Vandaag is mijn octavia stilgevallen. Onder het rijden ging eerst het dashbordlampje voor de airbag branden, vielen de meters terug naar nul en vervolgens sloeg ook de motor af. Alles in ongeveer 150 meter tafstand. Op het moment dat ik de motor weer wilde starten gingen ALLE electrische functies uit en lijkt het of de auto een complete "reset" krijgt. De startmotor maakt geen enkele slag (want "geen spanning" betekent daar ook dat je niets hoeft te doen... ).
De sleutel er uit, en in de contactstand gezet ==> "gewoon" spanning op alles... sleutel omdraaien naar "starten" ==> spanning valt weer weg en er gebeurt echt helemaal niets meer!
Ik heb dit twee weken geleden ook een keer gehad, maar toen startte de octavia na drie pogingen gewoon weer probleemloos. De garage die dichtbij was (geen officiele dealer, maar wel met een uitleesapparaat) kon niets vinden. Het probleem is twee weken volledig weggeweest, maar nu dus terug. En heftiger dan tevoren, want nu doet 'ie echt niets meer.
Elders heb ik gelezen van problemen met de startmotor, problemen met het dashbord (en zekering nummer 15), maar deze combinatie én het compleet wegvallen van alle spanning kan ik niet terugvinden.
Wie heeft een suggestie, of - nog mooier: een oplossing?
Dank alvast!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Accupolen of aarde naar chassis zijn corrodeerd!
Straks loop ik terug naar de stilgevallen octavia. In mijn rugzakje: een steeksleutel voor de accuklemmen en een staalborsteltje.
In de hoop dat je gelijk hebt!
Dank voor je snelle reaktie.
Jasper
14 jaar
Zooooo... ff heen en weer geweest.
And the winner is....
nou ja, bijna dan. Ik heb de accuklemmen schoongemaakt. De Plus was inderdaad behoorlijk gecorrodeerd. Daarna de klemmen weer geplaatst. En dat leverde ongeveer een halve slag van de startmotor op... :((
dat was 'um dus niet (helemaal).
Maar toen zag ik (ónder dat mooie stroomverdelerkastje OP de accu) een indicator voor de staat waarin het Ampèrepakhuis zich bevindt:
Deze indicator kan drie statussen weergeven: "Goed", "Redelijk" of "vervangen maar!"
In mijn geval was waarschijnlijk een vierde noodzakelijk geweest: "Ernstig DOOD".
Toen ik er een reserveaccu (wie heeft hem niet in de schuur staan...) inzette, was het "broem"-lopen!
En niet één keer maar wel drie keer achter elkaar. Dat zit dus wel goed. Morgen direkt even een andere accu scoren en we kunnen er weer tegenaan!
Dank voor het meedenken.
Jasper
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar