auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

SEAT Altea 2006: Voorgloei lampje knippert en motor gaat in noodloop

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BLS, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 77

Hallo,

Ik heb een probleem met m'n Seat Altea 1.9 tdi. Vanmorgen ging het voorgloeilampje knipperen en ging de motor in noodloop, geen turbo meer en niet vooruit te branden. Ik ben gestopt en heb de motor opnieuw gestart en kon zo zonder problemen naar m'n werk rijden.
s'Middags kreeg ik dezelfde storing dus hetzelfde trucje geprobeerd maar toen werkte het maar kort. Ik merkte dat de turbo pas tegen de 3000 toeren ging werken en daarna kreeg ik de melding weer. Ik vermoed dus iets met de turbo.
Waar kan ik het beste gaan zoeken?
De auto motor is getuned en heeft 280k op de teller staan. Ik heb voor deze storing geen afwijkingen in rijgedrag vastgesteld. Wel is vorige week de auto uitgelijnd maar ik kan me niet voorstellen dat dit er iets mee te maken heeft.

groet Martijn

Geplaatst door

Martijn72 (55)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Begin met uitlezen van het storingsgeheugen liefst met dealer apparatuur of gelijkwaardig .

De dichtstbijzijnde Seat garage is hier 50 km vandaan en die heeft pas over een week tijd. Kan een universele garage dit niet uitlezen?

Martijn72 55

2 jaar

Iedere fatsoenlijk uitgeruste garage kan die auto uitlezen.

De garages hier in Zweden zijn niet heel klantvriendelijk, ik kan op z'n vroegst over een week terecht om de auto uit te laten lezen. Ik ga het maandag bij een andere garage proberen die vlak bij m'n werk zit.
Ik heb gekeken naar slangen rondom de turbo en op iets van olie zweten bij de luchtinlaat van de turbo na, zie ik daar verder niks. Er is ook geen speling op de turbo.
Ik heb er nog een stuk mee gereden en het voelt of de auto wat inhoud tijdens het optrekken. Turbo komt wat later in dan normaal en na de eerste keer op toeren tot zo'n 3200 toeren en doorschakelen naar z'n 3 komt de turbo nog later in en merk je duidelijk het inhouden. Als je dan weer flink op toert (boven de 3000 toeren) heb je de grootste kans dat de storing weer terug keert. Als je niet hoger gaat dan 2500 a 3000 toeren blijft de storing weg. Als je eenzelfde snelheid rijd voor een tijdje voel je soms een hapering.
Waar kan ik het zelf nog zoeken? Kan iemand iets met deze beschrijving?

Martijn72 55

2 jaar

Ik heb persoonlijk geen idee, maar was laatst bij een collega die als een gek heeft lopen zoeken en was er een stom vacuumklepje/dempertje verstopt.

Highway 745
badge

2 jaar

Dank, ik ga even zoeken of ik iets kan vinden.

Martijn72 55

2 jaar

Ik heb vanmorgen de auto laten uitlezen.
-Gloeistift cylinder 3 en 4 zijn niet goed.
-Onderdruk turbo te laag.
Moet ik nu lukraak LMM, gloeistiften en luchtfilter bestellen (dat is wat er bij mij opkomt nu maar ik ben maar een amateur) of moet ik eerst naar andere zaken kijken?

Martijn72 55

2 jaar

De 2 gloeistiften zou ik iig vervangen.(liefst alle 4) Onderdruk turbo te laag is beetje vreemd, is het vacuum in het regelcircuit te laag, of is de overdruk die de turbo moet leveren te laag. lmm heeft hier zoals het nu geschetst wordt weinig mee van doen.
Heb je de foutcodes niet?

Ik ga straks nog terug naar de garage, ik zal de foutcodes vragen.

Martijn72 55

2 jaar

De foutieve turbodruk was P0229

Martijn72 55

2 jaar

Bedoel je geen 0299? Als dat zo is zul je toch eerst alle turboslangen en het vacuumsysteem op lekkage moeten controleren. Turboregelventiel of eventueel de turbo zelf kunnen ook defect zijn.

Ja sorry, typefoutje.
Ik ga zoeken! Dank voor je antwoord.

Martijn72 55

2 jaar

Alle slangen waren goed, geen lekkage kunnen ontdekken dus ik heb een turbodrukregelaar besteld en vervangen. Auto loopt weer als een zonnetje.
Nu heb ik nog een vraag over gloeibougies. Ze zijn verkrijgbaar in 5 volt en 7 volt uitvoering. Zijn ze onderling uitwisselbaar of moet ik echt of 5 of 7 volt hebben. Zelfs op motorcade komen ze allebei naar boven.

Martijn72 55

2 jaar

martijn72
is dat de actuator die je hebt vervangen ? dat is zo'n vacuumpot met een stang eraan

drollos 0

1 jaar

Het is een zwart onderdeel, hoog tegen het schutbord aan met 1 elektrische aansluiting en een aantal dunne slangen. Ik zal later op de dag even een foto plaatsen.

Martijn72 55

1 jaar

Ik probeer de foto’s te plaatsen maar dat lukt niet.

Martijn72 55

1 jaar

Als de foto plaatsen niet lukt is het te groot. Je moet het bestand verkleinen. Als je dat niet lukt dan wil ik het wel voor je plaatsen. Hoogen67@gmail.com

Moderator

Highway 745
badge

1 jaar

Ah vandaar. Er staat voor de rest niet bij hoe groot de bestanden mogen zijn en ik krijg ook geen foutmelding.

Martijn72 55

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Altea of stel zelf een nieuwe vraag.