Zoals de titel omschrijft heb ik geconstateerd dat de oliedruk varieerd tussen de 4,5 en 6 bar.
Het oliedruksignaal in het dashboard signaleert dit tevens door lampje en signaal.
Tot op heden oliepomp en oliefilterhuis vervangen. In beide onderdelen zit een overdrukventiel.
Deze vervangingen hebben niet tot enige verbetering geleid.
Ook is er een intensief reiniging in de motorolie toegepast. Ook dit zonder resultaat.
Wie heeft er een oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
verkeerde olie filter??
[quote=CARS&MOTORS]verkeerde olie filter??[/quote]
Het oliefilterhuis is vervangen en daarin zat een nieuwe orgineel oliefilter. Dus deze kans schat ik heel klein.
verkeerd type overdruk ventiel
of een verstopping in olie kanalen
komt er wel genoeg olieop de nokkenas
en volgens mij kan je op de kop ook een olie druk sensor vinden en dan daar eens meten
en is die druk met olie van 80 graden gemeten
[quote=CARS&MOTORS]verkeerd type overdruk ventiel
of een verstopping in olie kanalen
komt er wel genoeg olieop de nokkenas
en volgens mij kan je op de kop ook een olie druk sensor vinden en dan daar eens meten
en is die druk met olie van 80 graden gemeten[/quote]
Verstopping in oliekanalen lijkt mij onwaarschijnlijk, heeft regelmatig onderhoud gehad en de motor is gereinigd met intensief reiniger en had dit dan moeten oplossen.
De oliedruk bij 80 graden is 5 bar.
Waar zit de 2e oliedruk sensor die het signaal op het dashboard geeft?
volgens mij zit er een op het filterhuis en 1 op de zijkant van de kop
[quote=CARS&MOTORS]volgens mij zit er een op het filterhuis en 1 op de zijkant van de kop[/quote]
We gaan nog eens goed zoeken, blijft toch een vreemde probleem.
Deze ASV motor zit ook in Volkswagen. Op een forum wordt daar ook dit probleem genoemd alleen daar is het antwoord nooit gegeven. Ik heb ook in Seat/Volkswagen-kring dit probleem voorgelegd, niemand kent deze afwijking.
is de veer van het od ventiel niet scheef gemonteerd waardoor de druk te hoog wordt
Het hele oliefilterhuis is vervangen en daar zit het od ventiel in. Er is geen veer met plunjer los te koop voor deze auto. De oliepomp onder in de motor heeft ook een od ventiel. De complete pomp is vervangen, ook hier zijn geen losse delen te koop.
maar dat is nog geen garantie dat er niet iets verkeerd kan zitten
Is er wel de juiste olie bijgevuld??
[quote=Keesvp]De oliedruk bij 80 graden is 5 bar.[/quote]
Bij welk toerental?
opgave 2-2,5 bar bij 2000rpm
Op toeren is deze oliedruk toch gewoon goed?
[quote=alexander242]Op toeren is deze oliedruk toch gewoon goed?[/quote]
Ja,daar doelde ik ook al op.
Zoals Jerry al zegt:2-3 bar bij iets verhoogt toerental,en bij oplopende toeren tot max 5-6 bar.
als de stoters open blijven denk ik aan een te dikke olie(koud)
Of dit de juiste oplossing was weet ik niet maar het hielp wel, ik heb het stangtje op de turbo van de variabele schoepen iets terug gesteld waardoor hij minder vermogen leverde (nog wel genoeg!)
Kees,
Dat is niet echt een oplossing voor het probleem te verhelpen.
Dalijk krijg je verschillende foutcode's o.i.d. en zit je daar weer mee.
De oliedruk blijft in feite toch hetzelfde bij een hoger toerental, alleen duurt het nu wat langer voor hij dat bereikt.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar