hallo beste monteurs. Wij hebben in de werkplaats een skoda fabia staan met een atz motor, de auto ging tijdens het rijden plotseling stotteren, en draait nu net als een auto waarvan de bougiekabels verkeerd aangesloten zitten en het lijkt alsof hij te veel brandstof krijgt. ook heeft hij last van backfire. de bobinerail is al vervangen. De kts tester geeft als foutcodes p1357 en p1360 die betekenen bobine/massasluiting naar cilinder bank1 en bobine/massasluiting naar cilinderbank 2
Vanaf de ecu heb ik de draden naar de bobine doorgemeten en deze maken geen sluiting en hebben geen hoge weerstand
de auto heeft een ketting met onderliggende nokkenas. maar ik weet niet hoe ik deze kan controleren, als de injectoren afgesloten zijn start de motor wel goed en de compressie is ook goed
verder zijn alle sensoren op werking getest en doorgemeten, wie heeft nog suggesties?
jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vul de voertuig gegevens ook even in op de daarvoor bestemde plaats.
Hans
Bobine?
als de injectoren afgesloten zijn start de motor wel goed en de compressie is ook goed
geen lekkende injector??
@ berendonck
de bobinerail is al vervangen en dat verhielp het probleem niet en dezelfde foutcodes blijven terugkomen
@ cars&motors
injectoren lijken wel veel in te spuiten, vanmiddag gaan we ze omwisselen voor 4 anderen
alvast bedankt voor de snelle reacties
controleer 1rst eens of de inspuit tijd niet te lang is
of lekken ze na als je de motor stillegd
Sorry ik had over de bobine heen-gelezen, probeer eens wat Jerry zegt.
Heb je de koel-vloeistof-temperatuur-sensor al gecontroleerd?
@ jerry
de inspuittijd is volgens onze kts tester 10ms, dit moet volgens mij wel goed zijn, en ik zie de verstuivers niet lekken als het contact ingeschakeld word. maar voor de zekerheid gaan we ze straks omwisselen.
@ harry
Beide koelvloeistoftemperatuursensoren (radiateur en boven thermostaat) geven de juiste temperatuur door naar de ecu.
De klant heeft zojuist nog gebeld om te melden dat het probleem begonnen is nadat hij over een drempel gereden was. Maar daarvan zijn geen directe gevolgen te zien aan de onderzijde van de auto
wederom weer bedankt voor de reacties
lambda controleren
en dan met name de massa vd uitlaat en trek op de co tester eens aan de bedrading
enkijk dan eens wat er gebeurd
draaid weer naar /client verteld niet t hele verhaal
je zoekt je ongans en dan op t end 1 deel van 10 vervangen en 100 zoeken
goh wat zijn jullie duur?????
Ja Jerry, je hebt helemaal gelijk.. maarja zo gaat het de laatste tijd steeds vaker.. men denkt computer eraan hangen en het probleem is gevonden.. helaas werkt het niet altijd op die manier.
Maar nu weer even over het probleem, wanneer ik nog aan het starten ben krijg ik al backfire en schokt de motor al hevig, en als hij aanslaat loopt hij echt heel slecht en geeft klappen uit de inlaatbuis en valt dan meestal na een paar seconden met een schok uit. dit is dus nog voordat de lambda sonde een waarde afgegeven heeft.
Wij gaan morgen ook nog de krukaspositiesensor vervangen, maar ik begin toch steeds meer aan de ecu te twijfelen.
staat de nokkenas wel op tijd
een tand versprongen
of de spanner te slap
klep die blijft openstaan /verbrand
ontsteking volgorde verkeerd om
Ben je niet in bezit van een scoop Jaapje? Hiermee kan je echt vaak hele goeie metingen doen zoals een krukassensor. Lees nu dat jullie hem gaan vervangen, maar meten is in de meeste gevallen toch veel beter. Zeker als het probleem er continu in zit. Als er iets niet goed is kan je dit met een scoop goed zichtbaar maken.
Als ik zo je verhaal lees dan zit mij die foutcode dwars betreft die bobine. Je hebt die bobine gallerij al vervangen, dan mag je er wel vanuit gaan dat ie goed is. Maar pas op, ik heb ook weleens twee nieuwe onderdelen vervangen en pas bij de derde was ie goed. Dat zal zelden voorkomen hoop ik, maar wees daar alert op. Bedrading heb je goed doorgemeten zie ik en hij blijft die foutcode maar aangeven.
Ook hier zal ik dus de aansturing meten op het DISS blok. Hoe is de aansturing? Veranderd de tijd van aansturing continu? Hoe is de 12 Volt spanning op de bobine tijdens het starten en draaien. Dus belast!!!!
Mij lijkt het ook een ECU kwestie, maar dit wil je als monteur toch vaak wel even zeker weten en dat valt soms niet mee.
Suc6 ermee.
goedemorgen
@ jerry
De motor heeft een ketting met een onderliggende nokkenas. dus het lijkt me niet dat daar het probleem in zit ( heeft 60.000km ) gelopen, en de ontstekingsvolgorde kan niet verkeerd zijn omdat de auto een bobinerail heeft.
onder het kleppendeksel zien alle klepstelen er goed uit en worden alle kleppen net zo ver ingedrukt door de tuimelaars.
@ alexander
we hebben een scoop op onze kts tester zitten, hiermee moeten we het krukas signaal zichtbaar kunnen maken dus daar zal ik inderdaad eerst nog even naar gaan kijken.
de bobine rail blijft inderdaad verdacht, de foutcode komt na elke keer starten direct weer terug, de aansturing klopt,
pin 1 gestuurd 5/0 volt signaal
pin 2 constante accuspanning
pin 3 gestuurd 5/0 volt signaal
pin 4 constante massa
de bobinegalerij word wel zeer heet ter hoogte van de koelribben als de auto een tijdje op contact staat maar dit moet volgens mij kloppen, de vonk die afgegeven word is wel krachtig blauw en dus ook wel goed.
maargoed, vandaag weer een hele dag de tijd om alles opnieuw door te gaan meten.
bedankt voor de tips
Is er geen brandstof terug-voer-leiding plat gedrukt of geknikt, waardoor de brandstof-druk te hoog wordt? het is immers gebeurd nadat hij over een drempel is gereden.
cat een deuk
binnen werk gekraakty en de uitlaat dicht
jaap reageerd niet meer wellicht een hele harde backfire gehad.
haha nee john, gelukkig niet. De skoda staat nu een geruime week bij een officiele skoda dealer.. vandaar dat er nog even geen vorderingen zijn. De skoda monteurs kunnen ook nog niets vinden, wanneer het defect gevonden is zal ik dat direct melden.
Het probleem is gevonden, het was toch de ecu die alle problemen veroorzaakte.
bedankt allemaal voor de reacties
mvg. jaap
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar