Sinds enige tijd wordt mijn koelwater niet warmer dan 75 graden op de snelweg. Mijn olie wordt bij een snelheid van 130 km/uur niet warmer dan 83 graden. Als ik de motor stationair laat draaien loopt de temperatuur van het koelwater langzaam op naar 90 graden en mijn olie ook. Maar als ik dan weer ga rijden dan zakt het al snel omlaag naar rond de 70 graden (koelwater) en olie volgt al snel ook naar beneden.
De thermostaat is al vervangen. Distributiesnaar en waterpomp zijn in augustus vervangen.
Kan iemand mij vertellen wat het probleem kan zijn?
Is er iemand die een een schema heeft van het koelwater systeem?
Alvast bedankt voor jullie moeite
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is toch prima op zich , koelwatertemp zou iets hoger mogen zijn.
Wat is de waarde van de thermostaat ?
Hoe is dit gemeten trouwens.
Thermostaat vervangen.!
De aanwijzing zegt het al.
Succes.
...De thermostaat is al vervangen....
heeft de thermostaat de juiste openingstemperatuur..?
Dat vroeg ik ook , dus we lezen het wel.
Volgens mij is hier niks aan de hand.
Het zijn zeer efficiënte diesels die weing warmte genereren.
En met de wintermaanden merk je dit het meest.
Of het moet voorgaande winters anders geweest zijn of voor het vervangen van de thermostaat.
7 jaar
Thermostaat is door de dealer vervangen en heeft een openingstemperatuur van 87 graden.
Bij soort gelijke auto's ( Skoda Superb combi 2.0 TDI 170 PK ) komt dit euvel niet voor.
Bij deze auto's blijft de koelwater temperatuur mooi op 90 graden staan.
Nu is mijn volgende vraag.
Mijn distributiesnaar en koelwaterpomp zijn in augustus 2016 vervangen.
Zou het theoretisch mogelijk zijn dat er koelwater slangen verwisseld zijn en dat de slang die in verbinding staat met de thermostaat niet via de radiateur gaat maar rechtstreeks terug naar het blok. En de slang die normaal rechtstreeks naar het blok gaat naar de radiateur?
Dus simpelweg het koelwater circuleert standaard via de radiateur.
7 jaar
Of in jouw geval staat de kachel zoveel warmte af te geven dat de radiateur voorin de wagen overbodig is . ?!
Probeer dit eens uit door de kachel nagenoeg uit te zetten.
Of het wordt tijd voor een standkachel. Bij div. merken is dit standaard .
Vr. Groet.
Nou er is nu 2x de koelvloeistof thermostaat vervangen en het probleem blijft.
Maar ik heb waarschijnlijk goed nieuws in de dsg bak zit ook een thermostaat. Via een ander forum is de garage erachter gekomen dat dit ook het probleem kan zijn. Dus nu is die thermostaat besteld en wordt deze vervangen.
http://forum.vwpassat.nl/index.php?/topi...
7 jaar
87 graden lijkt mij toch helemaal niet dramatisch, ik zou het zo laten.
Gr
7 jaar
Ik snap ook niet waarom je hem per sé op 90 graden wil hebben...
90 graden onder deze omstandigheden is de motor vrijwel nooit.
Alhoewel de meter 90 graden aanwijst is dat zelden de juiste temperatuur.
Gr. paul
beste @firedriver en @hans4040,
87 graden koelwater is ook geen probleem, maar die is 70 graden en zelfs lager ( soms 50 graden ) na 2 uur rijden.
Mijn olie temperatuur komt niet hoger dan 87 graden en die moet bij een snelheid van 130 km per uur rond de 104 graden zijn.
Want als ik de motor eerst stationair goed warm laat worden en rij er een stuk van ongeveer 50 km mee met een snelheid van 130 km per uur, dan is mijn koelwater temperatuur mooi 90 graden en mijn olie temperatuur 104 graden.
Maar goed ik ga die koelthermostaat van mijn DSG bak ook laten vervangen en dan hoop ik goed nieuws te hebben.
Dit heeft namelijk bij andere weggebruikers met een Volkswagen passat en een DSG bak ook geholpen
7 jaar
update:
De thermostaat van de DSG koeler ( levertijd 3 weken)) is vervangen en het probleem is opgelost.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Superb of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar