auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia 2012: Stelmotor V70 Centrale klep

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CFW, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 55

Hallo,

Ik heb onlangs met VCDS de foutcodes van mijn Skoda Fabia II uit 2012 uitgelezen, en de volgende foutcode staat er "vast" in:

01272 Positioning motor for central Flap (V70).

Ik kan deze foutcode wel resetten, maar deze komt elke keer terug. De auto is voorzien van een climatronic, dus een elektronische temperatuur regeling.

Weet iemand waar deze klep V70 precies zit en hoe ik deze kan vervangen ? Moet daarvoor het hele dashboard er uit of kan ik er door het uitbouwen van de middenconsole bij ?

En moet na vervanging de klep weer worden ingeregeld ? Zo ja, kan dat via VCDS en weet iemand hoe dat moet ?

Alvast erg bedankt voor jullie reacties !

Geplaatst door

Kevermotor (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nr. 19 & 20 kun je redelijk bij

P. Kelder 0
badge

6 jaar

Bij mij hetzelfde bij mijn >10 jaar oude SKODA Octavia II. Als ik de climatronic op de voorruit zet hoor constant ik het klikken van de stelmotor. Maar zet ik de schakelaars niet op de voorruit maar bijvoorbeeld op blazen in het interieur of onder het dashboard, dan hoor ik het klikken niet meer. Als ik dus wat toeren draai of de radio/cd-speler wat harder zet overstemt dat het klikken en kan ik hem wel op de voorruit zetten. Maar goed is dat natuurlijk in principe niet.
De uitlezing van de computer geeft volgens mij dezelfde fout: V70. Ik denk dat die systemen in de Fabia en de Octavia niet zo veel van elkaar verschillen.
Ook mij is aangeraden om de stelmotor, of onderdelen daarvan, te laten vervangen, Maar als het hele dashboard uitgebouwd moet worden is dat een hele dure reparatie. Ik vraag mij af of mijn hele Octavia dat nog wel waard is.
Een zoektocht op het onvolprezen internet heeft mij wel wat meer informatie over deze reparatie (bij een Golf IV, maar dat is voor een belangrijk deel dezelfde auto) opgeleverd. Het gaat weliswaar over de V71-motor, maar er schijnen 5 motortjes bij elkaar te zitten, waar de V70 er 1 van is. Bij die reparatie hoeft het dashboard niet uitgebouwd te worden. Dat artikel heb ik vertaald en zal ik hieronder afdrukken.
De vraag is nu, wie durft die reparatie zoals hieronder omschreven aan, zelf ben ik niet handig genoeg om dit uit te voeren. Mocht je iemand vinden die tegen redelijke prijs deze reparatie zou aandurven, zonder het uitbouwen van het complete dashboard, dan verneem ik natuurlijk ook graag wie dat zou willen doen.

STELMOTOREN CLIMATRONIC ZIJN RUMOERIG EN HOE REPAREER IK DIE?
Origineel artikel (misschien via Google met deze term te terug te vinden op internet):
Climatronic: Stellmotoren beim Golf IV und wie repariere ich diese?

De V71 zit onder/achter het dashboardkastje, is te doen (demonteren). V85, dashboard eruit.
• De V71 stelmotor zit achter het dashboardkastje en kan je zien als je dit demonteert met drie torx schroeven aan in de bovenrand en 2 schroeven onder achter de klep van het kastje en 2 schroeven onder het kastje (klep dicht dus).
• Daarna trek je het kastje er deels uit en verwijder je het stekertje van de lampje, waarna je het hele kastje verder naar achteren eruit trekt.
• Dan kan je met de hoofd op de bodem achter het luchtkanaal met ventilator het motortje zien zitten gemon-teerd op een in wit kunststof houder met 2 Torx15 schroeven.
• In het werkplaatsboek staat dat deze T15's moet verwijderen en ook de steker. Dit dus niet uit eigen ervaring.

De V68/85? STELMOTOR met ROOD stangetje zit bovenop de tunnel samen met de V70? (wit stangetje). Het is mij zonder problemen, standaard gereedschap en wat geduld, gelukt deze te DEMONTEREN.

• De V68/85? STELMOTOR met ROOD stangetje zit bovenop de tunnel samen met de V70? (wit stangetje). Het is mij zonder problemen, standaard gereedschap en wat geduld, gelukt deze te DEMONTEREN in een uurtje tijd. DUS NIKS PER DEFINITIE HET HELE DASHBOARD DEMONTEREN!!!
• Je kan bij 2-3 motoren als je het dashboardkastje en een klein driehoekje van de zijkant van de tunnelbekleding met 1 T20 schroef met daaronder weer een 8 mm zeskantschroef (geeft net wat extra ruimte) hebt gedemon-teerd.
• Haal de oranje steker los, en met steeksleuteltje 5,5 kan je de zeskant/Torx15 schroefjes eruit draaien.
• Daarna draai je de motor zo dat je het stangetje los kunt maken en deze eraf te pakken is.
• Terug monteren door de schroeven in de gaten te plaatsen met een punttangetje en dan aandraaien.
De stelmotortjes doen het vaak niet omdat de 5kOhm potmeter die erin zit slecht contact maakt. In de stekeraan-sluiting de 3 pinnen naast elkaar (links, loper, rechts), de 2 andere pinnen zijn de motor.
• Ik heb motorkastje open gemaakt door met schroevendraaiertjes onder de klipjes steeds verder te openen.
• Erin zit een motortje, een paar tandwieltjes en de (instel)potmeter met de stekeraansluiting. Let wel op de posi-tie van de potmeter t.o.v. de as.
• Na het oplichten van het draaibare randje van de potmeter kan er met contactspray (met smerende werking) hierin gespoten/gespoeld worden. Dit zorgde bij mij dat de stelmotor een stuk rustiger werd.
• Als je alles eruit wilt halen moet je eerst het motortje verwijderen waarna de steker met potmeter eruit kan.
Uit een aantal internet-instructies blijkt dat het slijpsel de storing veroorzaakt en dat schoonmaken/spoelen ook werkt.

BreejKC 0

6 jaar

Dank voor jullie reacties !

@P. Kelder: erg bedankt voor de explosie tekening. Ik begrijp hieruit dat de klep V70 midden voor zit, rechts naast/onder de middelste uitstroomopeningen. Het dashboard hoeft er niet helemaal uit, maar alleen de middenconsole en het dashboard gedeelte middenvoor waar de radio/navigatie (Amundson+) in zit. Dan zou je er bij moeten kunnen komen. Klopt dat ?

@BreejKC: uit- en weer inbouwen van het dashboard is inderdaad een hele klus. Ik weet niet hoe het bij een Octavia zit, maar bij mijn Fabia II ging vorig jaar de blower (interieur ventilator) defect, en om die te kunnen vervangen moest het hele dashboard er uit. Omdat ik dat nog niet eerder had gedaan bij een Fabia II ben ik daar wel even mee zoet geweest. Ik had een stap-voor-stap beschrijving en daarmee is het me uiteindelijk wel gelukt. Maar het blijft een hele klus.

Kevermotor 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.