Seat Cordoba: Verhoogde oliedruk, waardoor de hydraulische stoters worden opge

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ASV 1.9 TDI

Zoals de titel omschrijft heb ik geconstateerd dat de oliedruk varieerd tussen de 4,5 en 6 bar.
Het oliedruksignaal in het dashboard signaleert dit tevens door lampje en signaal.
Tot op heden oliepomp en oliefilterhuis vervangen. In beide onderdelen zit een overdrukventiel.
Deze vervangingen hebben niet tot enige verbetering geleid.
Ook is er een intensief reiniging in de motorolie toegepast. Ook dit zonder resultaat.

Wie heeft er een oplossing?

Keesvp

Geplaatst door Keesvp (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

verkeerde olie filter??

Keesvp (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]verkeerde olie filter??[/quote]
Het oliefilterhuis is vervangen en daarin zat een nieuwe orgineel oliefilter. Dus deze kans schat ik heel klein.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

verkeerd type overdruk ventiel
of een verstopping in olie kanalen
komt er wel genoeg olieop de nokkenas
en volgens mij kan je op de kop ook een olie druk sensor vinden en dan daar eens meten
en is die druk met olie van 80 graden gemeten

Keesvp (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]verkeerd type overdruk ventiel
of een verstopping in olie kanalen
komt er wel genoeg olieop de nokkenas
en volgens mij kan je op de kop ook een olie druk sensor vinden en dan daar eens meten
en is die druk met olie van 80 graden gemeten[/quote]
Verstopping in oliekanalen lijkt mij onwaarschijnlijk, heeft regelmatig onderhoud gehad en de motor is gereinigd met intensief reiniger en had dit dan moeten oplossen.
De oliedruk bij 80 graden is 5 bar.
Waar zit de 2e oliedruk sensor die het signaal op het dashboard geeft?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

volgens mij zit er een op het filterhuis en 1 op de zijkant van de kop

Keesvp (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]volgens mij zit er een op het filterhuis en 1 op de zijkant van de kop[/quote]
We gaan nog eens goed zoeken, blijft toch een vreemde probleem.
Deze ASV motor zit ook in Volkswagen. Op een forum wordt daar ook dit probleem genoemd alleen daar is het antwoord nooit gegeven. Ik heb ook in Seat/Volkswagen-kring dit probleem voorgelegd, niemand kent deze afwijking.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

is de veer van het od ventiel niet scheef gemonteerd waardoor de druk te hoog wordt

Keesvp (0) PRO, 16 jaar geleden

Het hele oliefilterhuis is vervangen en daar zit het od ventiel in. Er is geen veer met plunjer los te koop voor deze auto. De oliepomp onder in de motor heeft ook een od ventiel. De complete pomp is vervangen, ook hier zijn geen losse delen te koop.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

maar dat is nog geen garantie dat er niet iets verkeerd kan zitten

Mr.Volt (0) PRO, 16 jaar geleden

Is er wel de juiste olie bijgevuld??

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Keesvp]De oliedruk bij 80 graden is 5 bar.[/quote]
Bij welk toerental?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

opgave 2-2,5 bar bij 2000rpm

alexander242 (0) PRO, 16 jaar geleden

Op toeren is deze oliedruk toch gewoon goed?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=alexander242]Op toeren is deze oliedruk toch gewoon goed?[/quote]
Ja,daar doelde ik ook al op.
Zoals Jerry al zegt:2-3 bar bij iets verhoogt toerental,en bij oplopende toeren tot max 5-6 bar.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

als de stoters open blijven denk ik aan een te dikke olie(koud)

Keesvp (0) PRO, 14 jaar geleden

Of dit de juiste oplossing was weet ik niet maar het hielp wel, ik heb het stangtje op de turbo van de variabele schoepen iets terug gesteld waardoor hij minder vermogen leverde (nog wel genoeg!)

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kees,

Dat is niet echt een oplossing voor het probleem te verhelpen.

Dalijk krijg je verschillende foutcode's o.i.d. en zit je daar weer mee.

De oliedruk blijft in feite toch hetzelfde bij een hoger toerental, alleen duurt het nu wat langer voor hij dat bereikt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.