Skoda Fabia: kleur koelvloeistof?

Bouwjaar: 2003

Hi,

Mijn Skoda Fabia SDI is voorzien van rode koelvloeistof. Nu vraag ik mij af wat het verschil is in samenstelling tussen de rode en blauwe? Zijn deze door mekaar te gebruiken? Immers mijns inziens zijn deze producten op Glycol basis. Of hebben bepaalde additieven of inhibitors grote invloed op elkaar?

Bij voorbaat mijn dank,
groeten Ted Kroon.

tedkroon

Geplaatst door tedkroon (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

de rode dat is de G-12 deze is niet mengbaar.. de G-12+ deze mag wel worden gemengt, alleen met koelvloeistof absoluut! geen water.

verstandig is een G-12 te gebruiken! (zie instruktieboekje)

paul,

tonzwart (0), 18 jaar geleden

Prima dat je deze informatie gekregen hebt, maar ik vraag me toch nog even wat anders af. Dat je Fabia van 2 jaar oud kennerlijk koelvloeistof kwijt geraakt is, zodanig dat je al moet gaan bijvullen,is op zich een belangrijk punt. Heb je al uitgezocht waar dat verlies aan koelvloeistof aan te wijten is?
Lijkt me erg belangrijk om daar eerst achter te komen, vóór je gaat bijvullen.....

tedkroon (0), 18 jaar geleden

Ton,
ca. 150cc bij 70.000km is niet excessief! Ofschoon mijn opel dat niet verloor indertijd.
Misschien denk jij daar anders over, laat even je mening horen.

Bij voorbaat dank, groeten Ted.

tonzwart (0), 18 jaar geleden

Als je geen poreuze slangen hebt of lekkende slangaansluitingen, dan blijft die 150 cc ergens anders, en dat is toch geen prettig idee. Ik zou het koelsysteem af (laten) persen voor alle zekerheid. Geen schuim aan de olievuldop?

tedkroon (0), 18 jaar geleden

Deze reductie is heel geleidelijk tot stand gekomen. Aan de oliedop is ook weinig te zien. Mijnsinzien kan langs de seal van de waterpomp en via de overdukventiel kleine hoeveelheden verliezen. Deze slangen hebben geen aandraaibare slangenklemmen die je een paar slagen kan geven. Meestal werkt dat aardig. Anderszijds moet je altijd oppassen dat je niet altijd opzoek bent naar misschien later blijkt geen echt probleem te zijn. Voor een dichtingsmiddel toe te passen is het verbruik te klein en de auto te nieuw. Ofschoon dat altijd goed werkt.

Nogmaals bedankt voor je advies.

Groeten Ted.

tedkroon (0), 18 jaar geleden

Met deze uitleg ben ik echt voldaan!! Deze insteek past mijns inziens met de huidige filosofie over modificaties. Het leek mij ook al vreemd dat de oude koelvloeistoffen op glycol/waterbasis zouden schaden. Te meer niet altijd b.v. bij nood de juiste voorhande zou hebben. Daarnaast weet ik is er op inhibitor en additieve gebied een hoop winst te behalen (corrosie/veroudering). Overigens komt ook nog de ARBO om de hoek bij nitrietachtige verbindingen. Verder ga ik met jouw O.A.T afkortingen verder op zoek.

Nogmaals hartelijk bedankt voor de moeite,

groeten Ted Kroon.

tedkroon (0), 18 jaar geleden

Op internet ben ik inderdaad veel wijzer geworden. De rode koelvloeistof is wel één van laatste generatie waar duurzaamheid, bescherming en nilieu een belangrijk item zijn. 120.000km moet deze koelvloeistof gemakkelijk meekunnen. Vandaar dat mijn keuze om de rode te blijven houden niet zo moeilijk is.

Groeten Ted.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.