Skoda Fabia: Skoda Fabia 1.4MPI storing EPC + storing Koelwater

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 MPI

Goedenavond allen,

Ik heb van een vriendin de Skoda Fabia 1.4 MPI hier staan met een storing.

Hij geeft:
- Storing koelwater
- Storing EPC
- Motor loopt stationair onregelmatig. Dit is niet merkbaar tijdens het rijden
- Er zit sludge in de motoroliedop en in het reservoir van het koelwater
- Koelwater was zo goed als helemaal op (in september, 4000 km geleden, keurig afgevuld bij onderhoud)

Ikzelf vermoedt dat de cilinderkoppakking is gaan hemelen. Echter vraag ik mij af, hebben de storingen hier mee te maken?

Ik heb zojuist de computer uitgelezen met mijn OBDII meter. Hij geeft aan dat er geen storingen zijn. Echter, ik kan wel de foutcodes resetten en dan gaat het EPC lampje uit. Je kan dan ongeveer 2 km rijden en dan springt hij weer aan.

Kunnen jullie mij iets vertellen of er een verband kan zijn tussen beiden storingen, het onregelatig lopen en het i.m.o. hoge koelwaterverbruik? En zo niet, waar in elk geval het onregelmatige lopen 'm in kan zitten?

De auto heeft op dit moment 99.000 km gereden.

Groet Bryan

Rio-man

Geplaatst door Rio-man (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Skoda Fabia? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

ernhemmer (0), 11 jaar geleden

Eerst met een fatsoenlijke kast uitlezen. Niet zo'n ding van paar tientjes. Als je hem warm laat lopen. Wat gebeurt er dan?

dreuge (0) PRO, 11 jaar geleden

Die MPI motoren lopen altijd wel een beetje onregelmatig. Lastig te beoordelen wat wel of niet toelaatbaar is.
Verder is zeer waarschijnlijk de koppakking lek.
Wat bedoel je met storing koewater? Dat het rode lampje gaat knipperen en piepen? Dat is een te laag peil of vervuilde sensor. Dat laatste lijkt me zeer aannemelijk als er olie in het koelwater zit.

Rio-man (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties en excuses voor mijn late reactie.

Het lampje gaat inderdaad knipperen en piepen van het niveau. Ik ga de sensor zaterdag verwijderen en schoonmaken en kijken wat hij doet.

Als je hem warm laat lopen stationair gaat hij naar 95 graden, als de koelvin inslaat zakt hij naar 92 graden terug. Tijdens het rijden zit hij op 85 a 90 graden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.