close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Alhambra: waardes Hall-sensor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,0 I ADY

Wie kan mij meet waardes geven van de Hall-sensoren van de ADY motor in de Alhambra.
De motor van mijn Alhambra draait nog steeds in noodloop en we zijn bezig om de sensoren te testen met een scoop.
Ben zelf al bezig geweest met een led lamp om te kijken of de puls wel komt. Van de BDP sensor meet ik accuspanning op de buitenste draden. De middelste draad geeft de puls. Bij losgekoppelde connector staat daar 12 volt op. Bij aangekoppelde draad met ledlampje gaat hij aanuit knipperen als de krukas gaat draaien.
De Hall-sensor in de verdeler is de nokkenas sensor. Meten op dezelde wijze met de ledlamp geeft echter dat de ledlamp niet aan en uit gaat maar iets flauwer gaat branden. Weet iemand wat de voltages zijn die via de sensor worden doorgegeven zodat ikdie ook op de scoop kan zien of die oké zijn?

Heeft iemand het zekeringschema van de Siemens ECU met Siemens zekerings kast. In mijn instructieboekje staat niet de goede en op internet kan ik hem niet vinden.

Alvast bedankt.
Melcher

Geplaatst door

melcher (55)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waardes zijn hetzelfde als de krukassensor. Hall gever geeft signaal aan massa,dus middelste aansluiting meten ten opzichte van accu plus/voeding sensor. Buitenste draden min 10 bij starten,staan die er wel op.
Schema heb ik niet voor je.

Heb je de auto als eens uit laten lezen? Scheelt misschien een hoop zoekwerk

maarten4874 0
badge

11 jaar

Code met uitlezen was 0203 via een Bosch KTS kast. Dat schijnt 00515 te zijn wat weer wijst op nokkenas sensor.
Tijdens starten meet ik 10,8 volt over de plus en min van de sensoren.
Om nu meteen een nieuwe verdeler te plaatsen met sensor zonder zeker te weten of de sensor echt niet goed vind ik te kort door de bocht. Meten is weten. Gissen is missen.
De signaal draad moet dus naar massa geleid worden begrijp ik hier uit door de sensor. Of dit goed gebeurt door de nokkenas sensor, daar heb ik dus mijn twijfels over. Vrijdag ga ik een scoop aansluiten en kijken wat er zichtbaar wordt.
Wordt vervolgt.

melcher 55

11 jaar

foutcode: 00515 (de overeenkomstige OBD code(s) is/zijn: P0340, P0341, P0342, P0343 en P0344)
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.

nl Nokkenas Hall-sensor (G40)
du Hallgeber (G40)
en Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent




--------------------------------------------------------------------------------

Geen signaal ↔ (No Signal)

Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen van/naar Nokkenas Hall-sensor (G40) defect
Nokkenas Hall-sensor (G40) defect

Mogelijke oplossingen:
Check / repareer de bedrading van/naar Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken / vervang Nokkenas Hall-sensor (G40)
Check (meetwaardeblokken / vervang de Regelmodule Motor (ECU)
Check / repareer het Bedieningsmechanisme nokkenaspositie

Extra info:
Sommige oudere auto's tonen deze fout zolang de motor niet loopt. Als je twijfelt lees dan de foutcodes opnieuw uit bij draaiende motor
Timing nokkenas (G40)


Bron:gerrit speek. www.gerritspeek.nl

maarten4874 0
badge

11 jaar

Update,
Afgelopen vrijdag de sensor van de stroomverdeler ( dat is bij dit type de nokkenas sensor)aan de scoop gehangen. Het beeld wat hij liet zien was wat betreft puls niet afwezig of vreemd van vorm. Het was mooi blokvormig. Toch klopte het beeld niet in tweede instantie. De signaaldraad die van de ecu komt geeft rond de 11 volt door. Dit signaal wordt door de sensor naar massa geschakeld zodra de onderbreking in de "fietsbel " van de verdelen langs de sensor draait. Dit is ook te meten met een multimeter. Kontakt aan en de spanning meten op de signaal draad en de zwarte draad aan massa. Wanneer de sensor geactiveert wordt moet de spanning van de signaaldraad wegvallen. In mijn geval viel de spanning alleen maar omlaag naar 4,5 volt en dus niet naar 0 volt.
Hier was dus echt het probleem.
Het type Hall sensor kan los worden besteld echter moet dan wel de verdeler uitelkaar gehaald worden om deze te vervangen.
Ben zelf eerst naar de sloop geweest om te kijken in welk type auto van het VAG concern deze sensor voor komt.
Gevonden in de 1.6 liter Cordoba motor die er stond. Verdeler is wel anders. Ter plekke de sensor getest of deze wel naar massa schakelde. Deze deed dat wel.
Vanmiddag in de werkplaats de verdelers uit elkaar gehaald en de sensor uitgewisseld. (Had de verdeler uit mijn auto eerst gemerkt wat timing betreft). Verdeler terug geplaatst en de accuspanning er weer opgezet. Geeft op mijn ECU een soort reset.
Motor gestart en liep weer prima, geen noodloop meer, geen gestotter, weer genoeg vermogen.
DUS probleem opgelost.
Bedankt iedereen voor het meedenken en ik hoop dat anderen wat aan mijn verhaal hebben.

Gr. Melcher

melcher 55

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.