Seat Ibiza: Seat Ibiza cupra 2.0I 16v GTI 1997

Bouwjaar: 1997, Motorcode: 2.0I 16V GTI

Goededag,

Ik heb sinds een aantal weken een seat ibiza cupra van 1997.
De auto doet het goed alleen het valt op dat de oliedrukmeter helemaal uitslaat naar rechts zodra ik het contact aanzet.
Ik hier en daar wat zitten meten en ik dacht dat het aan de meter lag dus heb een andere tellerbak+ olie en voltmeter gekocht maar helaas het zelfde probleem.
Nu weet ik bijna zeker dat het een sensor is maar welke?
Ik heb het programme ETKA in mijn bezit maar ik kan daar niet precies zijn welke sensor nou die meter aan moet sturen.

Als ik soms voor een stoplicht sta dan ruik ikuitlaatgassen in de auto de lucht komt via de ventilatie roosters binnen, als ik de knop indruk van het circuleren binnen dan ruik ik het niet.
Zou het kunnen zijn dat er iets lek is?

Om de hoeveel kilometer moet de dustrubutie snaar vervangen worden? de auto heeft een NAP en best veel bonnen maar ik kan nergens terug vinden wanner die riem vervangen is.

Als er iemand wat weet hoor ik het graag.

Alvast bedankt

Groetjes Opperbeun

Opperbeun

Geplaatst door Opperbeun (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dave,

Dat met de oliedruk meter kan best komen door een kabel die ergens aan de massa ligt, dan slaat de meter ook vol uit, de kabel die naar de sensor gaat zou ik dan even controleren.

De uitlaat gassen die je ruikt kan bv komen door een lekke uitlaat ( spruitstuk ) of lekke carterventiltie slang o.i.d.

Gr Stefan

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Hallo stefan,

Bedankt voor je antwoord!

als ik de meter met alleen plus en min aansluit dan slaatie ook volledig uit.
Ik heb daarom ook een andere meter gekocht maar deze gaf het zelfde probleem.

ik denk toch echt aan de sensor, maar welke sensor is het?

ik denk dat de meter zowiezo altijd uitslaat als de sensor niet goed is, als de sensor goed funcioneert dan regelt de sensor de meter terug ik denk dat het soort zo systeem is.

ik ga toch het uitlaat gedeelte nalopen als ik iets constateer dan meld ik het.

groetjes,

Opperbeun

PS:

Is dit de juiste zender voor mijn oliedrukmeter? http://start.ikwilonderdelen.nl/catalog/...

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Ik heb het probleem met kijn sensor verholpen. Het was toch de sensor die ik in mijn vorig bericht aangaf.

Nu zit ik nog steeds met het uitlaat gassen probleem.
Als ik de motorkap open laat en ik laat de motor draaien dan ruik ik niks in de auto maar zodra de klep dicht is en dan stil sta begint het gewoon te stinken binnen.
Nu viel mij ook op dat ik geen orginele lucht filter heb het geen wat er nu op zit is een samenknoei van dingen het is een powerfilter met daarop een sensor een slang waarvoor een gat is gemaakt onder het aanzuig gedeelte zit ook nog een slang en bij het uitlaat spruitstuk komt nog een slang vandaan en die hangt ook onder het luchtfilter.

Vind het een vreemd ontwerp zo is het niet beter om de orginele luchtfilter bak terug te plaatsen?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dave,

Die uitlaatgassen komen waarschijnlijk na binnen omdat de carterventilatie slang loshangt of kapot is, controleer deze eens, of maak eens een foto van je motor en plaats die hier.

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Heey,

Sorry dat ik zo laat reageer maar heb het afgelope week heel erg druk met mijn werk gehad.

ik zal de foto's posten...

Heb een paar foto's gemaakt van me luchtinlaat en een foto van me uitlaat, ik zag net dat me uitlaat tussen de midden demper en einddemper wat lekte foto zit erbij.
Het lekt dus op het flexibelestuk.
Zou dat het probleem kunnen veroorzaken?


Foto's: http://img210.imageshack.us/g/dsc0512jh....

