Ik rij al maanden met een verveldn probleem waarvan de oorzaak nog steeds niet bekend is. Wellicht kan iemand mij helpen.
Wat is het probleem:
Bij een koude start loopt de auto niet lekker stationair (nog net niet alsof hij op 3 cilinders loopt) maar wegrijden lukt prima. Na een paar honderd meter moet ik altijd even stil staan dus loopt de motor stationair. Als de motor dan langer dan een paar seconden station loopt gaat het motormanagement lampje knipperen en gaat de auto zeer beroerd lopen maar slaat niet af (ploffen in de uitlaat en nauwelijks vermogen). Rijden gaat nog wel maar met weinig vermogen. Auto rijdt dan overigens nog (automotisch) op benzine.
Dit probleem kan ik op dat moment "oplossen" door de motor uit te zetten en na 5 sec. weer te starten. De motor loopt dan weer zoals bij de start (met normaal vermogen). Ik ben er inmiddels ook achter gekomen dat op het moment dat ik de auto niet stationair laat lopen dit probleem zich niet voor doet (toerental schommelt dan overigens vaak wel iets terwijl ik mijn voet stil hou) . Als de motor een beetje warm is loopt de motor goed (zowel stationair als rijdend) en heb ik nooit problemen.
Wat heb ik inmiddels (laten) doen:
alle bobines vervangen
alle bougies vervangen
koelvloeistoftemp. sensor vervangen
benzine injectoren gereinigd (goedje in de tank)
EGR klep gereinigd
Heb de computer al meerdere malen uit laten lezen. Steevast: vonkoverslag (vaak cilinder 1, sons ook cilinder 3). Gister was de ANWB weer eens langsgeweest en die stelde voor (weer) een bobine te vervangen. Dit lijkt mij echter niet de oplossing want als de motor niet koud meer is loopt hij probleemloos.
Heeft iemand enig id ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij zit je met een defecte koppakking, vocht in je cilinder. kompressie eens laten testen.
Dat zou ik eens proberen.
Het kan ook zijn dat je klepspelling bij koude motor niet goed is.
Dus compressie eens laten testen.
Ok, ga ik proberen maar kan uit compressietest al blijken of het de koppakking of klepspeling is ?
15 jaar
[quote=David Rrrr]Ik rij al maanden met een verveldn probleem waarvan de oorzaak nog steeds niet bekend is. Wellicht kan iemand mij helpen.
Wat is het probleem:
Bij een koude start loopt de auto niet lekker stationair (nog net niet alsof hij op 3 cilinders loopt) maar wegrijden lukt prima. Na een paar honderd meter moet ik altijd even stil staan dus loopt de motor stationair. Als de motor dan langer dan een paar seconden station loopt gaat het motormanagement lampje knipperen en gaat de auto zeer beroerd lopen maar slaat niet af (ploffen in de uitlaat en nauwelijks vermogen). Rijden gaat nog wel maar met weinig vermogen. Auto rijdt dan overigens nog (automotisch) op benzine.
Dit probleem kan ik op dat moment "oplossen" door de motor uit te zetten en na 5 sec. weer te starten. De motor loopt dan weer zoals bij de start (met normaal vermogen). Ik ben er inmiddels ook achter gekomen dat op het moment dat ik de auto niet stationair laat lopen dit probleem zich niet voor doet (toerental schommelt dan overigens vaak wel iets terwijl ik mijn voet stil hou) . Als de motor een beetje warm is loopt de motor goed (zowel stationair als rijdend) en heb ik nooit problemen.
Wat heb ik inmiddels (laten) doen:
alle bobines vervangen
alle bougies vervangen
koelvloeistoftemp. sensor vervangen
benzine injectoren gereinigd (goedje in de tank)
EGR klep gereinigd
Heb de computer al meerdere malen uit laten lezen. Steevast: vonkoverslag (vaak cilinder 1, sons ook cilinder 3). Gister was de ANWB weer eens langsgeweest en die stelde voor (weer) een bobine te vervangen. Dit lijkt mij echter niet de oplossing want als de motor niet koud meer is loopt hij probleemloos.
Heeft iemand enig id ?[/quote]
Je rijdt op gas en dus luistert alles wat met onsteking te maken heeft gevoeliger dan bij het rijden op benzine. Je schrijft niet dat je de bougiekabels hebt vervangen, terwijl dat wel voor de hand zou liggen als bij het uitlezen melding van vonkoverslag wordt gemaakt. Dit kun je overigens zelf controleren. In het donker bij draaiende motor met een plantenspuit de kabel benevelen. Zie je de vonken zo overspringen.
Probeer het verder eens door met koude motor op benzine weg te rijden (dus schakelaar in benzinestand). Loopt 'ie dan goed, ligt het aan de gasinstallatie. In dat geval is waarschijnlijk je verdamper lek en krijgt de motor bij een koude start én bezine én LPG toegediend. Een te rijk mengsel dus waardoor 'ie stationair slecht loopt. Neem anders eens contact op met: Verdampere.nl. Hoor ik veel goede reacties over.
Bougiekabels zijn niet van toepassing er zitten vier DIS bobines op deze motor.
Hans
[quote=Hans4037]Bougiekabels zijn niet van toepassing er zitten vier DIS bobines op deze motor.
Hans[/quote]
Oké, weer wat geleerd.
Sorry hans, even een opmerking.
Het zijn PEN, of Coil-On-Plug bobine's. Bij DIS bobines heb je wel degelijk nog kabels lopen( twee vanaf elke bobine)
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar