close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia 2009: Airco

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 118

Gisteren startte ik de Skoda om boodschappen te gaan doen, onderweg deed de airco het als vanouds.
Toen ik na het boodschappen doen weer ging rijden deed de airco het tot volle verbazing ineens niet meer.
De magneetkoppeling draait wel mee maar hij wordt niet meer koud.
Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
De pomp is enkele jaren geleden vervangen door een splinternieuwe.
Moet er ook een meteen een fan gaan draaien zodra je de airco inschakeld, ook met koude motor?

Geplaatst door

pluto9150 (125)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De pomp is enkele jaren geleden vervangen door een splinternieuwe.
Enkel jaren is sowieso al een rekbaar begrip, dus weinig uit af te leiden.
Wat ook van belang is, is hoe vaak en met welke regelmaat je de vloeistof in het systeem hebt laten checken en of opnieuw laten vullen.
Verder van belang om te weten climatronic of handbediende airco.
Zeer relevante informatie om verder te borduren waarom je geen koeling meer hebt van de airco

hakar 30

2 maanden

De pomp is nu 4 jaar oud en hij wordt om de 2 jaar gecontroleerd, de laatste keer is 6 weken geleden, het is een climatronic, wat de Skoda zoals je moet weten standaard heeft.

pluto9150 125

2 maanden

"wat de Skoda zoals je moet weten standaard heeft"
Klopt niet helemaal, heb hier een 2009 Fabia met handbediende airco.
Verder sluit ik me aan bij wat kaleido aangeeft.

hakar 30

2 maanden

Zou beginnen met te laten controleren of er nog voldoende koudemiddel in zit.

kaleido 1 6930
badge vip badge

2 maanden

Dat is op dit moment erg lastig, we zitten in een dun bevolkt gebied in Zuid-Frankrijk, als we al een garage kunnen vinden die er iets mee kan, vrees ik dat we als buitenlanders er flink onderdoor getrokken worden.
Wat ik me nog wel afvraag, de binnenzijde van de pomp poelie draait altijd mee, maakt niet uit of je de airco aan of uit schakelt en de airco fan draait ook niet als ik de airco inschakel, is dat normaal?

pluto9150 125

2 maanden

Als de airco inschakeld zie je de meeneemplaat naar binnen gaan en mee gaan draaien met de poelie.
De koelfan gaat dan ook draaien .
Er zitten 2 testaansluitingen in je leiding werk daar zitten 2 zwarte dopjes op.
Je kunt van de dikke leiding het dopje er even afdraaien en voorzichtig de nippelbiets indrukken met een schroevendraaier daar moet flink druk onder staan , gebeurt er niets of bijna niets is je systeem leeg.
Maar even wat anders de kachelfan werkt ?
Alle zekeringen zijn heel ?

kaleido 1 6930
badge vip badge

2 maanden

Zet de climate control eens op manual i.p.v. auto, stel de laagste temperatuur in,schakel de airco in en zet de aanjager knop op de hoogste stand.
Als de airco dan wel werkt de aanjager knop naar de middenstand draaien en als de aanjager er mee stopt dan is de regelbare kachelweerstand defect.
Werkt de aanjager wel naar behoren en de airco werkt niet dan zit er 9 van de 10 keer een lek in het koudemiddel systeem waardoor de druksensor de magneetkoppeling van de aircopomp en de fan ter beveiliging uitschakelt.
Of de aircopomp na inschakelen mee gaat draaien is optisch bijna niet te zien omdat de magneetkoppeling zich in de poelie bevindt maar is soms wel hoorbaar omdat het stationair toerental op het moment van inschakelen even kan dippen.
Ik vrees toch dat gezien de airco fan in de motorruimte ook niet aanslaat de condensor door steenslag lek is geraakt.

ron5300 10

2 maanden

We zijn inmiddels een tijd verder, nu pas is bij controle door een aircobedrijf geconstateerd dat de pomp defect is en moet worden vervangen, er schijnt een elektronisch probleem te zitten in de pomp wat niet gerepareerd kan worden.
Dus na 4 jaren weer een nieuwe pomp, je word er moedeloos van.

pluto9150 125

1 maand

Omdat ze niet op de juiste manier repareren waarschijnlijk.
Als ik het goed begrijp heb je een compressor met een regelstift en niet 1 met een koppeling ?
Is er gemeten of het signaal naar de regelstift aanwezig is.
Bij het vervangen van de pomp moet er gekeken worden of het systeem vervuild is , zwarte/bruine olie is systeem spoelen en filter/droger vervangen dus ook de condensor.
Orivice/exspansieventiel reinigen/vervangen.
Enz.

kaleido 1 6930
badge vip badge

1 maand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.