Seat Inca: witte rook en stotteren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI

hallo,

ik ben vandaag tegen een probleempje aangelopen...

ik heb een seat inca uit '99, motorisch loopt ie als een zonnetje.

alleen toen ik vandaag op de snelweg reed bogon de auto te stotteren en viel terug in toeren.
bij laag toeren tal bleef ie wel rijden tot aan de pomp.

bij de pomp heb ik een bruin stekkertje aan de zijkant van de luchtfilter afgehaald,
toen was het probleem tijdelijk verholpen.

nu is het exact al hetvolgende ( bij stilstand)

beetje gas geven gaat goed
boven de 3000 toeren, motor inhouden en veel witte rook.

gas los... en daarna weer gas onderin, probleem is weer even weg.
zo doet ie het de ene keer wel goed, de andere keer niet.

rara politiepet...

als ik de vacuumslang van de luchtfilter aftrek zie ik wel een klep open en dichtgaan,
dit zie ik ook als de stekker van de luchtfilter afhaal...

wat zou het kunnen zijn?

groetjes mike

mikeybreda

Geplaatst door mikeybreda (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Inca? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

mikeybreda (0), 13 jaar geleden

iemand?

mikeybreda (0), 13 jaar geleden

inmiddels al vanalles geprobeerd, maar nog steeds niets...
dit heb ik gedaan...zonder resultaat:

laten checken of de nieuwe distributie riem op tijd staat. = ok
verstuivers verwisseld: blijft hetzelfde.
roet aanslag van de egr klep verwijderd: blijft hetzelfde.

dus hopeloos geval.

nu hoorde ik van iemand dat het de "vervroeging" van de brandstof pomp kon zijn,
nu is het namelijk ook zo dat de auto meer herrie maakt... bij stationair is alles gewoon goed,
bij gasgeven in zijn vrij ook alles goed.

maar op het momend dat ik aan het rijden ben, maakt de motor meer herrie,
lijkt een beetje op een kleine tractor zeg maar.

iemand hier ervaring mee.

voordat ik de brandstof pomp vervang zou ik graag van een proffessional wille horen of dat ook echt het probleem is.

groetjes mike

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

3.14 Witte rook
Witte rook bij Dieselmotoren wordt veroorzaakt door het niet (volledig) verbranden
van de brandstof. Witte rook treedt voornamelijk op na de koude start
bij motoren met grote vermogens. De verdampte maar onverbrande brandstof
kleurt het uitlaatgas wit. Dit verschijnsel kan dan onder deze omstandigheden
min of meer normaal genoemd worden. Defecten kunnen ook een overmaat aan
witte rook produceren. De oorzaak is gelijk: nl. geen of onvolledige verbranding.
Mogelijke oorzaken voor deze vorm van onvolledige verbranding zijn:
 slechte gloeibougies;
 te lage compressie (vele oorzaken mogelijk!);
 defecte injectoren;
 inspuitmoment te laat;
 defecte hogedrukpomp.

Gr. Harry

mikeybreda (0), 13 jaar geleden

hoi harry,

dat artikel had ik ook al gevonden op internet..
hoe kan ik er achter komen of het inspuit moment goed ( of slecht ) is?

ik heb een simpele 1.9 sdi uit 99,
heeft deze ook een hoge druk pomp?
zo ja, hoe kan ik deze testen?

nogmaals het probleem is niet continu, dus er is iets niet helemaal ok.

grt mike

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Pomptiming is software matig uit te lezen met bijvoorbeeld vagcom of vcds.

Kijk hier voor mee info: http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

Fabia Cordoba (0), 13 jaar geleden

Witte rook kan toch ook betekenen dat er koelvloeistof in de cilinders terechtkomt?

Mike heb je al gecheckt hoe de olie eruit ziet?

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Witte rook kan ook betekenen dat er een nieuwe paus komt.

Gr. Harry

e.vosman (0), 13 jaar geleden

hahaha goeie!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.