auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Octavia: motortemperatuur - thermostaat

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 Tdi 81 kW

Hallo allemaal,

Ik rijd veel km's per jaar en merk al langere tijd (ruim een half jaar) een vreemd gedrag van de motortemperatuur. Tenminste, ik weet niet of het normaal gedrag is, dat is eigenlijk mijn vraag.
Als ik een aantal km's op een 80 km weg rijd met een snelheid van zo'n 90 km/uur in de 5e versnelling, dan merk ik dat de motortemperatuur iets wegzakt (niet heel veel,maar je kunt duidelijk zien dat de temperatuur verandert). Dit is wat meer bij lagere temperaturen, zoals laatst met de vrieskou, maar ook nu nog terwijl het zo'n 8 graden is buiten.
Als ik meer vermogen vraag van de motor, dus veel optrekken en afremmen, of bij 120 op de snelweg, dan gaat de temperatuur netjes naar de waarde waar hij moet zijn en blijft ook stabiel daar.

Is dit nu normaal gedrag?
Zijn deze motoren zo zuinig (boordcomp. 4 tot 4,3 l/100 km bij 90 km/uur) dat ze te weinig warmte produceren om op temperatuur te blijven bij deze buitentemperaturen? Ik kan niet zeggen dat ik het in de zomer opgemerkt heb.
Of is er misschien toch iets mis met de thermostaat.

bedankt
groet Eddie

Geplaatst door

eddie zelf (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Schoepenwiel van waterpomp wil ook nog wel eens loskomen.

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

Lijkt mij een thermostaat die een klein beetje open blijft staan (teveel circulatie dus koeling).
Als waterpomp stuk is wordt hij juist warmer.

ricky 10
badge

15 jaar

De waterpomp is 1 jaar geleden vervangen. Trouwens geluk mee gehad. Ik hoorde op een gegeven moment een piepend geluid onder de motorkap vandaan waar ik niet gerust op was. Na het verwijderen van de kappen bleek dat de riemschijf op de waterpomp schuin zat. Hij was uit zijn lagers gelopen. De distributieriem was ook aan vervanging toe, dus toen bij de dealer het hele zaakje laten vervangen.

Komen thermostaatproblemen vaker voor bij deze motoren. Is het eigenlijk erg, een klein beetje openstaan?
Ik heb trouwens wel eens de auto laten warmdraaien op de oprit en de radiateur in de gaten gehouden, maar ik kon niet echt ontdekken dat de radiateur warm werd voordat de temp.meter zo'n beetje de bedrijfstemperatuur bereikte. Toen heb ik geconcludeerd dat de thermostaat niet echt kapot kan zijn. Of loopt er een ander watercircuit waar het warme water heen kan zijn gestroomd?

alvast bedankt voor jullie tips

eddie zelf 0

15 jaar

Laat hem vanuit koud eens warmdraaien,dan hoort 1 van de 2 dikke slangen warm te worden en de andere blijft koud,als ze ongeveer tegelijk warm worden blijft hij open staan.
Maar het kan ook zo zijn dat hij pas bij veel hogere temperaturen z'n werk niet goed gaat doen.

ricky 10
badge

15 jaar

Bij mijn fab is de thermostaat al vervangen van 6 jaar dienst. Komt vaker voor. Mijn temperatuur meter loopt normaal mooi naar het midden. Maar dat wil niet zeggen dat de auto volledig op temperatuur is. Temperatuur schommelingen merkt de temperatuutmeter in de auto niet op.
Wel is een feit, dat bij mij fab in de winter de kachel warmer blaast bij pittiger rijden. De temperatuur meter blijft altijd in het midden.

snotneus 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.