Hallo,
Deze auto heb ik ca 3 maanden geleden gekocht.
Ik heb het volgende probleem:
Gemiddeld ca 1 keer per dag valt de complete trekkracht van de motor weg gedurende een seconde. Daarna loopt hij weer prima net als tevoren.
Gedurende dit moment valt de toerenteller uit en remt de auto veel harder op de motor dan wanneer je het gas loslaat.
Cruise control wordt op dit moment afgeschakeld.
Het probleem is aanwezig bij zowel LPG als benzine bedrijf.
Ik heb het gehad bij stabiel rijden (ca 100 op cruise control) en stadsrijden (optrekken, uitrollen) en zelfs een keer in stationair. De motor pakte toen niet meer op en viel totaal stil.
Ik ben nu twee keer bij een garage geweest. Eerste keer een merkloze garage. De tweede keer een Skoda Dealer. Beiden hebben geprobeerd foutcodes uit te lezen en niets gevonden.
LPG installatie is een Prins VSI.
De Skoda dealer wil wel op zoek naar de oorzaak, maar zolang het probleem zich niet zomaar reproduceerbaar is verwacht ik dat het veel werk/geld gaat kosten en niets opleveren.
Heeft iemand toevallig ervaring met vergelijkbare problemen. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Hoe zou ik dit kunnen reproduceren?
Nog een ander ding. Heeft iemand ervaring met het olieverbruik van de 74kW 1.4 motor? Ik heb de olie laten vervangen en na ca 6000km/2maanden moest er 2 liter bij. Nu kan het zo zijn dat er bij het verversen te weinig ingedaan is. Als dat niet zo is vind ik het verbruik verontrustend hoog. Volgens de Skoda Dealer is 1L/3000kM acceptabel, maar ik vind dat erg veel.
Ik zal in elk geval regelmatiger de olie gaan peilen. Dan weet ik in elk geval of hij echt zoveel verbruikt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Ronald
Dit probleem lijkt erg op een defecte toerentalsensor (g28) aangezien je toerenteller ook weg valt, Komt wel vaker voor bij de 1.4 16v. Dit word meestal ook niet als een storing opgeslagen.
En m.b.t het olievebruik, komt wel meer voor bij de 74 kw en zeker als je veel korte stukjes rijdt. Heb het probleem al een paar keer op kunnen lossen of verminderen door een behandeling met forte te doen. Eerst met de oude olie , hieraan 2 x forte motorflush toevoegen en hierna olie verversen en hieraan topend treatment toevoegen
sucses
Ik ga ook voor de BDP sensor. Gisteren nog één vervangen bij een Fabia met dezelfde motorcode.
Konden jullie die BDP sensor ook testen, of wist je het pas zeker na deze te vervangen? Kwam er dan zwak signaal uit, of werkt hij echt 100% tussen de momenten dat het probleem zich voordoet?
Enig idee wat er gebeurt als het signaal wegvalt? Beschouwt het motormanagement dit als het niet lopen van de motor?
Wel gek dat het niet geregistreerd wordt dat het signaal een seconde lang weg is en daarna weer terug.
Ik kan me geen enkele situatie bedenken waarbij dit tijdens normaal bedrijf zou gebeuren.
Waar zit deze sensor eigenlijk, en waar zit de connector? Kun je daarbij zonder de auto op de brug te zetten?
[quote=RR82]En m.b.t het olievebruik, komt wel meer voor bij de 74 kw en zeker als je veel korte stukjes rijdt. Heb het probleem al een paar keer op kunnen lossen of verminderen door een behandeling met forte te doen. Eerst met de oude olie , hieraan 2 x forte motorflush toevoegen en hierna olie verversen en hieraan topend treatment toevoegen
sucses[/quote]
Wacht even, Forte? Dat spul dat je aan je benzine toevoegt? Of heb je ook een versie die speciaal voor olie bedoeld is?
Ik zelf rijd in in principe twee keer per dag 60km, maar ik heb de auto pas sinds kort, en ik weet niet wie hem voor mij had.
Ik zal het peil eens in de gaten houden. Als hij inderdaad veel verbruikt zal ik dat eens proberen.
De mevrouw bij de Skoda dealer in Heemstede wist niet eens dat er 1.4 Fabias met 74kW bestaan.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de 1.4 55kW en de 1.4 74kW? Aan de toeren/koppel kromme zie ik dat bij de ene het koppel veel eerder wegvalt. Maar waar zit dat dan in?
15 jaar
De bdp sensor kun je wel testen alleen zal dit niets opleveren omdat het signaal sporadisch wegvalt.Het motormanagment zal dit niet als storing opslaan omdat dit te kortstondig optreed.
De sensor bevind zich achter op het motorblok tussen motor en versnellingsbak, het kan zijn dat de stekker direct op de sensor zit maar hij kan ook onder het inlaatspruitstuk zitten(er zijn verschillende type's).Je kunt de sensor wel vanaf de bovenzijde bereiken maar ik raad het niet aan omdat je dan je inlaatspruitstuk moet demonteren, je kunt m beter vanaf de onderzijde bereiken.
Forte heeft inderdaad ook additieven voor brandstof maar de motorflush is specifiek voor de olie(inwendig reinigen van de motor).
Het verschil tussen de 55kw en 74kw zit in het motormanagment ander gasklephuis e.d.
En er is geen manier om de storing op te wekken? Bijvoorbeeld erop kloppen oid?
Ik vraag dit omdat ik al eens een traject doorlopen heb waarbij voor 600 euro aan onderdelen vervangen was, waarna het gewoon een slecht contact in een connector bleek te zijn.
Als je zoiets al eens gehad hebt zou je een diagnose graag eerst bevestigd zien voordat je in de portemonee duikt. En aangezien het een intermitterende fout is kom je er pas na langere tijd achter of het vervangen van een onderdeel geholpen heeft.
Hoe werkt zo een ding eigenlijk? Is het een hall sensor die de aanwezigheid van een deel van de krukas detecteert?
Dat zou betekenen dat een bepaalde veldsterkte de signaalgrens bepaalt. Als het signaal in het binnenwerk van de sensor zwakker is, maar nog wel altijd (of in mijn geval meestal) de drempel overschrijdt merk je niets daarvan aan het uitgegeven signaal.
Wat je wel zou moeten merken is dat de plaatsingstolerantie kleiner geworden is.
Enig idee wat de plaatsingstolerantie is van zo een sensor? Waarschijnlijk wordt hij er gewoon altijd tot de aanslag ingeschroefd?
En als ik er nu niets aan doe? Valt dan na verloop van tijd het signaal permanent weg? Dat is natuurlijk de beste optie voor diagnose.
Klinkt in elk geval als een klusje waarbij een brug handig is. Ik zal eens kijken of ik ergens betaalbaar toegang heb tot een brug.
bedankt voor de info.
15 jaar
Het is inderdaad een HALL-sensor, met een scoop kan je deze zichtbaar maken. Maar dit probleem is sporadisch, dus dan is het lastig om een diagnose te stellen. Je kan er ook niet zo makkelijk bij en slaan erop gaat niet lukken. Ook denk niet dat je het hiermee kan opwekken.
Wij als monteur moeten dan toch een beslissing nemen om of uren met een scoop te gaan rijden en hopen dat het probleem zich voordoet met hoge uurloon als gevolg of je vervangd het onderdeel dat in de meeste gevallen in dit circuit de juiste is.
In dit geval zal ik dus de sensor vervangen wat voor 99% zeker de boosdoender is omdat ik er simpelweg er al een aantal hebt gehad. Sensor zit achterop bij de vliegwiel. Dus boven je rechteraandrijfas. Zit een dopje die je weg moet halen en een klein inbusje zit ie vast. Van onder zie je niks wat je doet en moet je het op tast doen. Een collega van mij heeft zo eens vervangen. Echter haal ik het inlaatspruitstuk eraf en kom je er makkelijk bij. Alleen jij hebt een gasauto en is het toch wat moeilijker.
Tja, dan ligt het voor mij voor de hand dat ik er toch mee naar een garage ga.
Ik ken een goede onafhankelijke garage die ook LPG specialist is. Dat lijkt me dan de aangewezen persoon.
Nog een vraag.
Hoe kan het dat jullie dit weten, en er zelfs behoorlijk zeker van zijn, en de lokale Skoda dealer blijkbaar niet? Je zou toch denken dat zij veel VAG motoren onder handen krijgen en hier ervaring mee hebben. In plaats daarvan was de eerste reactie nadat ze geen foutcode vonden: "het zal wel aan het gassysteem liggen". En toen ik aangaf dat het probleem ook op benzine bestaat (waarom vragen ze dit niet eerst?) wilden ze uitgebreid de kabelboom gaan inspecteren.
Ik kijk even of het probleem snel erger wordt, en anders laat in het najaar tijdens de grote beurt de BDP sensor vervangen.
Bedankt voor de tip. Blijkbaar is het toch geen intikker.
15 jaar
[quote=Ronald_J]Nog een vraag.
Hoe kan het dat jullie dit weten, en er zelfs behoorlijk zeker van zijn, en de lokale Skoda dealer blijkbaar niet?[/quote]
Het kan zijn dat hun dit soort problemen nog nooit hebben gehad of hun storingsmonteur was niet aanwezig. Ook ervaring is natuurlijk ook wel handig. Werk zelf al zo 13 jaar in de VAG groep en doe dan ook meestal alleen maar probleem gevallen. Werkt ook wel mee. Het kan natuurlijk ook wat anders zijn, maar de BDP-sensor is de meest voorkomende bij deze klacht.
[quote=Ronald_J]Nog een vraag.
Hoe kan het dat jullie dit weten, en er zelfs behoorlijk zeker van zijn, en de lokale Skoda dealer blijkbaar niet?[/quote]
Ligt er maar net aan aan wie je het daar vraagt denk ik.
Wij sleutelen dagelijks aan deze auto's en weten (en onthouden) de meest voorkomende gebreken,maar misschien diegene daar niet.
(min of meer) goed nieuws! Vandaag viel de motor uit tijdens het uitrollen. Daarna bleef het motormanagementlampje aan, en waren er dus meldingen gelogd!
Ik heb hem meteen laten uitlezen. Zo uit mijn hoofd was de code 16704, maar ik kan er helemaal naast zitten.
In elk geval was het een verwijzing naar de BDP gever, ABS en airbags. Die laatste twee begrijp ik niet, maar mijn garage (niet de dealer) vond het vervangen ook een goed idee, dus heb ik een afspraak gemaakt voor het vervangen van de BDP gever. Ik laat dan ook gelijk de oliebehandeling doen.
Kost alles bij elkaar 434 euro, maar daarvoor hoef ik niets zelf te doen en heb ik ook een kleine beurt in de vorm van verse (en schone) olie, filter ed.
Aangezien de fout niet elke dag voorkomt kan ik niet zomaar terugmelden of het probleem hiermee opgelost is, maar ik beloof jullie het te melden als de symptomen terugkomen.
Ik denk dat we kunnen stellen dat het probleem opgelost is als na ca een maand de klacht niet terug is.
Qua olieverbruik duurt het wat langer. Mijn huidige verbruik is ca een liter in drie maanden. Dus na die tijd kan ik pas iets zeggen over of het beter geworden is.
Het geeft me wel een goed gevoel dat het bij deze motor vaker voorkomt en beter wordt van zo een behandeling.
15 jaar
Wat ik me trouwens nog afvroeg.
Waardoor gaat vervuiling in het oliecircuit tot een verhoogd olieverbruik leiden? Waar blijft die olie dan?
Wordt hij langs de zuigers in de cylinders gebracht. Wordt hij op een of andere manier via de carterventilatie meegenomen? Of hoe zit dat precies?
15 jaar
Zo, gisteren ben ik nog even terug naar de garage geweest om de olie te checken.
Er was na 4000km ca 0.75l olie verbruikt. Dat is dus ca 185ml/1000km. Ik vind dit nog steeds veel, maar voor sommige motoren schijnt dat normaal te zijn. T.o.v. 2L over 6000km is het wel lager geworden.
De dips tijdens het rijden zijn weg. Het is nu bewezegen dat het vervangen van de BDP-sensor een goed idee was.
Overigens reageert de motor nu veel directer op het gaspedaal. De overgang van uitrollen naar aandrijven geeft nu een schokje, terwijl dit er eerder niet was. Mijn conclusie is dat de BDP-sensor al eerder minder goed signaal afgaf. Het lijkt erop dat de ECU missende pulsen tot op zekere hoogte negeert en er omheen werkt.
Ik heb ook een sterk vermoeden dat je dit op een digitale oscilloscoop goed zichtbaar had kunnen maken.
Ik heb nog wel bij tijd en wijlen dat het stationair toerental dipt en daarna voor een seconde stijgt naar ca 1300 toeren, waarna hij weer stabiel stationair gaat lopen. Bij de volgende onderhoudsbeurt zal ik het smoorklephuis eens goed laten schoonmaken. Zelfs als het hier niet aan ligt lijkt dat me een goed idee na 154DKm.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar