Met VCDS krijg ik de melding:
9472881 - Motor for Fresh Air / Recirculated Air Flap
B108B 71 [008] - Actuator Stuck
Op fora zie ik dat de motor voor de recirculatieklep vaak kapot is, maar deze lijkt het prima te doen. Als ik 'm loskoppel en een kalibratie uitvoer dan draait 'ie helemaal van de ene kant naar de andere kant, waarbij ik 'm met de hand niet kan tegenhouden.
De klep zelf lijkt echter helemaal niet makkelijk te bewegen. Ik wil graag de behuizing van de klep in z'n geheel verwijderen zodat ik de as misschien kan schoonmaken en/of smeren, maar weet niet hoe dit moet. Het gaat om deze klep en behuizing: https://www.skodaforum.nl/forum/attachme... De blauw omcirkelde boutjes zijn los, maar ik krijg de behuizing (nr. 5) er niet uit.
Kan iemand mij helpen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kun je zonder demontage van de recirculatie box het asje niet smeren,
met WD40 o.i.d. bij voorkeur met het lange spuitbuisje wat er bij zit ??
[Volgens de info die ik heb] dient het gehele dashboard uitgebouwd te worden
om de recirculatie box er uit te halen,
*Je dient zowiezo na het gangbaar maken van de recirculatieklep,
de recirculatieklep opnieuw in de basis instelling in te (laten) leren,
zeker als de stand van de klep veranderd is.
Om bij de klep te komen zal het gehele dashbord er uit moeten.
Eerst zoals aangegeven smeren .
Bedankt voor de reacties!
Ik heb inderdaad geprobeerd om met WD-40 de boel gangbaar te maken, maar dit leek geen effect te hebben. Maar misschien dat ik te voorzichtig was; het lange rietje wat erbij zit was niet lang genoeg om tot bij de scharnierpunten te komen dus ik probeerde om op afstand er wat op te krijgen en dat werd een beetje een rommel.
Als het hele dashboard eruit moet om de behuizing incl. klep te verwijderen dan weet ik niet of ik dat er voor over heb, want dat klinkt als een behoorlijke klus. Ik ga het binnenkort nogmaals proberen, misschien dat ik het rietje kan verlengen zodat ik een fatsoenlijke hoeveelheid WD40 in het scharnier zelf kan spuiten.
Als de motor van de recirculatieklep eraf is, maar de witte schijf zit er nog op dan moet je met het draaien van de witte schijf de recirculatieklep toch kunnen verstellen? Want de boel gaat zo stroef dat dit nauwelijks mogelijk is.
1 jaar
In principe wel , maar hoe staat de recirculatieklep qua stand , als de klep in de lucht van buiten staat zou ik er niks aan doen.
Recirculatie dus lucht circuleren via interieurlucht is niet de stand die veel gebruikt wordt
Een tijdje terug besloeg de voorruit steeds + de VCDS logging gaf aan dat de klep niet goed z'n eindwaarden kon halen. Dit was voor mij de aanleiding om de boel los te halen.
Omdat de motor in orde lijkt, maar ik de klep niet goed gangbaar kreeg heb ik de achterste klep op "stand buitenlucht" gezet en de voorste klep dicht. En ik heb voor nu de motor afgekoppeld. Daarmee beslaat de voorruit niet meer, maar kan ik de klep niet meer op recirculatie instellen. Voor nu is dat prima, maar wanneer we bijv. op vakantie in een lange tunnel rijden zou ik het toch wel fijn vinden als de klep weer werkt.
1 jaar
Gebruik hem nooit ook niet in een tunnel tja .
Blijft een kosten afweging of een paar tellen wat ongezonde lucht .
Probleem opgelost!
De linkeras die de klep aandrijft (zie foto) is eruit te halen door in de klep een plastic borghaakje weg te drukken en de as eruit te trekken. Wanneer de as eruit is kan de klep nog wel draaien op een soort van rond plastic uitsteeksel wat aan de klep zit en in het asgat van de behuizing past.
Met de linkeras eruit bewoog de klep heel gemakkelijk. As en asgat schoongemaakt + ingevet, maar dit maakte geen verschil. Wat opviel: de as is taps en de klep beweegt gemakkelijk zolang de as minimaal 1 mm te ver uitsteekt. Druk je de as de laatste mm erin zodat 'ie borgt dan loopt 'ie weer zwaar.
Uiteindelijk heb ik de as met een stanleymesje, vijl en schuurpapier een heel klein beetje dunner gemaakt (waarschijnlijk minder dan een halve mm) en toen deed 'ie het prima.
1 jaar
Vergeten om de foto er bij te toen. Hierbij alsnog
1 jaar
Goed bezig Scheelt een berg kosten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar