is blijft de motorregeling 'zoeken' totdat de lambdawaarde veranderd, wat dus niet gebeurd omdat er geen signaal is.

Mijn eerste gedacht is een bedradings / computer (communicatie tussen LPG en motormanagement) probleem

Herkent iemand dit probleem? zoja, hoe is dit op te lossen?

MrLee

Geplaatst door MrLee (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Toledo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat eerst eens gasklephuis reinigen en weer in de basisstand laten zetten.
Ook controleren op lekke vacuumslangen.
Dan weer ff aankijken.

MrLee (0), 14 jaar geleden

Ricky,

bedankt voor je reactie, maar ik zie niet in waarom dit de foutmeldingen bij het uitlezen zou verhelpen.

Misschien voor wat meer duidelijkheid, de foutmeldingen zijn voor elk overschakelmoment lpg/benzine of benzine/lpg gereset en ze kwamen elke keer weer terug.

Ik begrijp dat jou genoemde oplossingen logisch zijn als hetzelfde toerentalgedrag zou voorkomen bij lpg en benzine, maar in mijn geval zie ik andere gedrag bij lpg dan op benzine.

Daarom vermoed ik dat mijn probleem een andere oorzaak heeft dan verontreinigd gasklephuis / lekke vacuumslangen. Er even van uitgaande dat het bovenstaande oorzaken het niet zijn, wat zou de volgende stap zijn?

VG392 (0), 14 jaar geleden

Hallo Mark,
Als het een Necam installatie betreft in je Toledo wordt door een relais de verbinding tussen lambdasonde een benzine computer verbroken.
Dan is het logisch dat de benzine computer "Storing lambdasonde" geeft.
Het probleem met het stationair toerental wordt inderdaad bij dit soort auto's meestal veroorzaakt door een slecht werkend gasklephuis.
Je kunt om te beginnen dit gasklephuis (laten) reinigen en opnieuw laten inleren.
Als daarmee het probleem niet verholpen is heb je grote kans dat het gasklephuis gereviseerd of vervangen moet worden.

Groeten,

Kees

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.