Mijn Favorit GLX start alleen als ik het relais voor de benzinepomp(?) zelf inschakel door het aan te drukken (met kapje er af). Als de motor loopt en ik laat het relais los, stopt ie.
Met een nieuw relais doet ie het ook niet.
Bij het omdraaien van de contactsleutel klinkt er alleen getik. Eerst bij het brandstof relais en vervolgens boven de cilinderkop bij de benzinepomp(?). De pomp gaat niet lopen.
Verder heb ik het startrelais los liggen omdat ik als ik hem goed vast zet de startmotor soms alle spanning wegtrekt en de kabel warm wordt (kortsluiting in de startmotor?). Wanneer ik het relais een stukje loshaal trekt de start motor wel goed. Het is me niet duidelijk of e.e.a. met elkaar te maken heeft. Welk onderdeel zorgt er voor dat het brandstof relais sluit/opent?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoi,
Het relais van de pomp schakelt in zodra het spanning ziet van het contactslot en weer uit als het binnen één of twee seconden geen pulsen ziet vanaf de ontsteking (motor wordt gestart of motor loopt). Komen deze pulsen wel dan blijft het ingeschakeld.
Succes,
Paul
Paul,bedankt voor je reactie.
Wanneer ik de contactsleutel omdraai gebeuren er een aantal dingen, relais klikken er kan gestart worden, er is dus contact. Zit er nog een component tussen het relais en het contactslot waarin het probleem zou kunnen zitten (Bosch-kastje?) of is het een kwestie van verbindingen die niet goed zijn.
Kan het kwaad om dat relais te overbruggen om te kunnen rijden. En na afloop weer onderbreken? Of zitten er nog andere regelingen in?
20 jaar
Hallo Fred,
Ik vermoed dat het met slechte verbindingen te maken heeft. Probeer te verbinding tussen de ontsteking en het relais te vinden en check deze.
Het relais overbruggen raad ik je af. Het relais valt af als het geen pulsen meer ziet van de ontsteking. Dit is een belangrijke beveiliging nl. het stopt de brandstoftoevoer als de motor stilvalt, bijvoorbeeld bij een ongeluk. Beetje vervelend als dan de brandstof blijft spuiten uit een lekgeraakte leiding.
Ik hoor wel of het gelukt is.
Succes ermee!
Paul
Zitten de koolborstels van de startmotor nog in het laagspanning circuit dat het relais aanstuurt?
Ik kan tot op heden geen contactprobleem ontdekken in de bedrading.
Of zou het kunnen dat het via de computer gaat, die het niet goed vindt dat de benzine pomp gaat lopen om wat voor reden dan ook.
Wanneer ik het relais kortsluit is er uitstekend mee te rijden... Maar inderdaad, veilig is anders.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Favorit of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar