Seat Cordoba: Distributieriem vervangen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Omdat de waterpomp het begeven heeft ga ik ook maar de distributieriem vervangen.
Cordoba vario bj 2000, 1600, 75pk, motorcode ALM
Het volgende:
Wat is de werkvolgorde?
Waar zitten de merktekens?
Waar kunnen evt blokeringspennen geplaatst worden?
Hoe werkt de riemspanner?
H.E.E. in beeld zou nog mooier zijn.
Graag jullie reactie.

Harrie66

Geplaatst door Harrie66 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

rutteke (0), 13 jaar geleden

welke code heeft je versnellingsbak

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Wat doet de Versn. bak code ertoe ?

berendonck (0) PRO, 13 jaar geleden

Duuuuuuuuus ?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Eerst de multieriem eraf halen, even een sleutel op de spanner zetten en eens stukje linksom draaien, nu kun je de riem eraf halen.

Merkteken op het krukastandwiel ( afgesleten tand ) moet met het 2V teken ( streep ) gelijk staan, punt op nokkenas tandwiel gelijk met streep zetten ( staat op 5 uur ) Spanrol rechts om spannen tot de wijzer boven de kerf staat en zet hem vast met 20NM,

Verwijder de distributie kap boven en onder incl poulie, spanrol demonteren en distributie riem verwijderen.

Na montage even de motor 2 keer met de hand rond draaien om er zeker van te zijn dat de kleppen de zuigers niet raken, bij 'vrij' rond draaien pas starten.

Voor de waterpomp te vernieuwen moet je het nokkenas tandwiel eraf halen, en daar is een sleutel voor, om de poelie tegen te houden.

Voor de distributie zelf heb je geen speciaal gereedschap nodig.

Gr Stefan

Harrie66 (0), 13 jaar geleden

Beste Stefan

Die sleutel gript die op de Nokkenas of is het een bv een 2 puntensleutel op het wiel zelf?
Heb je een afbeelding/maatvoering zodat ik deze sleutel zelf kan maken ?
Nog een poelietrekker nodig?

Zijn de merktekens met gemonteerde riem ook zichtbaar?
Zijn de merktekens vanaf de onderzijde motor alleen zichtbaar of ook bovenaf?

Is het geen automatische spannner dwz ratel die een tikkie geeft als de riemspanning te slap wordt?
(zoals bij een distrkettingspanner van een motorfiets)

ps het lijkt misschien wat gezeur vooraf maar ik bereid me liever goed voor dan als een mafkees de boel maar te slopen.

Tips altijd welkom.

gr Harrie

rutteke (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Wat doet de Versn. bak code ertoe ?[/quote]
Ik heb een programma waar gegevens moeten worden ingevoerd en dus ook de versnellingsbakcode en zo zou ik de manier kunnen door mailen met afbeeldingen
kwestie om maar te proberen te helpen ja

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dan kijk maar eens, maakt niet uit welke bak code je neemt, de distributie blijft hetzelfde bij een handbak.

Harrie66 (0), 13 jaar geleden

Hallo Allemaal,
Die cordoba nj 2000- 1600ALM loopt weer als een zonnetje.

Nieuwe waterpomp; het asje slipte door het schoepenwiel zodoende weinig /geen koeling.
en dat merk je; de slangen naar de radiateur vullen zich weer goed en worden beide warm evenals die van de
kachelradiator, geen kokend water en geborrel uit het expansie vat (gevolg was ook nog een gesprongen thermostaathuis)

Nieuwe distributieriem en spanner, nieuwe MultiVriem

verder een nieuw lucht en oliefilter+olie nieuwe bougies.
Je kent hem niet weer.


Bedankt voor de info.
vooral dank aan allen die een reactie met afbeelding gaven.
Het is hierdoor goed te doen.

Hierbij sluit ik dit onderwerp af
Groet
Harrie

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de feedback Harry!

Gr Stefa

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.