auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Skoda Fabia 2007: Veel waarschuwingslampjes tegelijk

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: BUD, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 59

Ik heb een Fabia, 1e model, 215000 op de teller.
Tijdens rijden gaan plotseling volgende lampjes aan, remsysteem, ABS, stuurbekrachteging. Tegelijkertijd valt ook de naald van de kilometerteller terug naar 0. ook klinkt er een waarschuwingssignaal. Als ik de auto uitzet en opnieuw start zijn alle waarschuwingen weg. Gebeurt op de paar dagen. Als dit gebeurt werken remmen, besturing normaal.
Ik heb alle zekeringen gecontroleerd, alle vloeistoffen zijn op peil. Wie weet de oorzaak?

Geplaatst door

hek69 +90

al 15 jaar lid

Reacties

Heb je ook de zekeringen boven op de accu gecontroleerd?
Zijn van die platte metalen stripjes, soms bijna niet te zien dat ze stuk zijn.
Wanneer met het oog niet te zien, even de minkabel van de accu loskoppelen en zekeringen 1 voor 1 loshalen zonder al te veel druk.
Wanneer gebroken, vallen ze bij het wegnemen vanzelf uit elkaar.
remsysteem, ABS, stuurbekrachtiging zekeringen zitten allen in de aparte doos boven de accu.

hakar +55

1 maand

Hallo Hakar,

Dankje voor het meedenken helaas waren alle zekeringen in orde. We zoeken verder.

groet J

hek69 +90

1 maand

Dit ligt niet aan de zekeringen, die gaan niet af en toe stuk...
Ik denk aan een slecht contact, bijvoorbeeld een steker achterop het instrumenten paneel.

Hans4040 +1885
badge vip badge

1 maand

Ben ik niet geheel met je eens, die zekeringen breken, maar maken vaak soms wel en soms niet contact.

harry4203 +4855
badge vip badge

1 maand

Of een massa aansluiting

Zou het inderdaad kunnen dat het een aansluiting is achter het dashboard omdat ook mijn naald van de snelheismeter terugvalt naar 0.

hek69 +90

1 maand

Mijn ervaring en gevoel met dit verschijnsel (zowel vw als skoda van dezelfde generatie) is een spanningsval. Zit de massa nog goed op het chassis en op versnellingsbak, zekeringkast (denk dat er op de accu een klein kastje zit) nakijken,... beginnen aan de basis.

koertb +320

1 maand

Ok duidelijk, dan ga ik beslissen of de massa-aansluitingen nog ok zijn. Wat bedoel je met klein kastje op de accu? Bedoel je de zekeringen die op de accu zitten of de massa van carrosserie naar accu?

hek69 +90

1 maand

Ik bedoel de zekeringen (en sowieso al hun aansluitingen) die bovenop de accu geklikt zitten. Of ik moet het even compleet verkeerd voor ogen zien. Soit, sowieso de massakabels op versn bak en chassis.

koertb +320

1 maand

ok, alle zekering op de accu heb ik al gecontroleerd en nagetrokken. Dan ga ik als volgende de massaverbindingen controleren

hek69 +90

1 maand

update, alle massaverbindingen gecontroleerd en ze waren allemaal schoon en maken goed contact. Nu merk ik echter dat als het euvel zich voordoet dat de stuurbekrachtiging begint te haperen en dit had ik eerder nog niet. Het peil van de stuurbekrachtigingsolie heb ik gecontroleerd en is in orde. Iemand nog iedeeën? Denk toch maar dat ik de auto maar eens laat uitlezen. Dank voor jullie imput!

hek69 +90

1 maand

Als je alle voorgaande suggesties op de juiste manier en op de juiste plaatsen hebt gecontroleerd, neig ik heel erg naar een accu met een defect , of een accu die op zijn laatste benen loopt.
Bij de betere automaterialen zaken en accuverkopers kunnen ze dit voor je testen.
12,5V op de accu meten zegt niet zoveel, 14,5 V meten tijdens lopende motor ook niet.
Als een celletje in de accu er spontaan mee kapt, of even een opvlieger heeft, zul je dat niet met een standaard metertje kunnen meten.
De voornoemde bedrijven belasten de accu met hun meetapparaten, en dan is het goed of fout.

hakar +55

1 maand

Ik rijd nu één week met de nieuwe accu en het probleem doet zich niet meer voor. Het probleem was dus een zwakkep/kapotte accu zoals hakar vertelde. Iedereen bedankt voor het meedenken.

hek69 +90

3 weken

Helaas is de storing terug!!
Na ongeveer 2 weken zonder problemen te hebben gereden, nadat ik een nieuwe accu geplaats had, heb ik de bovenstaande problemen weer terug. Alarm lampjes gaan aan, geluids waarschuwing, naald snelheidsmeter valt terug naar 0 en hij telt de km niet meer. Maar nu is er iets nieuws bijgekomen, de benzinemeter valt heel even terug naar 0 en ik krijg de waarschuwing dat ik moet gaan tanken. Dat de benzinemeter wegvalt duurde echter maar enkele seconden. Ook zoals de vorige keer werkt alles zoals het hoort.


Het vreemde is dat ik nadat de nieuwe accu erin zat ik 2 weken geen storingsmelding meer kreeg en nu weer wel. Wie heeft nog een idee?

hek69 +90

2 weken

Zou toch de laadspanning met massa en plus kabels nog eens goed controleren.
Uitlezen met dealer apparatuur.

2 weken zonder storingslampjes zegt niet zoveel.
Vraag is dan hoe vaak heb je met de auto gereden, hoe vaak heb je hem gestart, waren het korte stukken of lange ritten zonder melding.
Als het over accu en stroom gaat is het vaak een beetje gissen.
Soms door meten is het beter weten.
Zelf bij de Fabia 1 van 2003 ook eens gehad, dan deed dit het niet, dan deed dat het niet, of hij startte helemaal niet.
Aan de accu kon het niet liggen, die was nieuw.
Laadspanning bleef ook onder de gewenste 14.5V.
Toch maar dynamo vervangen, ging een poosje goed. maar een paar weekjes later weer niet starten.
Wat bleek? Ik had eens in een ver verleden een Ali sigaretten verdeeldoos voor stroom er in gepeuterd, en deze trok de accu leeg.
Dingetje van een Euro kostte uiteindelijk bijna 300 aan onnodige ingrepen.
Laadstroom meten op de accu kan, maar geeft geen 100% zekerheid, het kan zijn dat er misschien een piekspanning optreedt, of dat de spanning incidenteel laag is.
Helaas grijpt dan de ECU in om het systeem veilig te stellen.
Uitlezen met goede apparatuur moet dat aan het licht kunnen brengen.
Heb je al eens je licht op gestoken op het Skoda forum, daar worden ook veel dingen besproken en vaak komt men daar ook weer verder.

hakar +55

2 weken

Na bijna 2 weken weer storing. Laten uitlezen door universele garage en geen storing!!!
De monteur denkt echter dat de storingen komen door een ABS sensor.
Nu wachten tot de storing terugkomt en dan met motor aan opnieuw de storingen laten uitlezen. Ik hou jullie op de hoogte.

hek69 +90

3 dagen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Skoda Fabia of stel zelf een nieuwe vraag.