Skoda Octavia 2001: Af en toe uitvallen motor bij stationair overschakelen op LP

Bouwjaar: 2001

Hallo allemaal,

Ik heb een Skoda Octavia combi op gas (AG). Nu sinds een maand of 3, heeft plm 88.000 gereden (gekocht bij plm 80.000)
Af en toe (2 of 3 keer per maand) gebeurt het dat motor uitvalt als ik stilsta en hij net overschakelt op gas, bv. voor stoplicht
wagen rijdt verder perfect, zowel op benz als op LPG

Stationair toerental is plm 1000 op benz en plm 900 op LPG, eenmaal op gas valt hij niet meer uit

er zit nog garantie op, gaavlgd week terug, maar zou het toch op prijs stellen als iemand een idee heeft wat het kan zijn, zodat ze me niks wijs kunnen maken!
Kan het iets met kou te maken hebben?

SkodaEst

Geplaatst door SkodaEst (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Octavia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo erik..

waarschijnlijk/meestal een vervuilde gasklep.. deze schoonmaken en opnieuw laten calibreren (basisstand) de dealer is hiermee bekent..

paul,

SkodaEst (0), 18 jaar geleden

Dank voor de tip

Is dit een dure aangelegenheid?

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

nee! gruisen dit kost de hele wereld niet! tientjes werk..

paul,

SkodaEst (0), 18 jaar geleden

OK
kan de dealer dit zelf of moet hij daarvoor naar de LPG boer (is Skoda en Rover dealer)

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

gruisen..

dit kan gewoon door de dealer worden uitgevoerd!

paul,

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Gruisen,
Is het een SGI installatie? Is er al een filter geplaatst tussen de verdamper en injector rail? (koperkleurig busje)

SkodaEst (0), 18 jaar geleden

sorry, maar dat weet ik niet

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Stuur mij eens een foto van onder de kap (verdamper en inspuitsysteem) dan kan ik je misschien verder helpen. of probeer het systeem even hier te beschrijven.

SkodaEst (0), 18 jaar geleden

stel je aanbod zeer op prijs!
Ik ga vlgd week eerst een naar dealer, valt onder garantie
daarna bericht ik terug

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

oke, hoop dat je probleem adequaat wordt opgelost! ben benieuwd wat het is geweest als de oplossing wordt gevonden. (vervuilde injectoren?)

SkodaEst (0), 18 jaar geleden

Ik laat het zeker even weten!
Weet woensdag meer.

SkodaEst (0), 18 jaar geleden

Bij dealer geweest
Niets kunnen vinden
Hij zegt dat ik terug moet komen als het zich blijft voordoen, wordt dan onder garantie naar de gasboer gebracht t.c.

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

ik zou toch eens kijken of het filter geplaatst is. Is een koperkleurig busje dat in de slang tussen de verdamper en injectorrail gemonteerd moet zitten. Ook de verdampper kun je nog aftappen. Bij mij met een imbusje, je moet het wel weten te zitten, anders vind je het niet. Zit aan de zijkant waar imbusjes rondom zitten, en dan de onderste. Auto uitzetten, imbusje eruit, doek ervoor, en gassysteem heel even bijzetten, door het gat blaast hij dan gas af, en neemt meteen de prut mee. Ook zit er nog een filter in de veramper, kan ook vuil zijn. Dus eerst alles eens goed schoonmaken en dan pas verder zoeken.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Hij rijd op gas en op benzine goed zoals je schrijft
Dn zit het gewoon in het overschakelen van benzine naar gas.
Dan word de toevoer even onderbroken van zowel gas als benzine waardoor de motor afslaat.
Als tie onder het rijden overschakeld loopt de motor gewoon door naar alle waarschijnlijkheid.
Hij doet het zeker alleen als tie stationnair draait.
Als tie afgeslagen is en je start en je houd de motor optoeren schakeld die dan wel goed over?.
Als tie stationnair draait is de motor bij een kleine onderbreking al gelijk uit.
Bij een hoger toerental heeft tie net genoeg toeren om de dip op te vangen.
Je moet het zoeken in het omschakel moment.
Een gasboer kan daar naar kijken en controleren.
Ik heb zelf een 405 gehad die deed precies hetzelfde, als tie koud was schakelde die zonder haperen over en als tie warm was sloeg tie af.
Als tie warm was gaf ik gewoon meer gas omdat dode omschakelpunt op te vangen.

Allard290 (0), 18 jaar geleden

Erwin,

Ik heb met mijn Skoda Octavia combi 2001 op G3 precies hetzelfde, maar zie dit niet als een probleem, maar meer inherent aan het overschakelen van de motor van benzine naar gas.
Op het moment dat ik de omschakling hoor door de klik in het relais( het doet zich altijd voor bij stationair draaien, niet tijdens rijden, ik merk de overgang dan zelfs niet), geef ik altijd iets gas bij tot ongeveer 1000TPM. Na 10/15 sec.loopt de motor volledig op gas en kan ik het toerental weer laten zakken tot stationair en loopt de motor zonder probleem.

Allard

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

Allard,
Ga maar eens naar een goede lpg specialist, dat heb ik onlangs ook gedaan. Er was vanalles fout, o.a. de software. Volgens de specialist zijn hiervan regelmatig updates. Auto rijdt nu stukken beter! Ook veel meer vermogen en zuiniger lopen! Nu was wel de verdamper kapot, maar een jaar geleden nog niet en toch liep ie toen lang niet zo mooi als nu, dus een bezoekje aan een echte specialist loont! www.lpg.nl zijn topdealers te vinden van AG autogas systemen. In kaatsheuvel zit iig een goede.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

ls tie verder goed loopt zou ik er niet aan laten prutsen.
En net wat Allard zegt is het gewoon het omschakelmoment.

Allard290 (0), 18 jaar geleden

Ik weet niet wat normaal verbruik is op gas, maar ik red 1 op 11.3, lijkt me toch wel voldoende. Denk daarom niet dat het probleem in de afstelling/software zit in het geval van mijn auto.
Ben wel ff nieuwsgierig wat zo'n onderhoudsbeurt aan de gas installatie ongeveer kost, het zal toch een keer moeten gebeuren.

Allard

Erwin2907 (0), 18 jaar geleden

ag sgi? er zit een filtertje voor de injectoren. kosten bij de garage ca. 25 euro. verder is er niet veel onderhoud aan te doen. men kan de computer nog uitlezen voor vreemde zaken, maar daar houdt het ver mee op. verbruik van 1:11 is netjes.

SkodaEst (0), 18 jaar geleden

Even een update.
Toch nog eens terug geweest met de Octavia. Men heeft hem naar de LPG-boer gebracht. Guess what: vuile injectoren. Ze zijn onder garantie vervangen.
Ik hoop dat het probleem zich nu niet meer voordoet.

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

toch nog :)

SkodaEst (0), 16 jaar geleden

UPDATE

het probleem blijft zich dus voordoen en verergert
een lokale lpg boer raaadt aan vervanging van injectoren en nog iets (verdamper?)
kosten zo'n 700 euri
is dit reeel?

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Een AG SGI verdamper kost 300 euro inclusief montage. Er zijn ook revisiekitjes. De injectoren weer laten vervangen lijkt me niet wijs, dit is toch onlangs nog gedaan. P.s. heb je wel mijn tip destijds opgevolgd om een gasfilter te plaatsen voor je injectoren? Anders kan het inderdaad zijn dat je weer je injectoren moet vervangen, maar zelfs zonder filter moeten deze een ton mee kunnen.

henkie4437 (0), 16 jaar geleden

[quote=Erwin]Ook zit er nog een filter in de veramper, kan ook vuil zijn. Dus eerst alles eens goed schoonmaken en dan pas verder zoeken.[/quote]
Waar kan ik die filter vinden op de verdamper ?

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Het filtertje zit na de verdamper en voor de injector rail. Halfverwege de slang gemonteerd. Het is een koperkleurig busje.

henkie4437 (0), 16 jaar geleden

Ok,die wist ik al. Ik dacht dat je op de verdamper zelf bedoelde. Bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.