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dave,

Die slang die rechts van je luchtfilter loopt, dus die hard plastice, die stopt ergens onder het luchtfilter, zit deze aangesloten of hangt hij daar los ? Indien hij los hangt, komt voor 99% daar jou geur vandaan die te ruiken is.

Gr Stefan

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Ik heb 2 slangen, 1 slang komt bij me uitlaat spruitstuk vandaan die stopt onder het luchtfilter, nouja hij hangt er een heeel stuk onder
Die andere slang die aan de kant van de radiateur komt stop bij me luchtfilter.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ene zal van de stappenmotor zijn en die zal ook aangesloten zijn, maar de vraag is, hangt één van die slangen los ( dus niet aangesloten ) ?

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

De slang vanaf het spruitstuk zit gewoon vast.
Die andere harde komt bij de voorkant vandaan zover ik die kan volgens zit die ook vast.

Ik snap het nut niet echt van die slang die bij de me spruitstuk vandaan komt. Is het misschien om warme lucht aan te voeren als het buiten heel erg koud is?

In het programma Etka heet die plaat warme lucht vangplaat.

zie foto: http://img545.imageshack.us/img545/2079/...

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Vandaag bezig geweest met me cupra, uitlaat vertoonde lekkage tussen midden en einddemper. De vorige eigenaar had er een soort flexibele slang eraan gelast.
Ik heb dit door gezaagt en een orginele koppelstuk tussen gezet.
Nu lekt de auto nog steeds ik vermoed bij de midden demper als ik in de uitlaat kijkt dan zitie er schoon uit als ik me hand erop druk bouwtie ook niet echt druk op.

Uitlaat maakt ook herrie maar kan niet zien waar die lektmp.

Is dit makkelijk zelf te vervangen?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Laat eens iemand de demper achter dicht houden met een doek als de motor loopt, controleer zelf dan even de uitlaat / verbindingen, het kan zijn dat hij aan een aansluiting of vooraan de pakking lekt tijdens het optrekken bv, dat beweegt de motor iets, vaak hoor of zie je het minder goed als je enkel wat gas geeft.

Zie je ook geen roet zitten bij de aansluitingen ?

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Het is echt een geluid van een gat in me uitlaat maakt best wel een kabaal, heb onder de auto gelegen zie zo gauw niets lekken ook her en der gevoeld maar niks gevonden.
Me middendemper is behoorlijk verroest en aan 1 kant zie je enorm vele roest en is er wat staal weg maar als ik daar voel voel ik niks.
Misschioen lekt hij aan de bovenkant.

Nee roet zie ik eigenlijk niet zitten, het stuk vanaf spruitstuk tot katalysator ziet er netjes uit daarna komt de einddemper en dat ziet erin mijn opslag niet goed uit.


Heb er nog een foto van

http://img835.imageshack.us/img835/6331/...

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Rechts op de foto bij dat geribbelde deel, lijkt wel zwart te zijn in het midden, lekt hij hier toevallig niet ?

Dat de mantel aan het los laten is, zal je probleem niet zijn ( van de demper )

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Ja klopt, hij lekte daar ook maar die geribelde slang zat aan 1 kant vanst gelast ik heb hem doorgezaagt en een normaal koppelstuk tussen gezet.
Maar het lekkende geluid is niet weg ik heb vandaag nieuwe middendemper gehaalt met bijhorende klemmen en pijpjes en die ga ik van het weekend eronder zetten

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Hallo!

Vandaag nieuwe middendemper gemonteerd en nieuwe klemmen resultaat: geen herrie meer onder de wagen!
Ik ruik nog steeds uitlaat gassen in me auto.
Ik heb wel gezien dat er een slang was gescheurd die kwam vanaf het blok en ging naar een plastic kan erboven ( ik denk carterventilatie) dus die ga ik maar eerst weer vervangen.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Mooi dat dit al opgelost is, loop nu eens goed die carterventilatie slang en aansluitingen na, dan is het stinken ook verholpen en is dave weer blij..

Opperbeun (0), 13 jaar geleden

Ik heb gisteren een slang besteld bij de volkswagen ( seat kon er niet aankomen etc..) Vandaag gemonteerd en klaar was kees! Auto stinkt niet meer!

Bedankt voor alle antwoorden!

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Mooi zo..

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.