close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Octavia 2005: Bokkende en stotterende koude motor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Hoi allemaal

Ik zit met het volgende probleem en ben stilaan moedeloos aan het worden.

Mijn octavia draait bij momenten stationair onregelmatig als ik hem start. Toerental schommelt dan tussen het afslaan van de motor en de 1200 tpm. Dit gebeurd enkel bij een koude motor en nog niet gereden. Als ik hem bv start, rij er 100 m mee, leg hem dan stil, start hem opnieuw dan is het probleem verdwenen :s. Klinkt raar maar het is wel zo. Verder wordt het achter da wagen ook gewoon "nacht" als deze zo onregelmatig staat te draaien. Echt vuile, zwarte rook komt er dan naar buiten.
Ik heb dit probleem nu reeds 8 maanden aangekaart bij mijn dealer, maar zij kunnen niets vinden. Motor volledig nagezien, nieuwe temperatuursensoren geplaatst, nieuwe verstuivers, etc... Niets helpt. Boordcomputer geeft ook geen fouten weer :s
Bijgevolg zwijg ik er tegenwoordig maar over want men beziet mij al meer als het achtste wereldwonder :(

Ook durft de moter inhouden als deze koud is. Schakel ik over naar tweede, dan houdt hij eerst heel ff in om dan "mooi" in den toeren te gaan en op te trekken zoals het zou moeten. Idem in 1ste versnelling. Vanaf 3e zijn er geen problemen meer. Ook speelt het dan geen rol hoeveel gas ik geef, inhouden doet hij toch. Een mooi voorbeeld is als ik een rotonde afrij... eerst ff inhouden om dan op te trekken, net alsof je je eerste les bij de rijschool hebt.

In elk geval, ik had er me stillaan bij neergelegd want de wagen blijft tenslotte rijden en bij warme motor is er geen enkel probleem, dan verloopt alles vlot en soepel zoals het hoort. De problemen zijn er enkel bij koude motor. In de garage kan men ook niets vinden en mijn garantie is ondertussen verlopen dus had ik mij er al maar mee verzoend dat ik een wagen van "maandag" gekocht had.

Nu is mijn laatste hoop op dit forum gericht, hopelijk weet iemand van jullie hier raad, ik zou het enorm op prijs stellen.

Met vriendelijke groeten
Kevin

Geplaatst door

Kevin1985 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

garantie is ondertussen verlopen dus had ik mij er al maar mee verzoend dat ik een wagen van "maandag" gekocht had.

quote

jou garantie is helemaal niet verlopen, het is een klacht die binnen garantie is gemeld en nog steeds niet is verholpen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

17 jaar

Dit probleem heb ik nog ooit gehoord bij een new beetle TDI. Daar was het de distributie die een tand verkeerd lag blijkbaar.

Rosse 0

17 jaar

Laat je auto daar staan totdat hij gerepareert is,dan hebben hun ook de tijd om hem veelvuldig te testen,met name die koude starts.(al duurt het weken!)
En zoals Paul al zei,probleem gemeld IN de garantieperiode,dus gelijk weer terug gaan en blijven bij jouw standpunt.

ricky 10
badge

17 jaar

Hallo

Kwou het even laten weten, probleem is ondertussen opgelost. Kheb de wagen een week geleden terug binnengebracht bij de dealer en nu bleek er een fout te zitten in de luchtmassameter. Hierdoor kreeg ik een slechte verbranding met een slechte uitlaat (te veel roet) als gevolg. Het probleem was nu dat de EGR-klep zodanig was aangeroet dat deze niet meer naar behoren functioneerde, ze sloot niet tegoei meer af waardoor er bij koude motor dus direct uitlaatgassen terug in de motor terrecht kwamen.
De dealer heeft nu dus lmm en egr-klep kosteloos vervangen en ik bol weer gerust over de weg.
Bedankt voor de reacties en de tips.

Kevin.

Kevin1985 0

17 jaar

Wederom een typisch voorbeeld van de "uitlees-cultuur-zonder-verder-na-te-denken".

Kennelijk overschreed de LMM zijn uiterste waarden NIET zodat er geen storingsmelding in de ECU optrad.
Dikke zwarte rook duidt vaak op EGR problemen.
Het komt vaker voor dat een LMM de veroorzaker van problemen is, maar GEEN storingsmelding geeft.

Waarschijnlijk heeft de garage de auto NIET rijdend uitgelezen en zo het euvel gemist...

Van een dealer mag je verwachten dat hij deze problematiek kent.....

En hartelijk dank voor het plaatsen van de oplossing! [url=http://imageshack.us][img]http://img171.imageshack.us/img171/1209/...[/img][/url]

Santa 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.