Skoda Fabia: Fabia 12 tdi egr vervangen , p0405 blijft terug komen

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 12 tdi

Hallo,

Heb het alom bekende egr probleem, foutcode p0405 . heb dus egr klep laten vervangen maar na het wissen keert de foutcode steeds terug.
Toen ik deze auto gekocht had van een handelaar in margraten, ben ik er door uitlezen pas achter gekomen, want ze hadden het buisje in de klok dichtgekit zodat je het motorlampje niet meer kon zien.
Heb de stekkers van het ecu al los gehad , was niks aan de pennen te zien.
Iemand die misschien al ervaring heeft met kapotte bedrading ?

Riche

Geplaatst door Riche (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Dan zal het hoogstwaarschijnlijk inderdaad aan de bedrading hiervan liggen.
Dit zal je moeten gaan meten volgens het schema. Bedrading loopt van egr naar motor ecu. Draad per draad gaan doormeten en de draden onderling met elkaar gaan doormeten en de draden gaan meten of ze niet aan massa liggen.
Tijdens doormeten beide stekkers los.
VW had nog wel eens de kwaal dat de bedrading bundel, het deel wat langs de bak loopt, dat daarin ze nog wel eens open liggen maar ik weet niet of dat bij Skoda ook zo is.

Riche (0), 9 jaar geleden

Heb geen schema, en kabel is erg kort. Zag wel dat deze kabel in een gootje ligt bovenop de bak aan de achterzijde ( schutbord )
Heb de connector losgehaald en toen kwan p0403 naar voren, dus ecu detecteert wel de connector
Heeft u misschien een foto hiervan of ander beeldmateriaal ?
Moet ik dan denken aan het out signaal van de stappenmotor ?
Ik zag dat er. 5 pennen zijn, de eerste 2 zijn van het motertje, de achterste rij van 3 pennen bestaat uit 5v,massa en output.

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Nee de storing heeft het over een sensor, dus dat 5 Volt gebeuren. 16789 P0405 Positiesensor klep uitlaatterugvoersysteem A (G98), signaal te zwak (gerritspeek.nl)
Als je een schema hebt dan zie je welke draden deze sensor (G98) is en dan blijven er maar 2 draden over waarbij hoogstwaarschijnlijk het probleem ligt.
Ik heb geen schema bij de hand maar als je die hebt en je weet hoe je moet meten dan zou je normaliter dit best snel kunnen opsporen denk ik. Je zou dan bv zelf 2 draden ff snel kunnen aansluiten, zeg maar omleggen over die draden waar het om gaat (de originele draden loskoppelen zodat deze niet meer werken) en dan kijken of de storing niet meer terug komt.

Riche (0), 9 jaar geleden

Ga over anderhalve week aan werken, heb helaas eerder geen tijd. Dan bouw ik het luchtfilter uite en de intercoolerpijp en dan kom ik hopelijk bij het gootje.
Dus er zijn vaker problemen met de bedrading ? Een collegea had me het schema beloofd, want aanders is het veel werk om het door te meten.
In ieder geval bedankt voor uw reactie, als ik wat vind zet ik dat meteen op het forum.

Riche (0), 9 jaar geleden

Heb toch even tijd gemaakt en de 5 pennen doorgemeten vanaf de connector van de egr tot aan de ecu, alle draden doorgepiept, en tevens onderling met elkaar doorverbonden, en aan massa gelegd.
Alles komt over naar de ecu connector, geen enkele draad lag aan massa en ook geen onderlinge verbinding.
Zou het kunnen zijn dat de klep die ik bij heuts heb gekocht ook bagger is ? Of kan het ecu stuk zijn ?
Tevens heb ik mijn vraag tekens of de egr wel aangeleerd is geworden, zou dat ook kunnen ?

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Nou het kan dat het aan die nieuwe klep ligt of aan de ecu maar toch echt 9 van de 10x ligt het aan de bedrading met deze foutcode. Waarschijnlijk is het geen permanente storing dus de kans is dan groot dat hij tijdens meten niet aanwezig was, maar met rijden beweegt alles en dan conflicten.
Als je snel wilt weten of het aan de bedrading ligt dan moet je alleen de draden omleggen van die ene sensor G98 en van stekker egr tot stekker ecu en dus zijn dan de originele draden losgekoppeld op dat moment (dat kan je op schema zien welke draden dat zijn die je moet omleggen). Dus dan heb je 2 nieuwe draden voor die sensor en dan kijken of de storing weer terug komt. Die draden tijdelijk gewoon ff opzij leggen in de motorruimte, mocht het daarna over zijn dan kan je later de draden netjes weg werken.

Riche (0), 9 jaar geleden

Ik zal binnenkort weer alles doormeten, maar dan met ohmsse waardes ipv doorpiepen.
Ik snap het echt niet meer, de fout komt steeds terug na 2 contact cycli ( met sleutel eruit halen) dus naar mijn mening permanent.
heb de bedrading op enkele plekken nagekeken maar vind nergens doorgesleten plekken, heb wel nog niet bij de startmotor gekeken..
Enig idee waar de meeste storingen zitten ?

Riche (0), 9 jaar geleden

Heb vandaag de vcds kabel ontvangen, en adaption geprobeerd, maar dat gaat niet vanwege fout.
Heb een datalist laten draaien met alle egr waardes, pwm etc. Alle waardes zijn 0%
Kan het zijn dat er een kabel doorgeschuurd is van een voeding vanaf de hoofddraadboom naar het ecu ?

Riche (0), 9 jaar geleden

Output signaal van g98 is 650 mV, heb op internet iets gelezen dat er minimaal 1 V moet binnenkomen, vandaar signal low. Heb de oude egr gesloopt, heb met een voeding massa en 5V aangelegd, bij 0 punt gaf deze 680 mV en bij uitdraaien naar het nidden ongeveer 2,5 V. ga het gesloopte deel afregelen dmv verdraaien op 1V en sluit hem dan even aan op de auto, als dan de foutcode intermittent wordt weet ik genoeg

Riche (0), 9 jaar geleden

Heb van de oude egr een dummy gemaakt. Zag op een engels forum dat min.Uitgangs spanning 1V moet zijn. De oud klep gaf 0.65 V. heb tegen de aanslag van het tandwiel 3 stukjes tape opgeviulden zo een uitgangs spanning van 1 volt bekomen. ( hed it met een regelbare voeding en multimeter gedaan ) uiteraar heb ik de koelerunit verwijderd van de servo.
Heb daarna de dummy aangeloten op de connector van de auto, meteen zag ik al niks meer bij actieve foutcodes, en heb de stored code gewist. Lampje ging uit en bleef ook uit.
Mijn conclusie is dat de nieuwe klep van sidat (geen origineel) niet goed is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.