Skoda Fabia: G3 afkeur CO

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 100PK

Ik heb een skoda fabia uit 2000 met de 100 pk 1.4 motor. sinds kort heb ik problemen dat die wat stottert en schudt bij het stoplicht (stationair) de monteur (kennis van me) heeft al de bobine vervangen en bougies e.d. helaas zonder suc6. Op het dashboard brand het motorlampje .

Nou is die vandaag voor de APK keurig en afgekeurd op CO waarde. op benzine komt die door de test op gas is t afkeur. Op advies van mensen op t forum al de koelwarertemperatuursensor vervangen maar zonder succes (leek wel erger te worden)

Uitgelezen met de computer en de volgende meldingen:

- onbekende component 17589 (p1181)
-misfire gedetecteerd cilinder 3

de ene keer staan er ook meldingen in van de EGR en lambdasonde..


Wie o Wie kan me helpen???

thabass

Geplaatst door thabass (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met dank aan gerrit Speek:
foutcode: 17589 P1181
nl Verwarmde lambdasonde 1, cilinderrij 1, referentiespanning onderbreking
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke oorzaken:
* Bedrading en/of aansluitingen: onderbreking
* Verwarmde lambdasonde
* Bougies
* Motor slaat over
* Hoogspanningskabels

Toch eerst maar eens die lambdasonde (laten) controleren.
Als de motor op goed loopt op benzine, dan is een bezoekje aan een gas-specialist om het gas-systeem te repareren wel op zijn plaats.

thabass (0), 14 jaar geleden

Olford, bedankt voor je reactie.. De auto loopt op benzine en gas exact hetzelfde alleen komt die blijkbaar op gas niet door de keuring. De monteur belde net en heeft de bougies wat veranderd hij loopt nu beter.. alleen nogsteeds deze code in de computer, wisselend met EGR meldingen. De misfire is er nu wel uit, dus zal met de bougies te maken hebben gehad. Tevens is die ook door de keuring (co was weer eventjes goed, genoeg voor de apk..)


er heeft ook als code ingestaan: bank 1, sonde 2 voorverwarming

Welke lamdasonde kan dit zijn, zomaar vervangen is nogal kostbaar (180 euro ex btw per sonde)

Die EGR meldingen staan er ook regelmatig in, kan je daar nog wat mee doen of is t meestal vervangen en klaar? (met een tdi kan die erui, bij een benzine zeker niet...)

We worden wel een beetje moe van die auto, na een melding opgelost te hebben staat er al weer een andere :-s

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat is er mis met de dealer die de kennis heeft om dit op te lossen?

thabass (0), 14 jaar geleden

Met de dealer niets, dit is een bevriende monteur.. De storingen in de computer zijn zo wisselend dat het lastig troubleshooten is.. als je alle sensoren vervangt loopt de rekening nogal op..

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Klopt, maar de dealer heeft de kennis en de apparatuur om eerst een diagnose te doen en dan te vervangen wat nodig is.
Lijkt mij uiteindelijk een stuk goedkoper.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

en op termijn is de sonde goedkoper als de extra brandstof en andere problemen

thabass (0), 14 jaar geleden

er zitten 2 sondes op, voor en na de kat.. maar ik heb begrepen dat zulke problemen toch wel vaak voorkomen bij de skoda fabiaatjes. kan het bijvoorbeeld ook de EGR zijn, of eenm lekke slang..

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als je dan eens begint met de sonde te wisselen en kijken of de rest wegblijft
je zal ergens moeten beginnen
en dat begin kost €
er zijn geen onderdelen die je kan vervangen die gratis zijn

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Je schrijft, motor loopt op benzine en gas exact hetzelfde, alleen op gas komt tie niet door de keuring.
Áls je de storing reset en alleen op benzine gaat rijden, komt de storing dan ook?.
Vaak komen dit soort storingen uit de gasinstallatie,verdamper kapot of injectoren versleten,druksensor kapot.
Het feit dat tie op benzine wel goed is duid op en probleem in de gasinstallatie, zit waarschijnlijk een SGI in van AG/teleflex.

