Ik heb een Skoda octavia combi TDI 66Kw uit 2003 met 270000 km op de teller (aardig wat)
Het volgende probleem doet zich voor.
Wanneer ik gas geef, schiet het toerental door naar de 4000 - 5000 om vervolgens in 1 keer (zo lijkt het) naar de 5 te schakkelen. Normaal gebeurt dit alleen als ik het gaspendaal volledig indruk, maar nu dus ook als ik het gas maar heel licht indruk. Hiervoor geen 1 enkel probleem ervaren met de auto, na tanken in 1 keer dit probleem. (Ja, ik heb gewoon netjes Diesel getanked)
Terugschakkelen en afremmen op de motor lijkt gewoon goed te gaan van de 5 -4 -3 -2 -1. Ik heb niet lang kunnen testen natuurlijk aangezien ik mijn auto niet verder in de vernieling wil helpen.
Het is dus niet zo dat de toeren toenemen en de snelheid niet, de auto gaat gewoon naar de 80km, om vervolgens te schakkelen naar de 5. Meestal gebeurt dat bij de 85km en ongeveer 2500 toeren.
Nu staat de auto al een week in de garage maar ze hebben nog geen oorzaak kunnen vinden. De computer geeft in ieder geval niks aan, alles lijkt in orde. Ik weet nog niet wat ze allemaal gecontroleerd hebben.
Ik vraag me dus af of iemand dit eerder heeft meegemaakt, en wellicht een verklaring heeft?
Wat ik lees op het web dat het eventueel kan liggen aan:
- Koppelomvormer
- Cruisecontrol
- Scheuren in e.a. luchtslang (Lijkt mij dat de computer dat dan wel aangeeft)
- Suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de filter al eens gedemonterrd, en of vervangen?
Dirk
Zover ik weet is die bij de vorige beurt vervangen, 20k terug.
Heb wat meer informatie gekregen van de garage. Het blijkt dat het probleem zich in veel mindere mate voordoet als de auto / motor nog koud is.
Nu heeft alleen de monteur sterk het vermoeden dat er dus iets stuk is in de automaat zelf.
1) Ik vraag me dan af in hoeverre is dat makkelijk na te gaan? Moet de hele automaat er dan uit, hoe moet ik dat zien?
2) Is een automaat relatief gezien makkelijk in reparatie? Dus veel onderdelen maar wel te repareren. Of is het al snel stuk is stuk? Kunnen jullie daar een schatting van geven of is dat te afhankelijk van bepaalde factoren?
3) De garage geeft aan dat een nieuwe automaat al snel 3000-3500 kost. Te veel dus.
4) Hij durfde mij niet te vertellen hoeveel een tweede hands kost, kunnen jullie mischien een schattting geven? Moet ik dan denken aan 1000euro, of al snel richting de 2000?
5) Wat is jullie advies hoe ik dit het beste kan oppakken? Wat moet ik bijvoorbeeld zeker weten vragen / eisen van de garage dat ze eerst controleren ?
11 jaar
Op de automaatbak zit een regelkast, mechatronic. Hier zitten alle klepjes en elektronica op. Deze kun je los vervangen. De kabel tussen de regelkast en regelapperaat van de bak, (deze zit zeer waarschijnlijk bij het motorregelapperaat onder de parafaanplaat) loopt over de versnellingsbak. Ik heb wel eens gehad dat die door geschuurd was. Ik had er toen ook een storing in staan.
Oliepeil van de versnellingsbak. Is die al gecontroleerd? Heb een keer gehad dat die niet zo fijn schakelde, bleek dat er iets te weinig olie in zat. En schakelde toen weer goed.
Is dit een DSG automaat of een conventionele automaat.
Als het een conventionele is dan denk ik aan de solenoids op de bak zoals dreuge al opmerkte.
Bij een DSG automaat kan het van alles zijn,de koppeling die niet meer stark genoeg aan gedrukt word,de mechatronica,enz enz.
Een garage kan niet veel met een automaat,zou ik ze ook niet aan laten sleutelen,kost alleen maar geld en gaan uiteindelijk de complete bak vervangen als ze het niet meer weten.
Mag geen reclame maken,maar als het het een DSG is zou ik de DSG dokter in Aalten gaan en bij een conventionele automaat zou ik naar Autrans gaan.
11 jaar
Dit is geen DSG. Een gewone automaat.
Een tweedehands automaat blijkt er op dit moment niet te zijn.
Ook de monteur heeft sterk het vermoeden dat aan de regelkast ligt. Hij heeft contact gehad met verschillende automaat specialisten en ook die vermoeden dat het de regelkast is.
De monteur geeft aan dat het probleem is dat wanneer alleen de regelkast wordt vervangen je geen garantie hebt dat het probleem is opgelost. De kosten behoud ik natuurlijk wel.
Oliepeil (zag er nog zeer goed uit voor de km stand), slangen e.d. zijn gecontroleerd.
Ik zal contact opnemen met Autrans.
Wat is jullie advies? Ik ben niet in staat om zo even een nieuwe auto te kopen, een tweedehands zal het weer moeten zijn. Nu heb ik ongeveer 5000 euro te besteden als dat moet.
Een nieuwe automaat is dus 3000 - 3500 euro. Voor 4000-5000 euro zit ik weer in het zelfde segment auto qua km stand e.d. Nu weet ik dus echt even niet meer wat ik moet doen.
Wel weet ik dat de auto voor de rest zeer goed rijd. Alleen ja geen garantie dat er over een tijdje weer iets "duurs" stuk gaat. En met tweede hands auto kopen heb je ook geen garantie. Blijft alsware een gok.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar