Hallo allemaal,
Ik heb een Octavia 1.6 greenline diesel van 2010. Momenteel heb ik problemen met m'n EGR klep welke vervuild raakt/is, ik rijd iedere dag slecht 15 km naar m'n werk (polderwegen) dus de vervuiling is eigenlijk mijn eigen schuld... Kan ik deze klep afblinden (dichte pakking of iets dergelijks) zonder dat dit effect heeft op het overige presteren van de auto?
En hoeveel werk is het ongeveer om de klep te bereiken?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Mvg
Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nee. Gezien het bouwjaar zal dat een foutcode opleveren die er mogelijk voor zorgt dat de auto APK wordt afgekeurd.
En zolang die foutcode aanwezig is, kan ook het regenereren van de DPF (roetfilter) stop gezet worden.
Verwijderen is wel mogelijk, maar alleen in combinatie met wegschrijven uit de software.
Als je daarvoor kiest zou ik gelijk de DPF ook laten wegschrijven. Met zo weinig kilometers kun je wachten op problemen met het roetfilter.
Ok, helder. Maar hoe merkt de electronica dan dat er geen uitlaatgassen meer voorbij stromen? Zit er een flow- of teperatuurmeting of zoiets op het systeem dan?
Alvast bedankt voor je reactie.
9 jaar
Er zit een luchtmassa meter op de inlaat die meet hoeveel lucht er de mortor in gaat.
Als je eerst de EGR dicht zet, de luchtmassa onthoudt en dan de EGR open zet en die nieuwe luchtmassa vergelijkt met de EGR-dicht situatie weet je dat heel snel.
Ok, bedankt voor de informatie. Weet je toevallig ook hoeveel werk het ongeveer is om de klep uit te bouwen? Ik heb gisterenavond eens gekeken onder mijn poetsbruggetje maar ik denk dat het heel karwei wordt... Hoeveel uren worden ongeveer gerekend in een garage voor een dergelijke klus?
9 jaar
Bij mijn schoonzus is de EGR klep onlangs vervangen. Daar stond vijf uur op de factuur.
overigens hebben ze uit coulance wel 30% korting op de volledige factuur gehad.
9 jaar
Hallo, deze week m'n egr klep laten vervangen, 650... Nu begin ik hem ook te knijpen voor het roetfilter, is het te verwachten dat deze binnenkort ook aan de beurt komt? Ik heb verschillende verhalen gehoord van soortgelijke problemen, egr en roetfilter samen.
Hoe werkt dat regenereren precies? Volgen mij wordt door mijn gebruik van de auto het roetfilter niet of nauwelijks geregenereerd, 15 km enkele reis over polderwegen naar m'n werk is denk ik te kort om te regenereren
Kortom, kan iemand advies geven hoe ik dit soort problemen kan voorkomen met m'n auto, wellicht een toevoeging aan de brandstof ofzo?
9 jaar
EGR vervangen,problemen over toch?.
Geen problemen maken als ze er nog niet zijn.
Gewoon lekker weer gaan rijden,polderweggetjes of niet.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar