Hallo allemaal,
Ik heb een Toledo gekocht en te laat kwam ik erachter dat deze verlaagd is. Het was mij echt niet opgevallen, wellicht ook omdat ik altijd andere merken heb gereden.
Ik vind het een hele fijne wagen, maar zit met een vervelende kwaal van dat ding: Al rijd ik 60km/u over een drempel waarbij maximum snelheid 60km/u aangeduid staat, hij klapt door zijn veren en er klikt een schurend geluid onder de auto. Rijd ik op een bakstenen weg met 30km/u of 50km/u dan is er maar een zeer kleine ongelijkheid in de weg nodig om hem weer door zijn veren te voelen en horen gaan. Dus ik denk dat mijn hele auto er zo aan gaat.
Vraag:
Hoe kom ik erachter of dit aan het verlagen ligt, aan de veren of aan de schokbrekers?
Vraag 2:
Is het moeilijk en of kostbaar het verlagen van de Seat Toledo '94 ongedaan te maken? Aan welke kosten moet ik dan denken en wie kan dat?
Bedankt voor de reacties!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Net als de achterklep....veren halen op de sloop.
Maar wat kost het? En die kan ik er zelf toch niet onder zetten? Heb volgens mij dan minstens een brug en een poot nodig?
13 jaar
verlaagde veren zijn meestal van een stugger type , dus je zou op een klinkerweg zeker geen contact moeten maken met het wegdek, tenzij het extreem laag is.
Wat natuurlijk ook kan zijn slechte schokbrekers die nadeinen.
Tja om veren en veerpoten te verwijderen moet je toch wel over wat gereedschap enz te beschikken.
Losse veer kan je zelf vervangen, maar bv de voorpoten zijn van het mc pherson type ( schokbreker en veer in een poot ) die veer moet je eerst met klemmen in elkaar drukken om de boel veilig los te kunnen halen.
Maar een beetje autoberdijf kan dit wel even snel en goedkoop voor je doen.
succes
Beste Jonker,
Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal eens contact met een garagebedrijf opnemen en schokbrekers laten nakijken en informatie vragen over het eventueel corrigeren van de verlaging. Nee het is niet extreem laag en er is ook geen contact met het wegdek volgens mij. Maar het lijkt wel zo te zijn dat de wagen van achter erg diep gaat als ie een kuiltje of drempel moet nemen en dan klinkt het geluid alsof de uitlaat de onderzijde van de auto raakt. Inmiddels heb ik ook vast gesteld dat er slijpsporen zichtbaar zijn boven de laatste demper (dus vlak voor de uitlaatuitgang achterop de auto) en deze demper lijkt dus de auto onderzijde te raken en daarmee het geluid te veroorzaken op drempels en uit kuiltjes
13 jaar
Arno, citeren is niet nodig; gewoon direct antwoorden volstaat.
Helaas heb ik de oplossing hiervan niet meer kunnen geven want deze auto gaf zoveel problemen dat ik hem verkocht heb.
Ik dank iedereen wel voor de reacties.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Toledo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar