Beste lezers, ik heb een probleem bij de turbo van mijn octavia. Ik probeer te achterhalen wat er precies loos is/gerepareerd moet worden maar ik loop een beetje vast. Hopelijk is er hier iemand met een goed advies? Hieronder de probleemstelling.
Merk : Skoda
Type : Octavia 5N
Motorcode : CHZ
1e toelating : 05-07-2016
KM-stand : 152.000
Aanleiding:
Bij onderhoud werd aan de onderzijde van de turbo een kleine olielekkage ontdekt. Deze lekkage persisteert, maar blijft druppelsgewijs.
Gedaan eigen onderzoek:
Het motormanagementlampje brandt niet.
Ik heb geen merkbaar verlies aan vermogen of slechtere rijeigenschappen
De auto lijkt net even langer nodig te hebben om aan te slaan bij een koude start, maar dat is dermate marginaal dat ik het niet eens zeker weet
Het oliepeil neemt niet zichtbaar af, ik heb nog niet hoeven bijvullen en deze staat nog op dezelfde stand als na de onderhoudsbeurt. Het verlies van olie is dus niet heel groot.
De auto heeft zijn onderhoud altijd op de voorgeschreven momenten gekregen.
Er lijkt, zeker bij start, sprake te zijn van uitstoot van blauwe uitlaatgassen
Vervolgens heb ik middels een VAG-COM de auto uitgelezen. Er zijn geen relevante foutmeldingen. Enkel wat meldingen over de airco. Ik heb de behuizing van het luchtfilter verwijderd zodat ik de ingang naar de turbo kon bekijken. Hierbij zag ik direct dat er olie aanwezig is in de luchtaanvoer. Zie foto 2. Ook zag ik een beschadiging in de luchtaanvoer, zie foto 1.
Ook het gaskleppenhuis is vervuild met olie.
De dealer stuurt aan op vervanging van de turbo en alles er omheen, een lokale garage zegt: geen zorgen, risico op grotere problemen is net zo groot als de kans op een lekke band.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Octavia of stel zelf een nieuwe vraag.