Goedenavond,
Nadat ik al het e.e.a. heb nagezocht op het forum, maar waar bij de al geplaatste berichten, voor mij geen oplossing geboden werd, hierbij een vraag:
Mijn octavia met ag gasinstallatie schakelt niet meer om van benzine naar gas. De oorzaak is een uitgelezen koelwatertemperatuur van 40 graden. Deze waarde wordt zowel uit de gascomputer als de regelunit van de auto zelf aangeven. De temperatuur is net te laag om op lpg over te schakelen.
De temperatuurmeter op het dashboard geeft netjes 90 graden bedrijfstemperatuur aan.
Ik heb een nieuwe temperatuursensor geplaatst (groen, 4 polig), maar het probleem is niet opgelost!
Bij langer stationair draaien slaat de fan aan. De thermostaat lijkt dus in orde.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik weet niet waar ik het verder moet zoeken.
Ik zie met belangstelling uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Marco
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een beetje ongewone storing. Meet eens met losgenomen stekker of er wel 5 volt aankomt bij je koelwater temperatuur sensor.
Als dat niet zo is, zou ik eerst de koppeling naar het gas-systeem losnemen en weer meten.
Andere sensoren geven allemaal wel goed aan? Zoals inlaat lucht temperatuur?
Bedankt voor de reactie. Morgenochtend ga ik meten. Ik zal ook de terugkoppeling doen.
Ik heb zelf een apparaatje om uit te lezen. Ik neem aan dat ik de meetwaardenblokken voor de temperatuurmeting kan vinden onder 01 (engine electronics)? Welke waarde moet de inlaatlucht hebben? Gewoon omgevingstemperatuur?
Oxygen heater geeft wel storing (geen motormangagementslampje) Maar dat is lambda sonde en lijkt me niet relevant voor dit probleem.
14 jaar
Als je in motor (01) zoekt naar de inlaat lucht temperatuur VOOR de 1e start dan moet deze ongeveer de buitenlucht temperatuur aangeven.
Na een nachtje stilstaan geldt dat voor alle temperaturen die er op zitten - koelwater, inlaat lucht, olie, etc.
Met warme draaiende motor zal de inlaat lucht temperatuur geleidelijk wat hoger worden, vooral bij stationair.
De defecte verwarming van de lambda sonde kan wel voor problemen zorgen. Het duurt dan heel lang voordat de sonde begint te werken.
Sommige gas-systemen kunnen wachten totdat de lambdasonde een signaal aan geeft.
Goedenavond,
Bedankt voor alle tips. Inmiddels heb ik de stekker van de koelwatersensor losgenomen. Dit is een type met 4 draden die dus zowel de temp.meter op het dashboard evenals het motorregelapparaat aanstuurt. Ik heb het voltage gemeten aan de stekker. Dat is ongeveer 5 volt. Dat lijkt dus goed.
Vervolgens heb ik het draadje wat loopt vanaf de sensor naar de gascomputer gemeten. Dat is slechts 0,7 tot 0,8 volt. Is dat een normale waarde?
Bij het uitlezen door de dealer blijkt dat de sensor een temperatuur aangeeft van 40 graden. Te weinig om het gassysteem te laten overschakelen. Vervanging van de sensor is niet de oplossing van het probleem geweest.
Heeft iemand enig idee hoe het kan dat de temp.meter op het dashboard de juiste temperatuur aangeeft, maar het regelapparaat slechts 40 graden?
Ik zie uit naar suggesties.
Groet,
Marco
14 jaar
Oh ja Oldford,
Als de voorverwarming van de lambda constant voor problemen zou zorgen, zou ik toch ook een brandend motormanagementslampje moeten hebben? Het gasssysteem schakelt helemaal niet meer over/.
14 jaar
Ik heb bij diverse auto's en merken gezien dat een foutcode op de verwarming van de lambdasonde niet het lampje aan zet.
De sonde komt uiteindelijk wel op temperatuur omdat deze verwarmd wordt door de uitlaatgassen - het duurt alleen langer.
Meting van signaal naar gas-computer: voltage kan normaal zijn bij aangesloten sensor en een temperatuur die daarmee overeen komt.
Bij losgenomen stekker vindt ik het een vreemd signaal. Dan hoort het 5.0 Volt te zijn.
Wat is het voltage van het signaal naar de motorcomputer met aangesloten stekker?
Ook 0,7 - 0,8 volt? Bij warme motor? En als je het signaal naar de gascomputer los maakt?
Dashboard geeft goed aan omdat de sensor eigenlijk 2 sensors zijn in 1 huis. Die van het dashboard werkt goed en het signaal wordt niet verstoord. De andere sensor (voor de motorcomputer) wordt verstoord. Ik denk door de gascomputer of de bedrading daar naar toe.
N.B.: Bij losgenomen stekker is 5.0 Volt correct. Zowel richting motorcomputer als gascomputer.
Bij koude motor met aangesloten stekker zou je een hoger signaal dan 0,8V moeten meten, wat bij warm draaien van de motor steeds lager moet worden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar