close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Skoda Fabia: Vaste spanning voor Radio weg

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4

Hallo,

Ik heb pas een gebruikte Fabia gekocht.

Voor de Radio is geen vaste spanning aanwezig. De andere spanning komt gewoon op bij het inschakelen van het kontakt.

Verder lijkt alles prima te werken. Is ergens een zekering speciaal voor de radio? In het boekje staat deze niet vernoemd.
Als de vaste spanning groep eruit zou liggen zou er meer niet werken zou ik verwachten.

Bedrading voor de radio ziet er nog helemaal origineel uit. Kabelboom eindigt keurig in twee ISO connectoren. Wel ligt er nog een losse draad naast. Hierop lijkt vaste spanning aanwezig te zijn, maar als ik de radio hierop aansluit blijven de instellingen maar gedurende korte tijd bewaard. Als ik de volgende ochtend de radio aanzet is alles weer weg.

Het lijkt erop dat deze draad na het afschakelen van het kontakt nog beperkte tijd onder spanning blijft, zoals bijvoorbeeld de ramen.
Of deze draad bedoeld is als "oplossing" voor het ontbreken van vaste spanning, of dat dit heel iets anders is weet ik niet.

Weet iemand hier meer van?

Geplaatst door

Ronald_J (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wissel de beide draden eens om kan ook zijn dat je hem niet goed aangesloten hebt ps doe wel voorzichtig kortsluiting heb je zo en dat zal een beetje zonde zijn van je nieuwe auto

poppekast 0
badge

15 jaar

Nee, ik heb ze gemeten.

De gene die aan het kontakt hoort heeft spanning wanneer het kontakt aan is.
Die andere heeft nooit spanning

Die losse draad lijkt altijd spanning te hebben, en toch kan ik niet langer dan een paar minuten de sleutel uit het slot weghalen want dan raak ik wel de instellingen kwijt.

Ronald_J 0

15 jaar

als ik het zo allemaal lees lijkt het me verstandiger om eens naar de garage te gaan

je bent niet de eerste waarvan de brut opfikt door eigen brouwsel in dat geval kun je beter even een half uurtje koffie gaan drinken bij de garage

poppekast 0
badge

15 jaar

Hoho, momentje nu. Ik kan me niet herinneren dat ik iets geschreven heb waaruit zo moeten blijken dat ik ergens aan geknutseld heb. Ik ben ing. elektronisch ontwerper en ben me bewust van de risico's. Daarom doe ik ook niet zomaar rare dingen.

Daardoor kan ik ook goed een multimeter hanteren en weet ik wel wanneer spanning aanligt en wanneer niet.

In de auto lijkt alles origineel te zijn. Kabelboom eindigt keurig op 2 stuks ISO connector (zoals eerder aangegeven). De radio is ook voorzien van 2 stuks ISO. In principe moet het dus plug & play werken.

Alleen die extra draad (keurig voorzien van een goed geïsoleerde vrouwelijke faston) lijkt me niet origineel.

Op de kabelset van de radio heb je de mogelijkheid om vaste spanning en geschakelde (kontakt) spanning om te wisselen. Op die punten heb ik ook gemeten of spanning aanligt.
Toen bleek dat de vaste spanning er niet was, begon ik te vermoeden dat iemand die extra draad als een soort rare fix heeft aangelegd om de ontbrekende vaste spanning te vervangen. Op deze draad is altijd als ik meet 12V aanwezign. Ik heb toen de vaste spanning van de radio losgehaald van de ISO (via de connector) en aan deze draad gehangen. Dit kan in principe altijd omdat de radio over deze ingang nauwelijks stroom afneemt.
Dit werkt voor korte onderbrekingen (even tanken ed.) Echter als ik langer weg ben, raken toch weer de instellingen kwijt.
Ik vermoed dat een of andere knutselkees deze spanning heeft afgetapt van de voeding van de ramen. Deze zou dan na ca 10 minuten wegvallen.

Of kan het zijn dat de Fabia een iets andere indeling van de ISO connectoren heeft? Dit zou eigenlijk niet moeten kunnen omdat dat strijdig is met de standaard.

Ronald_J 0

15 jaar

Ik begrijp dus dat jij nog niet eerder zoiets bij de hand gehad hebt?

Ronald_J 0

15 jaar

Ah, ik ben er al uit. Toch niet iso compatible dus!
Zie:

http://www.bluespot.co.uk/install/show_m...

(onderaan)

Ronald_J 0

15 jaar

In #2 werdt al geoppert om beide draden te wisselen...........afhankelijk van het merk radio is de gele of de rode draad constante voeding.
deze beide omwisselen bied het gewenste resultaat.
Maar dat kan dus ook met het zogenaamde conversie setje.
(meten is weten)

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Dat omwisselen is het eerste wat ik gedaan heb.

Toen dat niet werkte ben ik gaan meten (= weten) (heb ik genoemd in #1 en later herhaald in #5). Ik weet nu 100% welk van beide achter het contact zit. Ik weet ook 100% zeker dat op die andere geen spanning is.

Als het conversiesetje alleen de vaste spanning en de geschakelde spanning omwisselt gaat het dus niet werken.
Er is blijkbaar meer anders.
Er schijnt ook iets te zijn met voeding voor de antenneversterker. Daar moet ook een converter voor zijn.

Weet iemand waar je dit voor een schappelijke prijs koopt? bij de winkel om de hoek gaat op dit soort producten meestal 400% marge.

Ronald_J 0

15 jaar

t is dat je niet in de buurt woont anders had ik hem persoonlijk wel even voor je aangesloten en dat zonder verloopstekker en dan zullen we eens kijken wie de ontwerper is

poppekast 0
badge

15 jaar

Blijkbaar weet je iet wat ik niet weet.

Kun je me dan misschien gewoon vertellen waarom op ISO connector A op GEEN van de 6 (niet massa) pinnen vaste spanning aanwezig is?

Ronald_J 0

15 jaar

Waarom blijf je alleen maar meten op die iso stekker?
Het is toch een fluitje van een cent om vaste voeding op de radio te zetten?
Wat heeft die radio nodig: massa, een geschakelde voeding achter het contactslot weg en een constante voeding, desnoods vanaf de accu.
Moet voor een ing. electronisch ontwerper toch geen probleem zijn, lijkt mij.

Hans4040 1285
badge vip badge

15 jaar

Ik probeer de knutsel (pruts) factor laag te houden (zie #2 en #4).

Logischerwijs is de weg van de radio naar de zekeringkast de kortste, dus zou ik het zinvoller vinden om daar het probleem te vinden en op te lossen.
Ik weet echter niet precies waar de kabelbomen lopen en hoe de groepen ingedeeld zijn. Ook weet ik niet precies hoe de panelen vast zitten. Ik probeer dit probleem op te lossen zonder de hele auto uit elkaar te moeten slopen met alle risico's van dien.

Bovendien zou je toch op je neus kijken als je net met veel pijn en moeite een extra vaste spanning aangelegd hebt en er blijkt ergens een connector lost te zitten, of toch een verborgen zekering stuk te zijn.


Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand nog een verborgen schakelaar wist waarmee je dit afschakelt, of misschien tips over hoe de auto in elkaar zit en waarop ik zou moeten letten.

Ronald_J 0

15 jaar

Hier kun je alles in vinden: http://www.delius-klasing.de/buecher/Sko...
"Fantoomvoeding voor de antenneversterker wordt bij VAG radio's en navi's softwarematig geactiveerd met vag-com via het apparaat zelf, via de K draad (pin 7 iso)

Ronnie1 0

15 jaar

@Ronnie1: thanks

Het probleem lijkt inmiddels opgelost te zijn.

Het feit dat de vaste spanning op de ISO connector ontbreekt verandert niets aan de situatie dat geel en rood omgewisseld zitten.
De mysterieuze extra losse draad blijkt wel vaste spanning te zijn, maar daarbij had ik wel nog steeds de twee draden verkeerd om.

Ik heb dus nu de kontakt-ingang van de radio op wat per ISO-standaard de vaste spanning is, maar in feite de geschakelde spanning.
De vaste spanning ingang van de radio heb ik op de mysterieuze extra draad aangesloten. Nu blijfen de instellingen bewaard.

Op dat van die antenne kom ik later terug. Op dit moment heb ik het gewone verloopje van ISO naar radio nog niet. Goede kans dat er geen antenneversterker geïnstalleerd is, en er verder niets anders nodig is.

Ronald_J 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.