Seat Ibiza: wordt te heet, na vervangen van thermostaat

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 8v

Hallo allemaal,

Zal me eerst even voorstellen:
Ik ben Richard ben 28 jaar kom uit Biddinghuizen en heb een probleempje met mijn auto.

Ik ben sinds 2weken eigenaar van een Seat Ibiza uit 1997 met een nette 1.4 8v motor met keurig nog geen 133.000km op de teller (NAP). Toen ik de auto kocht in Den Haag was mij helemaal nog niks opgevallen. Totdat ik bij een pomp stopte voor een heerlijk bak koffie, zag ik dat de temperatuurmeter niet verder kwam dan het eerste streepje. Thuis aangekomen meteen problemcar.nl opgezocht, en las vele malen dat de thermostaat kapot zou kunnen zijn. Meteen een nieuwe thermostaat gehaald bij van der Feer in Lelystad. Eenmaal de slang losgehaald (de onderste slang van de radiateur gevolgd) zag ik dat er geen thermostaat in zat. Nou nieuwe thermostaat erin en karren dacht ik. Maar helaas was dat niet het geval, want nu met de thermostaat erin wordt de motor hartstikke heet, de meter komt zelfs tot aan het een na laatste streepje, hij zou misschien heter kunnen worden maar die risico neem ik niet. Nu wil ik vragen of jullie mij kunnen helpen met het oplossen van het probleem want ik snap er echt niks meer van. De vloeistof ziet er netjes roze/rood uit en zit geen olie of iets dergelijks tussen. Verwarming doet het ook, maar vind wel dat het erg heet word (weet niet of dat zo hoort bij Seat, is mn eerste Seat namelijk). En de ven slaat ook niet aan. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. En wil alvast iedereen bedanken voor het helpen.

Oenie

Geplaatst door Oenie (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Zit de thermostaat bij jouw motor in een plastic huis en dat weer aan de cilinderkop ??????? Zo ja ,dan het complete huis vervangen . Heel waarschijnlijk is er inwendig een stukje plastic weg en dat zit straks weer in de waterpomp. De prijs van dat onderdeel valt mee . Eventueel met wat kit monteren i.v.m. roestaan de kop .
Succes.

Oenie (0), 12 jaar geleden

Hallo Punt bedankt voor het meedenken. Ik heb het probleem gevonden. Het lag aan de imitatie thermostaat, die is niet goed meer. Ik heb daarom maar een thermostaat opgehaald bij de VW garage. Het koste wat meer als de vorige maar dan heb ik meteen ook kwaliteit. Ieder geval wil ik Punt heel erg bedanken voor zijn raad. Zo leer ik ieder geval ook iets meer, ja toch.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.