3 Weken terug zijn de achterwielen verplaatst naar de voorzijde en viceversa door mijn vaste garage. Nadat ik de auto had opgehaald hoorde ik tijdens het rijden rechtsvoorin een zacht "gepok", alsof de band een licht vlak stukje had. In het stuur voelde ik niets, bij 100-120 trilt hij licht maar helemaal trillingsvrij lijkt me ook niet logisch. Ik heb ooit wel eens iets gehoord van cuppen dus ik dacht dat het tzt. wel over zou zijn maar inmiddels terug van vakantie, zo'n 2.000 km. gereden is het geluid niet weg. Je hoort het geluid bij lagere snelheden en het "gepok" lijkt qua tijdsinterval zich niet te verhouden tot de snelheid. M.a.w. sneller rijden is niet sneller "pokken". Iemand enig idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als een band eenmaal gecupt is....zal hij gecupt blijven..
ga eens met je vlakke hand tegen het loopvlak in voelen....zo voel je het gauw genoeg..
je kunt idd een vlakke kant op de band hebben, zeker als ie achter vandaan komt en je hebt een keer hard moeten remmen. Wiel opkrikken en met de hand over de band voelen, kun je idd ook gelijk voelen of ie gecupt is (door de andere kant op te wrijven)
[quote=peetr]Je hoort het geluid bij lagere snelheden en het "gepok" lijkt qua tijdsinterval zich niet te verhouden tot de snelheid. M.a.w. sneller rijden is niet sneller "pokken".[/quote]
Dan zou het dus in princiepe geen gecupte band kunnen zijn.
[quote=arie549]als een band eenmaal gecupt is....zal hij gecupt blijven..
ga eens met je vlakke hand tegen het loopvlak in voelen....zo voel je het gauw genoeg..[/quote]
Beste Arie, Ricky en Sjaak,
Bedankt voor jullie meedenken! Ik houd het maar op het cuppen. Afgelopen middag heb ik, tot leedvermaak van de buurt, mijn rechtervoorband zitten strelen maar ik heb niets gevonden. Dat zegt ook niks want ik weet natuurlijk niet hoe een gecupte band voelt.
Ik begrijp in ieder geval dat een gecupte band gewoon vervangen moet worden. Om dit te voorkomen zou ik dus regelmatig de banden moeten wisselen. Weet iemand om de hoeveel kilometer dit zou moeten?
17 jaar
rond de 10 a 15 dkm wisselen, maar een gecupte band MOET niet vervangen worden, als jij je er niet aan ergert kan hij gerust blijven zitten totdat hij op is.
Nu ik dit weer lees denk ik dat het niet in de band zit, maar veroorzaakt wordt door "iets" wat niet goed vast zit rechtsvoor. Kijk eens of je schokdempers goed vast zitten en kijk of je ergens teveel speling op kan vinden (stuurkogel oid).
[quote=sjaak10918]Nu ik dit weer lees denk ik dat het niet in de band zit, maar veroorzaakt wordt door "iets" wat niet goed vast zit rechtsvoor. Kijk eens of je schokdempers goed vast zitten en kijk of je ergens teveel speling op kan vinden (stuurkogel oid).[/quote]
Beste Sjaak en Arie,
De monteur van mijn altijd trouwe dorpsgarage heeft vandaag een stukje gereden en hij houdt het ook op cuppen. Alles zit goed vast dus er zijn geen problemen. Ik laat de banden lekker zitten en weet voor de toekomst dat ik ze om de 10.000 km. even moet verwisselen.
Bedankt voor jullie moeite!
Groeten,
Peter
17 jaar
Als het de lange aandrijfas maar niet is. Bij mijn Fab vervangen. 2001/1.4MPI. Zorgde voor een trillend stuur.
http://www.problemcar.nl/search.php?sear...
17 jaar
of de stabilisatorstang waar de bussen van zijn afgeborken.. gaan ook per dozijn defect...
suc6
Als ik bericht 4 lees ga ik direct met blijegeit mee, je hoort het geluid dan wel op klinkers of ongelijke wegdelen, maar niet op strak asfalt. binnenste stabilisatorrubbers goed laten controleren.
groet thijs
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar