Goedendag,
Óf ik kan niet schakelen, óf ik heb een probleem met de versnelling. Als ik van één naar twee schakel, komt het regelmatig voor dat ik 'tandenpoets'. In elke andere versnelling komt het euvel níet voor. Ik merk het tandenpoetsen voornamelijk als ik vanuit één wat verder (2500+) doortrek in de toeren. Of ik langzaam of snel schakel, lijkt weinig uit te maken. Koppelingspedaal wordt-uiteraard- tot op de bodem ingetrapt. Wat verder opvalt is dat ik de pook , als hij eenmaal in twee staat, nóg verder naar achteren kan trekken. Ook lijkt het dat het gedeelte van de pook dat in het manchet zit, om zijn lengteas een paar graden links- en rechtsom gedraaid kan worden.
Herkent iemand dit probleem? Bij voorbaat mijn dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij VW is dit een bekend probleem bij de nieuwere versnellingsbakken en er zal vast in jouw auto dezelfde versnellingsbak zitten,probleem zijn de synchromeshringen van de 2e versnelling die niet best zijn,dit is bij de 6 en 5 versnellingsbak zo,op de een of andere manier heeft de fabriekant dit veranderd terwijl het altijd goed geweest is,ik denk dan.....laat het dan ook zo als het goed is.....
Maar jouw auto is uit 2007 zo te lezen dus of volledige garantie of coulance,tenminste bij VW wel.
Beste mensen,
Excuus voor het zéér late reageren! De oplossing voor mijn bakprobleem bleek simpel te zijn; dikkere versnellingsbakolie erin kieperen. En aangezien de Skoda Octavia dezelfde bak heeft, geldt deze oplossing wellicht ook voor dit model. Geen gekraak meer en de bak schakelt weer als vanouds!
14 jaar
Dat klopt. Dat moet je inderdaad eerst proberen. Maar werkt niet altijd. Als het bij jou werkt scheelt het een hoop gedoe.
zelfde probleem hier, octavia 2 bj eind 2006 , 57000 km , 2,5j , synchro met 2de geeft problemen.
Wat wel opmerkelijk is dat dit vooral voorkomt wanneer de boite warm staat. je merkt zelfs verschil tussen zomer en winter.
Dikkere olie lijkt dan idd de logische keuze ( en veel goedkoper dan een revisie ), maar de garagist wil toch o zo graag de boite opengooien ()
14 jaar
degrgiov,
wees blij dat je dan een goede garage hebt, want dikkere olie is een lapmiddel. Je krijgt het probleem dan na een tijdje weer terug en de bak is ook niet ontworpen op dikkere olie (specifieke tandspeling, hogere drukopbouw door dikke olie, dus zwaardere lagerbelastingen). Ik heb ditzelfde probleem bij mijn octavia van 3 jaar oud (net aangeschaft), maar is nog garantie, dus synchromesh wordt vernieuwd. Dat is de enige goed oplossing, de rest is beunhazerij.
Ik snap wel dat dikkere olie een goedkope oplossing is, zeker als je geen garantie meer hebt, maar technisch gezien is het een oplossing van niks.
@TS, als er nog garantie op je auto zat toen ze de dikkere olie erin hebben gegooid ben je mooi "gepakt", want het probleem zal wel opnieuw terugkomen en dan helpt de dikkere olie niet meer en ben je misschien uit de garantie. Kassa...
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar