Skoda Fabia: Skoda Fabia G3 (bevindingen proefrit)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 mpi

Geachte allen,

Zojuist heb ik een proefrit gemaakt in een Fabia 1.4 mpi combi elegance (8-klepper) met 160.000 op de teller.

Een aantal dingen viel me op. Ik kon echter niet achterhalen via de geplaatste berichten of het hier specifieke modelproblemen betreft.

Dat de motor stationair onregelmatig loopt en wat schudt is normaal bij dit model, maar ik merkte ook een rommelend geluid linksvoor bij het nemen van drempels (draagarmen??)

Verder viel op dat bij gasgeven er een soort van kloenkgeluid is, waarna de auto versnelt. (steekassen?)

Verder viel op dat bij stationair draaien het verbruik volgens de boordcomputer 1.7 l/h is. Bij mijn octavia is dat 0,7 l/h (zonder airco) Het motormanagementlampje brandt.



Ik zie met grote interesse uit naar reacties!!

Marco

J.M.Weststrate

Geplaatst door J.M.Weststrate (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

J.M.Weststrate (0), 14 jaar geleden

Dag Bert,

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb echter specifieke vragen naar aanleiding van de door mij geconstateerde "problemen" Ik rijdt al 17 jaar Skoda in diverse modellen, en momenteel in een felicia en octavia. Een discussie over wel of niet kiezen voor een merk is voor mij geen issue. Het enige wat ik wil weten of datgene wat ik heb geconstateerd iets is, wat je als specifieke zwakke punten van deze auto kunt duiden. Zo ja, dan vervang ik onderdelen, zo niet, dan laat ik de auto staan... Het betekent dan in mijn ogen een auto die afgeragd is.

Groet,
MArco

garageburgwal (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij deze km stand KUN je motorisch gezien wat kosten verwachten, dit geld ook voor de lpg installatie.. Ook is een brandend lampje een teken van storing in het motormanagement. Over de reparatiekosten kun je niets zinnigs zeggen zonder hem uit te lezen..

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als het lampje brand is er een storing. Met LPG moet je 2 systemen laten controleren - benzine en LPG - voordat je definitief weet wat er aan de hand is.
Kosten kunnen aardig oplopen als b.v. de katalysator defect is. Eerst uitlezen, dan pas beslissen.

J.M.Weststrate (0), 14 jaar geleden

Beste Oldford, bedank voor je opmerkingen. Inmiddels heb ik afgesproken met de verkoper dat ik de gegevens van de auto mag uitlezen. Ik heb daartoe zelf de mogelijkheid. Nu weet ik wel dat dat niet alles zegt, maar het is zeker het proberen waard.

Ik heb eigenlijk geen idee of er merkspecifieke motorproblemen zijn. Wel heb ik geconstateerd dat het net lijkt of er ruimte op de assen zit. Ik heb dat zelf nooit meegemaakt met een auto, maar kan me voor stellen dat het de steekassen zijn. Is er een methode dat te controleren?

groet,
MArco

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Uitlezen van de Skoda systemen zal je wel lukken, alleen het LPG-systeem kom je niet in. Heb je een specialist met de juiste software voor nodig.

Rosse (0), 14 jaar geleden

Steekassen zullen het wel niet zijn. Eerder de achterste rubbers van de ophangingsdriehoeken die ruim zijn. Ook het rommel-geluid komt hiervandaan. Gekend probleem bij dit platform, en gemakkelijk te vervangen. Kan eventueel zelfs goedkoop opgelost worden door niet de driehoeken zelf te vervangen, maar alleen de rubbers. Dan is het wel een minder fijn werkje...

J.M.Weststrate (0), 14 jaar geleden

OK! Da's al een hele geruststelling dat het waarschijnlijk de rubbers zijn. Ik heb even rondgeneusd. In pricipe kost een draagarm compleet iets van een 60 euro. Dat kost dus ook niet de hele wereld. Als ik het met rubbers alleen af kan vind ik het ook goed. Ik heb helemaal geen hekel aan klussen aan de auto :-)

Wat betreft het uitlezen: klopt! Maar wat betreft het lpg systeem. Daarvoor ben ik niet zo heel bang. Ik rijdt al 12 jaar met een ag-gasinstallatie en ken die langzamerhand van haver tot gort. (zelf pakking voor verdamper gemaakt en gemonteerd en al weer ruim 250.000 daarmee gereden zonder problemen, die er eerst veel waren. (gasboer roept altijd meteen vervangen) Als de druksensor niet goed werkt (onregelmatig lopen) zit vaak het gaatje verstopt. Dat kun je voorzichtig doorblazen, en de lpg injectoren kun je weer nieuw krijgen door ze een nachtje in de thinner te leggen en schoon te blazen!! Je weet niet wat een zwarte thinner je daarvan krijgt.. ;-) (volgens de gasboer zijn de injectoren dan kapot, maar mijn auto loopt na deze behandeling weer als een zonnetje...)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.