Beste mede-amateurs en professionals,
Omdat mijn Ibiza stationair niet heel netjes monotoon loopt (schommelt licht, maar irritant genoeg), ben ik naar een vriend gereden die VAG-COM heeft. De auto rijdt verder prima en trekt goed.
Aangesloten. De volgende foutmelding: VAG 00 515 CAMSHAFT POSITION (Hall) SENSOR (G40): No signal.
Voordat ik de pulsen laat testen, wil ik eerst weten of de voedingsspanning van de Hallgever goed is.
Nu heb ik gemeten op de buitenste twee pennen van de stekker aan de Hallgever met contact aan. De spanning bedraagt 12,7 Volt.
In het technisch handboek Kluwer staat dat de nominale spanning 9,0 V is.
Is mijn meting van 12,7 Volt goed of duidt dit ergens op?
Groeten,
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lees hem nog eens uit maar dan met draaiende motor,grote kans dat die storing dan weg is,bij VW is dat in ieder geval wel zo bij de oudere modellen en dat hoort zo.
Inderdaad, Zoals Richard al zegt, die fout moet je negeren als hij uitgelezen word en daarbij enkel op conact staat!
Als hij loopt is de fout er zeker weten uit, bij deze storing + * no signal * zou de motor helemaal niet aanslaan.
Het voltage dat je gemeten hebt is goed, moet MIN 9 volt bedragen, met een ledtester kun je meten tussen pen 1 en 2, tijdens het bedienen van de startmotor moet de led knipperen, en dat zal hij nu ook doen.
Heb je eens in de meewaardeblokken gekeken bij Vagcom, Naar bv de koelvoeistof temp sensor ?
Ook het inlaat systeem op lekkage controleren.
Gr Stefan
14 jaar
@Ricky
Foutcode verdween inderdaad na starten motor. Op Gerrit Speek stond dat dat kán, maar jij zegt dat het zo hoort. Dank.
@Stefan84
Voltage is dus minimaal 9 Volt. Dan weet ik dat.
We hebben die meetwaardeblokken niet goed bekeken. Zullen we doen, ook inlaatlekkage. Puur even met koude motor gekeken naar foutcodes.
Inlaatlekkage lijkt me nogal een basisding, dus ik denk dat het slimmer is om dat eerst na te laten kijken.
Het vraagstuk 'Voedingsspanning Hall-sensor' is in elk geval weer opgelost.
14 jaar
Laat maar even weten als je verder gekomen bent, of iets anders ontdekt hebt..
14 jaar
[quote=stefan84]Laat maar even weten als je verder gekomen bent, of iets anders ontdekt hebt..[/quote]
Prima. Inmiddels ontdekt dat de rem(bekrachtiger?) ook behoorlijke terugval in stationair toerental veroorzaakt. Rem trappen staat gelijk aan minus 100 toeren. Laat ik toevallig aankomende dinsdag een afspraak hebben bij een garage t.b.v. verversen remolie... Zal dat ook laten meenemen.
Dit onderwerp begint wel heel erg 'mijn auto heeft allerlei problemen' te worden... :)
14 jaar
Ik ben benieuwt..
Je zou die dikke hard plastic slang eens kunnen nalopen, dus die van de rembekrachtiger afkomt, als deze kapot is of doorgeschuurd krijg je ook dat soort problemen.
14 jaar
Wel, mijn remvloeistof was "pikzwart", zei de monteur. Dat schijnt te betekenen dat het zwaar verouderde vloeistof is... Hij moest er een beetje bij lachen. De vacuümslang is vervangen.
De uitlaat, ongeveer ter hoogte van de bestuurders- en bijrijdersstoel, zit vast met twee bouten. Daar was er één in z'n geheel van verdwenen. Die heeft men ook vervangen.
Het toerental schommelt al een heel stuk minder...
14 jaar
Heb je ook al eens de sensor gecontroleerd of gemeten ?
Deze heeft een 4 polige sensor en je moet dan meten tussen aansluiting 1 en 3, even contact uitzetten, stekker eraf halen en op de sensor meten, je kan dat doen bij een koude als warme motor en noteer de waarde even hier..
14 jaar
Stefan,
Vandaag wilde ik gaan meten, maar er kwam wat tussendoor. De sensor zal ik aankomende week gaan meten.
Wel weer veel ritjes gemaakt. Er gebeurde afgelopen donderdag iets wat ik de auto nog nooit heb zien doen, maar er mogelijk wel mee te maken heeft:
- Ik zette auto op contact;
- Ik startte de motor. Motor wilde niet goed aanslaan. Ik bleef starten, maar kwam niet verder dan circa 450 toeren;
- Dit gebeurde wel vaker, dus ik gaf na 10 seconden iets gas bij, motor sloeg aan;
- Sleutel in rijstand.
Twee seconden na het aanslaan, schiet het toerental ineens naar 1500 (!) toeren, en begint vervolgens driemaal per seconde (!) te golven tussen 1100 en 1500 toeren. Dit gebeurde met een zeer strakke regelmaat van drie keer per seconde.
Na verbaasd gekeken te hebben naar de toerenteller, heb ik de motor maar uitgezet. Kan nooit goed zijn. Opnieuw gestart: alles normaal. Deze storing niet meer meegemaakt.
Is er iemand die nu een vaag idee of vermoeden heeft? Of is dat niet mogelijk? Kan vanalles zijn, maar omdat het ermee te maken kan hebben, even deze informatie.
Fijn weekend.
14 jaar
Frank,
Het schommelen in toeren en het stationair lopen zou goed verband kunnen hebben met de temp sensor..
Ik zou die eens even meten, en dan, mocht die in orde zijn, verder kijken..
Gr Stefan
14 jaar
Hallo Stefan,
Bedoelde je de temperatuursensor voor de inlaatlucht of de koelvloeistof? Ik kan die voor de inlaatlucht niet vinden..
VAG-COM gaf realtime waarden van twee sensoren, genaamd TEMP1 en TEMP2. TEMP2 was '78' (kwartiertje na aanrijden, dus zal koelvloeistoftemperatuur zijn), TEMP1 was circa '5' (buiten was het -8 graden C).
Frank
14 jaar
Jaja!
Na het vervangen van de verdelerkap heb ik geen problemen meer met starten/ schommelen!
Groeten,
Frank
14 jaar
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar