close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Cordoba: Versnellingsbak piept

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i 8V

(vooral voor BlijeGeit)

De versnellingsbak maakt een piepend/krakend geluid, vooral wanneer ik 1 of 3 inleg (dus naar voren).
Versnelling 1 is in stilstand (bijv. bij verkeerslicht) met draaiende motor vaak niet/moeilijk in te leggen.
Zet ik de motor af dan gaat het wel soepel.
Overigens is het piepende geluid niet alleen in de auto hoorbaar, maar als ik de ramen open doe, hoor je het ook duidelijk onder de auto vandaan komen.
Kwestie van invetten onder de auto?
Of moet de bakolie ververst worden?
Ik dacht dat dit in principe nooit hoefde bij moderne auto's... mijn Cordoba is van 2000 en heeft 111.000km op de teller staan (ik heb 'em sinds september 2005).
Er is dus mee te leven, maar als ik het soepeler kan maken (als preventief onderhoud), dan doe ik dat uiteraard graag.

Overige zaken:
- Auto viel week na aankoop steeds stil. Is diverse keren teruggeweest naar de garage. Computer paar keer opnieuw ingelezen + diverse sensoren vervangen. Hielp voor een paar dagen, maar was toen weer mis. Is toen naar Seat Hoofddorp gestuurd en daar bleek dat de computer in water lag (stond dus water in beschermbakje). Computer is onder garantie vervangen, werkt op zich weer naar behoren (status: opgelost).

- Lekke voorband. Kan gebeuren, pure pech (status: opgelost).

- Deukje in deur nadat sukkel zijn deur ertegenaan liet waaien bij parkeren. Andermaal pech dus, maar opgelost door schadebedrijf (status: opgelost).

- Auto start niet meer als je 'em af laat slaan. Natuurlijk, zorgen dat je 'em niet laat afslaan, maar toch... auto is dan alleen weer met veel gassen tot leven te wekken (status: niet laten afslaan, dan gebeurd het ook niet).

- Achterklep gaat niet mee op slot met centrale vergrendeling. Kwam daar bij toeval achter, God weet hoe lang ik zo al heb gereden (met spullen in kofferbak!). Heb de bekledingplaat aan de binnenkant losgemaakt om het motortje hopelijk te kunnen zien, maar ik zie niks vreemds. Nu dus over op handbediening. Geen ramp, maar wel onhandig (status: laat maar zitten, misschien ooit bij een beurt).

- Buitentemperatuurmeter stuurde verkeerde waarden, daardoor raakte de airco in de stress. Weken heb ik daarmee lopen eikelen en vooral toen het enkele weken geleden zo warm was, was het zweten geblazen, want de airco deed het niet (onder 5 graden slaat deze niet aan als beveiliging). Nu heb ik het 'gelukkig' voor elkaar dat die buitentemperatuurmeter definitief stuk is, dus gelukkig krijgt de airco geen verkeerde signalen meer en werkt die naar behoren (status: geen temperatuur dus meer te zien buiten, so be it... airco werkt).

- Achterspeakers in hoedenplank bromden bij hoger volume. Dacht dat de speakers stuk waren ofzo, maar bleken te resoneren tegen een uitstulpinkje van het kunstof beschermkapje dat in de hoedenplank zit geklikt (met die gaatjes erin). (status: opgelost).

- Lampenvreter: in 5 maandjes alle lampen (op knipperlichten na) moeten vervangen. Was vooral linksvoor een ramp, doordat de accubak daar irritant tegenaan zit (status: opgelost).

Al met al heb ik tot op heden dus niet echt een gelukkig huwelijk met mijn Seat Cordoba. :-(
En dan te bedenken dat ik vorig jaar juist mijn 15 jaar oude Ford Sierra heb ingeruild voor een jongere auto, om júist de aankomende tijd gevrijwaard te zijn van problemen.
Sierra heeft nooit problemen gehad, maar was 'op' (zat bijna op 3e keer klokje rond)... er zijn dagen dat ik er ontzettend naar terugverlang.

Geplaatst door

dupl-u-28278-5dd149e159ca3+Drrrrkkk (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bak: zou inderdaad beginnen met eens alle gewrichten goed te smeren en evt de bakolie te verversen. als dit niet helpt dan heb je grote kans dat de synchromeshringen in je bak een beetje gaar geworden zijn (bakken willen weleens defect raken.)

auto start niet na afslaan: als dit zich voornamelijk voordoet bij 1 bepaalde bedrijfstemperatuur en als hij het ook doet als je zelf bv de auto gewoon uitzet danzou de koelvloeistoftemperatursensor een goede mogelijkheid zijn. deze gaaft dan bv de verkeerde weaarde aan waardoor de auto veel te veel, of juist te weinig brandstof inpsuit.

achterklep sluit niet met CV: zal waarschijnlijk of een defect motortje zijn of een losgeschoten stangetje, komt wel vaker voor en kost volgens mij niet veel tijd en/ of geld.

buitentemp sensor: deze is relatief eenvoudig te vervangen. bevind zich in de rechter buitenspiegel. spiegelkap verwijderen en nieuwe gewoon insolderen. je hoeft niet perse het hele deurpaneel te verwijderen, als je de soldering maar wel goed afschermt zodat er geen extra weerstand kan ontstaan door corrosie.

lampenvreter: bekend probleem. komt door hogere boordspanning en lichte spanningspieken. zou een weerstand tussen gemonteerd kunnnen worden. deze worden door seat niet geleverd, maar skoda heeft ze wel.


al met al inderdaad een 'mooi' lijstje. maar als ik het zo bekijk op het niet aan willen slaan na afslaan vind ik het nog wel meevallen (leuk is anders)


mvg en veel suc6

blijegeit 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.