Beste forummers,
Mijn octavia (LPG G3) komt niet door de keuring. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat de garage de viergasmeting niet kan uitvoeren. Dit schijnt te moeten bij een constant toerental van 3000 wanneer de motor stationair loopt. Hierin zit het probleem. Het toerental kan niet constant op 3000 worden gehouden maar valt terug.
Inmiddels heeft men de lambdasonde vervangen maar helaas zonder resultaat. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe doet tie het op benzime,dan hetzelfde probleem?.
Is de viergastest op benzine wel goed?.
Zo ja, dan is de gasinstallatie het probleem,zoniet,dan verdenk ik het gasklephuis.
Wat betreft het toerental zijn er wel wat mogelijkheden hoor!voorbeeld:0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
1°. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2°. het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1994, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
b. 0.2 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2. De in het eerste lid, onder a en b,. vermelde waarden worden bepaald bij een verhoogd toerental gelegen tussen de 2.000 omw/min. en 3200 omw/min. Hierbij mogen alle elektrische stroomverbruikers zijn ingeschakeld.;
(c) RDW (opgemaakt door S. Boedhoe)
Schommelt het toerental continue. Je moet dan zoveel mogelijk verbruikers aanzetten. Airco, achterruitverwarming, alle verlichting. Toerental kun je dan wel constant op 2500 - 3000 toeren houden. Hebben al die 1.6 benzines.
Bedankt voor de reacties. Heb 't net even geprobeerd. Toen ik de airco en de achteruitverwarming aanzette kon ik 'm keurig op 3000 toeren houden :).
Morgen moet ie weer naar de garage. Daar waren ze van plan om met de gasklep of zoiets aan de gang te gaan. Ik ga ze toch maar even vragen of ze het nog eens willen proberen met verbruikers aan...
14 jaar
Gisteren bij de garage geweest. Het goede nieuws was dat ze met de tip van de verbruikers de viergasmeting uit hebben kunnen voeren. Het slechte nieuws was dat de auto wederom is afgekeurd omdat de waarden van de meting veel te hoog waren.
De auto schijnt twee lambdasondes te hebben. De eerste is inmiddels tevergeefs vervangen. Men gaat nu proberen of het vervangen van de tweede lambdasonde resultaat heeft.
14 jaar
Lijkt me dat dit een gebed zonder eind wordt met al dat "proberen". En duur ook.
Ik zou iemand zoeken die er meer verstand van heeft.
En dan eerst zorgen dat de motor goed loopt op benzine (inclusief gas-meting) en daarna het LPG-systeem laten repareren.
Als de tweede lambda-sonde NA de kat zit, dan heeft vervangen geen enkel nut.
Doen wat old ford zegt.
Doe de viergasmeting eens op benzine,als die dan wel goed is zit het in het gassysteem.
14 jaar
Duur valt gelukkig nog mee op dit moment. Maar ik had inmiddels wel het plan opgevat om langs een merkdealer te gaan.
Toch nog een vervolgvraag. Mocht de meting op benzine ook niet goed zijn, is er dan een oorzaak die voor de hand ligt? Zit een beetje met de afweging tussen "onderzoekskosten" en reparatiekosten aan de ene kant en aan de andere kant hoeveel de auto nog waard is.
Mij is ie nog veel waard want hij rijdt goed. Ook merk ik niets aan 't verbruik of zo. Het enige waar ik last van heb zijn wat cijfertjes uit een viergasmeting...
14 jaar
Weet je al die waardes nog van de gas-meting? (CO, CO2, HC, O2 en lambda-getal). Indien mogelijk zowel van gas als van benzine.
Wat je zelf kunt doen:
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Aangezien hij bij de APK voor keuring geweest is, neem ik aan dat de uitlaat gasdicht is, anders zou men daar wel wat van gezegd hebben.
Als de waardes voor CO te hoog zijn kan dat 2 dingen betekenen: de motor verbruikt te veel brandstof of de katalysator is kapot of beide tegelijk.
Als de waarde van het lambda-getal te hoog was, dan staat de motor te arm (op gas) - verklaart ook het terugvallen in toerental.
Is er een voorgeschiedenis van misfires (defecte bobine/bougie/injector)?
Had 'm naar een specialist gedaan. Die heeft mijn verhaal geanalyseerd en kwam toch uit bij de lambdasonde voor de katalysator. Deze is afgelopen week vervangen en vervolgens waren de meetresultaten perfect. Auto is inmiddels door de keuring :).
Bedankt voor jullie meedenken.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar