Skoda Fabia: Fabia, distributieriem vervangen, tips?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 TDI 80pk 3 cilinder

Hallo,

Een kennis en ik willen binnenkort de distributieriem/spanrol/waterpomp vervangen van zijn 3 cilinder TDI 80 pk, Skoda Fabia uit 2007.
We hebben beschikking over het blokkeergereedschap, maar toch heb ik een vraag. Elders op internet las ik de volgende werkwijze:

Krukas en nokkenas op tijd zetten, blokkeren met gereedschap (nokkenas is een pen erdoorheen steken?). Dan de spanner los draaien (paar slagen) en ontspannen door tegen de klok in te draaien.
Om de riem er nu af te halen zou je het nokkenastandwiel los moeten schroeven zodat deze eigenlijk iets verdraaid en je zo de riem eraf kan pakken, ik ben een beetje huiverig om dit los te draaien ivm de timing, ondanks het blokkeren. Kun je de riem niet gewoon zoals normaal eraf pakken door enkel de spanner helemaal te ontspannen? Het liefst laat ik het nokkenastandwiel gewoon vast zitten.

https://www.youtube.com/watch?v=lM13IXok...

Ik hoop op wat tips/werkomschrijving, misschien heeft iemand ook wat plaatjes ofzo?
Ook over het monteren van de nieuwe spanner.

Groet,

Jeroen.

kajotan

Geplaatst door kajotan (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Wat je zegt kan ook maar het garandeert niet 100% timing.
Veel verschil maakt het niet als je nokkenastandwiel loshaalt hoor want je haalt alleen de getande ring zeg maar los, de nokkenas zelf blijft geborgd.

Beste werkwijze is:

Krukas blokkeren
nokkenas blokkeren
Nu staat de motor op tijd
Spanner losdraaien
De 3 nokkenas boutjes losdraaien (ik zelf verwijder nooit het tandwiel, draai alleen de boutjes 1 slag los zodat hij vrij kan draaien)
Het hele spulletje vervangen en de riem weer erop leggen (boutjes nokkenas in het midden van gleuf wel zo mooi)
Spanrol nok in gat blok monteren en moer handvast zetten
De 3 boutjes ook handvast zetten zodat getande ring nog NET AAN kan verdraaien
Spanrol op de juiste manier spannen zodat wijzer de juiste positie aanwijst en dan de spanrol vastdraaien
Dan de 3 boutjes nokkenas vastdraaien
Doel van de 3 boutjes is dat je positie nokkenas op de krukas perfect kan timen
Maar als de timing nu al goed staat dan kan het ook door ze vast te laten maar dat weet je dan niet 100% zeker en is kleine moeite meer

En let op: de blokkering voor nokkenas is een 6 mm pen en die past eigenlijk net wel net niet, je kan best ff daarmee aan et kloten zijn als je dit niet weet.

Maja als je geen of weinig ervaring hiermee hebt dan moet je even goed nadenken of je dit wel gaat doen want als je wat fout doet dan draait motor in puin.

kajotan (0), 9 jaar geleden

Hallo Ricky,

Dank voor je uitgebreide reactie, daar kunnen we wat mee!!!

Een paar vragen:

''Je haalt alleen de getande ring los''. Bedoel je dat de getande ring (waar de riem overheen loopt) dus op de nokkenas (ik stel me een soort flens voor) geschroefd zit? Dat er onder de getande ring dus nog weer verzonken bouten zitten van de flens op de nokkenas?

''Maar als de timing nu al goed staat dan kan het ook door ze vast te laten''. Weet je uit ervaring of je de riem kan demonteren én monteren + spannen ZONDER de getande ring te lossen?
Voor zover ik weet staat de timing goed, hij loopt in ieder geval prima dus daar valt niets op aan te merken.

Weet je trouwens zo of de krukaspoelie een spie heeft?

Dank!

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja klopt, de getande ring zit met die 3 boutjes vast en die flens daarachter zit alleen vast met die centrale bout in het midden. Kijk maar op dit filmpje:


https://www.youtube.com/watch?v=_bhCRr-H... (is andere motorinhoud maar verder precies hetzelfde)


Ja hoor dat kan ook maar gegarandeerd geen 100% timing maar het kan best opzich. Gewoon de riem aan de trekzijde strak houden en hem van die zijde beginnen op het nokkenastandwiel te plaatsen en zo naar achteren de riem erop duwen. Makkelijkst is als je tegelijkertijd de spanrol iets van zn tapeind haalt en als je dan de riem op tandwiel schuift schuif je de spanrol ook tegelijk naar het blok toe, dan alleen nog met een schroevendraaier de nok van spanrol naar en in het blok duwen zodat spanrol geborgd staat.


Nee deze heeft een tepel die weer in een gaatje valt in de poelie, kan maar op 1 manier. (krukastandwiel zelf niet los halen).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.