Al méér dan een maand heb ik problemen met mijn Cordoba ; toerental zweeft en in het begin sloeg de moter steeds af of plofte zelfs.
Na vervangen bougie's , een lekke slang , temperatuursensor , kapotte stekker vervangen , brandstoffilter en schoonmaken van het gasklep huis , rijdt de auto dus wél , maar met een zwevend toerental (950-1100 toeren) en voelt niet "lekker" aan.
Wat héél vreemd is , is dat de temperatuursensor is vervangen omdat het dashboard een normale toestand aangaf en bij aansluiting op de computer de temperatuur 40C hoger lag , het heeft géén oplossing geboden!
Een monteur van een Seatdealer vroeg zich af of er kortsluiting zou kunnen zijn , maar kon deze niet vinden....
Heeft iemand misschien nog een ándere oplossing?
Onderhand zijn de totale kosten van dit euvel al opgelopen tot een kleine 500 euro , wat ik bést wel veel vindt voor een slechts deels opgelost probllem.....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gasklephuis niet goed ingeleerd (eerst leerwaardes wissen),gasklephuis kan ook stuk zijn.
Misschien toch nog ergens een lekke vacuumslang.
Defecte egr klep. (na leerwaardes wissen moet deze ook weer ingeleerd worden).
Wat is de motorcode? en ontstaat er nog een storing in het systeem?
Ricky,
Gasklephuis is wel weer ingeleerd , is niet stuk.
De vacuumslang was inderdaad lek , maar was dus óók al vervangen!
Defecte EGR klep? (geen idee...)
Motorcode is AKL.
Bij inlezen geeft de computer nog steeds té hoge temperatuur aan , in dashboard is het normaal.
Veder is bij de dealer de basiswaarde weer ingesteld , maar lijkt niet te werken.
+pool van de accu losgehad , werkt dus óók niet...
Vanwege de hoge kosten tot nú toe , ben ik bang dat er eigenlijk weinig gedaan kan worden ; de financiën zijn een beetje op :-)
17 jaar
Ok,AKL... dan heb je geen egr klep.
Zou toch voor de gein weer de temp.sensor vervangen,heb wel eens gehad dat een nieuw onderdeel stuk was.
Maar wat je achter moet komen is of ze wel VOOR het inleren de LEERWAARDEN gewist hebben,dit maakt namelijk heel veel uit,DAARNA weer de gasklep opnieuw inleren.
Anders weer accupolen verwijderen,en tegen elkaar houden,maar dan met contact AAN.
Ricky,
De temperatuursensor is twee keer verwisseld (zekerheid) !
Ze hebben wél de oude waarden gewist , wat ze daarná gedaan hebben weet ik niet , maar ze hadden het over basiswaarden ....
De gasklep is ná het schoonmaken NIET opnieuw ingeleerd , maar wél met de +pool van de accu áf geweest.
Zou dat misschien dus nógmaals gedaan moeten worden?
17 jaar
Bij een AKL motor is het van groot belang dat je de leerwaarde wist en dan vervolgens de gasklep opnieuw in basistand zet.Ik laat hem meestal nog ff stationair draaien zodat ie zich goed inleerd.
Als de temp. waarde van koelvloeistof 40 graden verschil aangeeft is of
- de sensor defcet
- bedrading een overgangsweerstand/stekker
- of computer intern defect
Wat ik me afvraag is wat ie bij een koude motor aangeeft.40 graden verschil is wel erg veel.
Suc6 ermee
[quote=alexander242]Bij een AKL motor is het van groot belang dat je de leerwaarde wist en dan vervolgens de gasklep opnieuw in basistand zet.Ik laat hem meestal nog ff stationair draaien zodat ie zich goed inleerd.
Als de temp. waarde van koelvloeistof 40 graden verschil aangeeft is of
- de sensor defcet
- bedrading een overgangsweerstand/stekker
- of computer intern defect
Wat ik me afvraag is wat ie bij een koude motor aangeeft.40 graden verschil is wel erg veel.
Suc6 ermee[/quote]
Sluit ik me helemaal bij aan.
Wat betreft de het gasklep huis , zal ik de door jou aangegeven stappen alsnóg laten uitvoeren!
Wat de temperatuur betreft :
- er zijn twee nieuwe temperatuursensors geprobeerd
- bedrading en stekker zijn door de dealer vervangen
- computer is gecontroleerd en in orde bevonden
Met koude moter is het verschil evengoed óók 40C....
Bedankt voor je advies in ieder geval!
17 jaar
[quote=cordoba]Wat de temperatuur betreft :
- er zijn twee nieuwe temperatuursensors geprobeerd
- bedrading en stekker zijn door de dealer vervangen
- computer is gecontroleerd en in orde bevonden
Met koude moter is het verschil evengoed óók 40C....
Bedankt voor je advies in ieder geval![/quote]
De sensor mag je wel zeggen dat het daar niet aan ligt.Wat ik je niet hoord zeggen is dat ie slecht start als ie koud is.Als je 40 graden verschil hebt zal ie bij een koude motor 10 graden dan 50 graden aangeven.Hij start alsware zonder choke en zal ook niet hoger stationair draaien.Ook als je airco hebt zal hij continu de ventilatoren aansturen omdat 130 graden aangeeft i.p.v. 90.
Als ze bedrading hebben vervangen(lijkt me sterk) dan blijft alleen de ECU nog over.Maar een goeie elektronica monteur is dit niet zo moeilijk probleem om te vinden.
Alexander , inderdaad als ik de temperatuurknoppen bedien (bijvoorbeeld op ontwaseming van het voorraam zet) , dan gaat de airco meteen aan!
Vervelend als je hem steeds uit moet zetten als je de auto start....
Gek genoeg heb ik dát probleem al vanaf dat ik de auto kocht!
De bedrading was niet vervangen inderdaad , maar de stekker wél. Die bleek te zijn gebroken.
17 jaar
Ontwaseming vooruit is het normaal dat ie de airco gelijk inschakelt.
Ook bij een ándere stand (als je de knop omdraait naar een ándere blowerstand) schakelt hij de airco meteen in.
Zelfs als je de blowerstand iets hoger zet.
Dus dat is normaal?
Het lijkt mij dat de airco daardoor steeds in werking gezet wordt en dat niet erg goed kan zijn...
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar