Skoda Fabia: ruitensproeier + grootlicht kapot -> probleem met boordcomputer?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 SDI

Hallo

volgende twee problemen zijn bij m'n Fabia opgedoken:
1. Ruitensproeier: het motortje werkt nog perfect (aangesloten op een batterij van 12V), maar bij het trekken aan de hendel aan de stuurkolom, werkt hij niet. De bedrading heb ik nagemeten, en die geeft door. Weliswaar geeft de + kabel maar 11V aan. Is dit te weinig voor de 12V motor, of wordt er ergens nog stroom weggenomen? Bij het trekken aan de hendel, werkte hij eerst perfect, later soms wel soms niet, en nu dus helemaal niet meer. De zekering is nog in orde.
2. Linker grootlicht: dit werkt ook niet meer: dus lamp nagekeken, maar die is niet kapot. Ik heb zelfs de rechterlamp, links geplaatst en linkerlamp rechts, en het rechterlicht bleef werken, het linkerlicht niet. De zekering is ook in orde. En er is spanning op de bedrading (zowel links als recht krijg ik 11V).

Wat kan hiervan het probleem zijn? Volgens het elektrisch schema is de ruitensproeier doorverbonden aan de boordcomputer. De grootlichten dan weer niet. Worden beide systemen gestuurd vanuit de boordcomputer, en kan daar het probleem liggen? Omdat er immers spanning op de bedrading zit, vind ik het zeer vreemd.

Kan dit ook iets met de comfortmodule te maken hebben (of is dat een synoniem voor boordcomputer?).
In dit bericht:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

lees ik immers dat comfortmodule en stuurkolomschakelaar met elkaar in verbinding staan.

Alvast bedankt voor nuttige tips!

Groeten,
Kris

zever

Geplaatst door zever (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

zever (0), 14 jaar geleden

vandaag bij de garage geweest: het schijnt dat er in 2001-2002 een terugroepactie geweest is om de grote kabel te vervangen. Bij de originele was er een probleem waardoor er water bleef staan rond of in de kabel, waardoor de kleine kabeltjes erin gaan oxideren en rotten. Mijn auto - die ik rond die periode particulier tweedehands gekocht had, is dus door de mazen van het net geglipt en heeft het waterprobleem nog. Dus moet die kabel vervangen worden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.