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Is iemand al op het idee gekomen om de fueltrims tijdens benzine- en gasbedrijf te controleren?

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

Geen compressieverlies door een lek klepje door LPG?

thabass (0), 14 jaar geleden

Hallo Jos,

Wat is dit precies??


De compressie is getest en die is gewoon goed.. ga toch eerst maar een andere lamdasensor proberen...


[quote=Jos van Dartel]Is iemand al op het idee gekomen om de fueltrims tijdens benzine- en gasbedrijf te controleren?[/quote]

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=thabass]Hallo Jos,

Wat is dit precies??


De compressie is getest en die is gewoon goed.. ga toch eerst maar een andere lamdasensor proberen...


[quote=Jos van Dartel]Is iemand al op het idee gekomen om de fueltrims tijdens benzine- en gasbedrijf te controleren?[/quote]
[/quote]
De programmeur van het benzinesysteem heeft een mogelijkheid gecreeerd om de benzinecomputer het mengsel te laten aanpassen, te trimmen. Vanaf de basisinstelling kan het mengsel armer of rijker gemaakt worden, afhankelijk van de wens ten opzichte werkelijkheid. Die aanpassing kun je met een tester controleren. Dat is slimmer dan zomaar een lambdasonde te proberen.

VG392 (0), 14 jaar geleden

Wat voor merk gasinstallatie zit er in je Skoda?

thabass (0), 14 jaar geleden

Er zit een AG g3 installatie in..

VG392 (0), 14 jaar geleden

Mag ik ook het type weten?
Is het een DGC, DGI of SGI installatie?

thabass (0), 14 jaar geleden

Zojuist gekeken, het is een SGI insttallatie van AG. Nou hebben we er een nieuwe lamda ingezet maar zelfde probleem, alleen lijkt die nu op benzine geen storingen meer te geveb. op gas sprint die binnen 5 minuten weer aan met een melding over een onderbreking in de lamdasensor..

Update: nog wat aan zitten rommelen, we vonden een los vacuumslangetje, deze weer vastgezet. gereset en melding is weggebleven, totdat de motor weer een uurtje uitstond..gestart en na een paar minuten (stationair) weer lampje. geen storing uit kunnen lezen want ik was onderweg naar huis :-s. Auto stond btw wel op gas (starten op benzine offcourse)

ik wordt er een beetje moe van die auto... :-(

sytze (0) PRO, 14 jaar geleden

Sputtert ie ook enigzins uit de uitlaat achter? Want ik denk n.l. net als Paul aan een iets lekkende klep of versleten zittingen. Je kan dan best nog redelijk compressie hebben terwijl de motor toch niet lekker loopt.
Wat is de km stand? Zou helemaal kloppen met het apk verhaal zoals je omschreef.

SYtze

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je het benzinesysteem kunt uitlezen, kun je dan ook de fueltrims (brandstofaanpassing) lezen?

thabass (0), 14 jaar geleden

ehm, denk t niet -:-)

kan t niet in t gassysteem zitten, omdat die melding alleen op gas komt, en waar zou ik aan moeten denken dan?

sjaak10918 (0) PRO, 14 jaar geleden

klepspeling controleren en evt afstellen, het gebeurt nogal eens dat, als de klepspeling niet meer goed is, de motor op benzine minder problemen geeft dan op gas.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

De melding komt alleen op gas,dus zit het in de lpg installatie,laat nou eerst eens een goede diagnose stellen.
Zet de auto op benzine,reset de storing en ga een paar dagen rijden,komt de storing niet dan op lpg,komt de storing dan wel zit het in de lpg installatie.
Kun je wel van alles vervangen,maar op benzine is tie goed.
Anders zie je door de bomen het bos niet meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.