Seat Inca: Start niet !!

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9

Vanmorgen na vier keer sleutel omdraaien, starte de auto eindelijk.
Als de auto wordt afgezet, start die onmiddelijk met warme motor.

Nu vanmiddag wil deze dus totaal niet meer aanslaan..?
Het voorgloeilampje brandt en gaat ook uit, de gloeibougie's gecontroleerd werken allemaal, de zekering 80 amp is in orde, het relais 182 werkt ook.
De motor draait gewoon rond, starten met remmen reiniger inspuiten naar de luchtinlaat biedt geen hulp.
Ik heb voorheen niets gemerkt dat de auto inhield en of stottert onder het rijden.

TheoStek

Geplaatst door TheoStek (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Inca? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

urselman (0) PRO, 13 jaar geleden

Blokkering controleren op afsluiter van brandstofpomp ,kijken of distributie op tijd staat {spie van krukastandwiel slaat wel eens uit}

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Bedankt voor het antwoord,
De afsluiter heb ik eruit gehaald en een brandstof leiding los gemaakt, er komt geen diesel aan de leiding.
Garage gebeld en die vertelde dat de dieselpomp defect is !

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan had ie alsnog moeten aanslaan toen je remreinger inspoot ( rechtstreeks in de aanvoerslang achter luchtfilter ) starten en spuiten tegelijk.
Gaat er wel diesel naar de pomp ?

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Vanmiddag wilde die niet starten met remreiniger, heeft ie wel gaan doen toen ik een uur geleden rechtstreeks remreiniger heb ingespoten direkt naar het inlaat spruitstuk in.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik had nog een vraag die me aan het denken heeft gezet.

De auto heeft namelijk een start onderbreking zit in de sleutel verwerkt, ik neem aan dat dan de aanvoer van brandstof wordt geblokkeerd.
Hoe kan ik nu controleren of dit niet de oorzaak is ? of eventueel kan omzeilen..

De auto wordt namelijk zaterdag afgesleept, en zou dit toch graag willen uitsluiten voordat de pomp wordt gedemonteerd.

urselman (0) PRO, 13 jaar geleden

Heb je een andere sleutel geprobeerd ?
Auto eerst uitlezen ,en zit er geen onderbreker over de brandstof afsluiter heen {zwart kasje met breek boutjes gemonteerd over de brandstof
afsluiter ,als deze er op zit er af breken en plus contactdraad op afsluiter zetten en anderekabel eventueel doorverbinden}

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi John,

Ik waardeer je input, Ik heb helaas geen andere sleutel.
Auto is wel voor zien van odb II stekker, maar is niet uit te lezen met vag-com omdat deze geen computer heeft ! het is gewoon een 1.9 diesel motor.
Nee er zit geen zwart kastje over de brandstof afsluiter.?

urselman (0) PRO, 13 jaar geleden

Is de brandstof niet terug gelopen door een lekkage ,bijv. op het brandstoffilter zit een kunstof aansluiting daar wil hij nog
wel eens een geringen lekkage hebben {hoeft niet zichtbaar te zijn} ?
Probeer hem te ontluchten dmv auto op contact brandstof leidingen los draaien en druk op de tankvulpijp zetten dmv luchtdruk.
Het is het proberen waard voordat je verder gaat met de brandstofpomp .

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoi John,

Vandaag is de auto afgesleept en ben ik bij de garage geweest voor meerdere informatie.
De garage heeft de auto aan het starten gekregen, uit onderzoek bleek dat de retour een kunstof verbinding (voorzien van membraam) op de brandstoffilter zit gemonteerd niet (meer) werkte ! zoals je al vermelde in je vorig bericht.

Bij 2000 toeren, bleef de motor gewoon draaien zonder problemen, maar bij stationaire lopen werd de brandstoffilter geheel leeg getrokken.
Ze hebben me dat laten zien door een stukje blanco leiding te gebruiken van de aanvoer op de brandstoffilter, bij 2000 toeren was deze gevuld door diesel, bij stationair draaien zag ik ziender ogen dat de aanvoer van diesel terug zakte, motor ging onrustig lopen en kreeg geen aanvoer meer.

Tot nader bericht geving..

Thx

urselman (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat zijn berichten succes hoor het.

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Probleem is opgelost...het was inderdaad het kunststof retourventiel wat op de brandstoffilter zit gemonteerd.

John, bedankt met deze vermelding: op het brandstoffilter zit een kunstof aansluiting daar wil hij nog
wel eens een geringen lekkage hebben {hoeft niet zichtbaar te zijn}

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Toch niet opgelost naar het schijnt.
Is het een rage aan het worden met de Inca of Caddy als ik de afgelopen topics voorbij heb zien vliegen ?

Deze start dus weer niet, brandstofilter is vol, voor gloeien doet ie, maar krijg geen diesel aan de injectors ?

TheoStek (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan mij iemand informeren of uitleggen waar de oorzaak ligt.

Mij is opgevallen dat de leidingen leeg lopen.

Gisteren heb ik de diesel aanvoerleiding voor de pomp losgehaald en de retour vanaf de pomp, dmv van zuigen (spuit) trok ik eerst lucht en daarna diesel uit de leidingen.
Leidingen op de verstuivers lichtjes los gedraaid om te ontluchten, en ja hoor de auto starte meteen zelfs na 15 min.
Na een uur starte die weer niet !

dan maar weer alles opnieuw, de auto sloeg aan, tijdens het draaien wilde ik gemorste diesel weg nemen met remmen reiniger en constateerde dat de auto harder begon te lopen !
dit deed zich voor ter hoogte van de brandstoffilter.

Dus de diesel loopt weg uit de leidingen en zit er ergens een lek.
Maar wie zorgt er nu voor dat die diesel niet weg kan lopen, is dat het ventiel op de retour (pas vernieuwd) !
Ik vraag dit omdat ik nu het retourventiel heb losgehaald en gekonstateerd dat de filter leeg is.

Het retour ventiel laat aan alle twee richtingen lucht door als ik erdoor blaas, ook als ik de onderkant waar het veertje/klepje zit dicht hou met mijn vinger.

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Zet er eens een nieuw brandstoffilter op, wel even vullen natuurlijk ik heb dit een keer meegemaakt het filter had ik bij een grote beurt vervangen en drie maanden later dit probleem, alles gecontroleerd niets te vinden toen toch maar het filter vervangen en wat schets mijn verbazing probleem opgelost.

En ik denk toch dat deze inca wel is uit te lezen waar is die stekker anders voor ?

En het relais 109 hoe is die ?

Gr. Harry

Michielrc7825 (0) PRO, 13 jaar geleden

hoi,
wat ook nog wel wil zijn de brandstofleidingen naar het filter toe, heel klein gaatje wat niet opvalt, geen lekkage te zien maar vervangen van plastic gedeelten levert dat wel resultaat.
storingen uiteenlopend van niet aanslaan tot het inhouden/afslaan onder het rijden.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

@Harry deze auto heeft geen relais 109.
@Michiel, als de rijdt heb ik totaal geen last van inhouden/afslaan of een poging hiervan.


Ben er tot maandag middag mee bezig geweest, telkens na een uur niet meer aanslaan, kreeg zelfs geen diesel aan de verstuivers (los) om te ontluchten met een volle brandstoffilter.
Mijn gedachten waren of de pomp is slecht zoals de garage eerder vermelde of moet die ergens vals lucht aan zuigen ?
Nu heb ik geen nieuwe filter geplaatst, maar de O-ring van de retourklep vervangen door een iets dikkere, na twee keer starten spoot de diesel uit de leidingen.
Op hoop van zegen na 1 uur geen probleem, motor sloeg direct zonder problemen aan, ook na 9 uur, en gisteren morgen en vanmorgen ook.
Ik hoop dat het dit is geweest, en straks weer niet met hetzelfde probleem zit.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

update: de auto heeft gisteren aan de linkse voorkant op een as steun gestaan, nadien sloeg deze niet meer aan.
Dus maar weer op onderzoek, nu heb ik geconstateerd dat er diesel weg lekt aan de as die bovenop de pomp zit waarmee de gas wordt geregeld.

Nu hebben ze mij verschillende dingen verteld waarna ik heb geïnformeerd om mogelijk het probleem op te lossen.

Vraag: Een andere tweedehandse pomp ?
antw: is niet mogelijk omdat de auto een start onderbreking heeft en die module zit op de pomp (zwart kastje) en zijn niet verwisselbaar. je krijgt de auto nooit meer aan het lopen.

Vraag: Bestaat er geen revisie setje voor?
antw: Jawel maar als je dat nooit gedaan hebt en zonder onderdelen schema en speciaal gereedschap hoef je er niet aan te beginnen. Er zou een koperen ring/bus ingeperst zitten.

Is er iemand die er meer over weet of kan bevestigen wat ik mij heb laten vertellen. ?

hbr (0) PRO, 12 jaar geleden

Vraag 1, antwoord: kastje kan er wel af en kan eventueel omgezet worden maar dan moet je de breekboutjes uitboren, maar andere pomp heeft geen zin als alleen het asje lekt.
Dus antwoord op vraag 2: ja je kan een nieuw busje in het deksel zetten, je moet inderdaad wel even weten hoe het in elkaar steekt, speciaal gereedschap heb ik er nog nooit bij nodig gehad. Soms is het asje welke in het busje draait ook versleten dan deze ook vernieuwen en anders nieuw o ringetje erom. Anders even bij dieselspecialist informeren wat het vervangen van zo'n busje kost.
Vriendelijke groeten HB

berendonck (0) PRO, 12 jaar geleden

Gewoon een nieuw busje en eventueel het asje vervangen, merk alles wat je los haalt even goed af en ga rustig te werk.

Gr. Harry

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

Dank voor de berichtgeving(en), gezien ik niet weet wat gemerkt moet worden en/of te werk zal moeten gaan, heb ik besloten dat ik daar zelf niet aan ga beginnen.

Ik heb zojuist een bedrijf gevonden, wat gekend is met dit probleem..gezien de prijsstelling voor reparatie, hoef ik zelf niet te gaan klooien met die gedachten dat ik er niets van terecht breng of een verkeerde handeling uit voer met alle gevolgen.
Morgen moet ik deze om 9.00 uur binnen brengen en kan om 13.00 uur de auto weer ophalen.

TheoStek (0) PRO, 12 jaar geleden

De lekkage aan de as is inmiddels verholpen, auto slaat direct aan na het starten.

berendonck (0) PRO, 12 jaar geleden

Daar ben ik blij om, kan je weer airco's repareren.

Gr. Harry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Inca of stel zelf een nieuwe vraag.