Hallo
Sinds kort ben ik de eigenaar van een skoda fabia.
Al snel na de aanschaf begon de verlichting te knipperen en stuurde hij zeer zwaar bij het insturen.
Vervolgens naar de garage geweest, werd er gemeld kapotte dynamo. Na dat deze was vervangen, deed de verlichting het weer. Echter wanneer de auto koud is, heb ik geen stuurbekrachtiging tot dat ik een keer gas heb gegeven dan schakelt hij weer in.
Gister na een eindje rijden, valt gister ook de stuurbekrachtiging tijdens het rijden weg. Na opnieuw starten deed hij het weer.
Is het mogelijk dat de dynamo verkeerd vervangen is of dat het probleem totaal ergens anders in zit?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wekt je accu/dynamo controle lampje wel?
Want eerst een keer gas moeten geven voordat de dynamo bijlaadt is een teken dat de bekrachtiging van de dynamo niet werkt.
Wanneer ik de auto op contact zet gaat hij inderdaad aan, vervolgens bij het aanzetten van de auto krijg ik het stuurtje van stuurbekrachtiging, na een keer gas geven, hoor ik een luidde piep en schakelt de stuurbekrachtiging in.
Kan het probleem, dat ik tijdens het rijden de stuurbekrachtiging verlies ook bij de dybamo wegkomen?
9 jaar
Ja. Als het een elektrisch/electronische stuurbekrachtiging is, wel.
Als er niet genoeg boordspanning is, dan valt deze uit.
En weet u toevallig ook wat ik hier aan kan doen?
9 jaar
Misschien eerst eens de accuspanning meten vlak na het starten en na het gas geven?
Dan weet je of de aanname klopt.
Nu staat de auto bij de garage, en zeggen ze dat de dynamo goed is. Dit lijkt mij echter zeer sterk aangezien dit probleem kwam kijken direct na het vervangen van de dynamo.
Ze meldden mij nu dat het aan de stuurhoeksensor ( draaihoeksensor) ligt, en dat de oude dynamo waarschijnlijk is kapot gegaan doordat deze te veel stroom trok, lijkt mij ook weer zeer sterk dat een dynamo daardoor kapot gaat.
Nu willen ze de sensor vervangen en hier moet uiteraard ook weer voor worden betaald, kan dit echt een reden zijn dat de dynamo kapot was, of zal de oude dynamo nog goed zijn?
9 jaar
Het klinkt allemaal wel erg sterk.
Wat dacht je van een 2nd opinion bij de dealer of een andere dealer (of goed uitgeruste universeel)?
Stuurbekrachtinging uitlezen na het starten en je weet gelijk een hoop meer.
De garage waar ik heen ga, heeft uitlees apparatuur hiervoor, na het uitlezen geeft hij geen enkele foutcode (stond erbij).
Hierdoor krijg ik ook het idee dat de monteur een beetje aan het gissen is naar wat het probleem is.
9 jaar
Ik ben geen monteur maar mag ik vragen welk bouwjaar je fabia is?
Weet je zeker dat de stuurbekrachtiging electrisch is en niet via een pomp? omdat het lijkt alsof je pomp aan het overlijden is die aangedreven wordt door de multiriem die ook langs de dynamo komt. als de pomp vast slaat kan dat ook reacries op de dynamo geven.
ik vraag dat omdat we een 2003 fabia hebben gehad en die had volgens mij geen electrische stuurbekrachtiging
Herstel.....zie net 2001 dus dezelfde als wij hadden. nu msg ik aannemen dat de garage wel zou zien dat het pomp of electrisch is....toch?
mijn octavia is van 2000 en die heeft stuurbekrachtiging via multiriem en pomp.
9 jaar
stuurhoeksensor zal de oorzaak inderdaad wel zijn... helaas kan dit ding je auto doen laten spacen... lampen flikkeren enzo hoort er allemaal bij. zoek maar is via google op skoda stuurhoek sensor dan kom je gekste dingen tegen.
de sensor is helaas vrij prijzig.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar